Dlaczego TK zajął się tym przepisem?
Rozpatrywany przez Trybunał Konstytucyjny (TK) przepis (art. 15zzr1) ww. Ustawy był wprowadzany do systemu prawnego aż dwukrotnie: w marcu 2020 r. i czerwcu 2021 r. Od początku wywoływał głosy krytyki środowisk prawniczych. Głównie dlatego, że ustawodawca nie przedstawił żadnego uzasadnienia, które przemawiałoby za obowiązywaniem tego przepisu, tym bardziej w czasie kiedy realnie żadne zagrożenie epidemiologiczne nie występowało (przepis został uchylony dopiero w lipcu 2023 r., kiedy już było dawno po covidzie). Zapisy te mocno ingerowały w przepisy karne i karnoskarbowe ściśle regulujące zasady obliczania terminów przedawnienia karalności.
Co dokładnie budziło wątpliwości w zapisach ustawy?
Po pierwsze, przepis art. 15zzr1 ust. 1 Ustawy covidowej nie zakreślał konkretnego terminu, do którego obowiązywać miało zawieszenie biegu terminów przedawnienia karalności przestępstw i przedawnienia wykonania kary. Po drugie, przepis ten nie określa maksymalnego limitu czasowego, do którego mogło trwać zawieszenie biegu przedawnienia. Niekorzystnym skutkiem obowiązywania regulacji była m.in. konieczność poniesienia dodatkowych kosztów przez przedsiębiorców związanych z dodatkowymi obowiązkami przechowywania dokumentów, utrzymywania stanu niepewności sytuacji prawnej, której uprzednio nie mogły być do przewidzenia. Konsekwencje przepisu wprowadzonego ustawą covidową dotykały nie tylko podmioty czy jednostki, co do których toczy się postępowanie karne, ale w zasadzie wszystkich uczestników obrotu gospodarczego, co do których istniał … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS