A A+ A++

Pierwsze osiem miesięcy 2021 r. przynosi zwyżki przeładunków w
polskich portach. W Gdyni obroty zwiększyły się o 12,8 proc., a w samym
sierpniu nawet o 15,2 proc. W zespole portów Szczecin-Świnoujście
przeładunki liczone r./r. od stycznia poprawiły się o 7,1 proc. Na mocne
odbicie liczy także Gdańsk, który w maju awansował do pierwszej
dwudziestki największych portów europejskic

Perspektywiczne kontenery

Gdański port chce być bałtyckim hubem przeładunkowym kontenerów. Ma w
tym pomóc warta 450 mln euro inwestycja w rozbudowę głębokowodnego
terminalu DCT, już teraz zaliczanego do największych na Bałtyku.
Powstanie tam trzecie nabrzeże – Baltic Hub 3. Efektem będzie radykalne
zwiększenie rocznych zdolności przeładunkowych: możliwości dwóch
istniejących terminali T1 i T2, obecnie wynoszące 3 mln TEU (twenty foot
equivalent unit – równowartości standardowych kontenerów 20-stopowych),
zostaną powiększone nowym nabrzeżem do 4,5 mln TEU.

Inwestorem i operatorem będzie DCT z grupy PSA z Singapuru, która
jest największym na świecie operatorem terminali kontenerowych. Według
Charlesa Bakera, dyrektora zarządzającego DCT Gdańsk, budowa Baltic Hub 3
pozwoli konkurować z dużo większymi portami w zachodniej Europie,
takimi jak Rotterdam czy Hamburg. Jego zdaniem po dobudowaniu trzeciego
nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale
także cały region Bałtyku oraz śródlądowych sąsiadów Polski.

Prace budowlane przy Baltic Hub 3, który będzie zlokalizowany na
wschód od terminalu T1, mają się rozpocząć w drugiej połowie przyszłego
roku. Uruchomienie inwestycji zostało zaplanowane na połowę 2024 r.
Nabrzeże o długości 717 m będzie mieć głębokość 18 m i zdoła przyjmować
największe statki kontenerowe, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk.
Przedsięwzięcie obejmuje także sprowadzenie siedmiu suwnic nabrzeżowych
do rozładunku i załadunku statków oraz dodatkowych 20 automatycznych
suwnic obsługiwanych zdalnie przez operatorów, a także budowę placu
składowania o powierzchni 18 ha. Przy realizacji przedsięwzięcia mają
być zastosowane najnowocześniejsze technologie niskoemisyjne.

Do budowy głębokowodnego terminala przymierza się także port w
Świnoujściu. Miałby on przeładowywać rocznie ok. 1,5 mln kontenerów i –
podobnie jak DCT – przyjmować największe kontenerowce. Główna część
terminalu – pirs wraz z nabrzeżem oraz infrastrukturą dla rozładunku
statków – ma być wybudowana na morzu. Z kolei na lądzie powstanie układ
komunikacyjny dróg i linii kolejowych, a także parkingi. Ocenia się, że
warte nawet 4 mld zł przedsięwzięcie miałoby zwiększyć atrakcyjność
Polski jako przeładunkowego hubu na Bałtyku i odebrać część zleceń
portom na Morzu Północnym – w Niemczech i Holandii.

Nowy terminal kontenerowy zamierza budować także Gdynia. Byłby
centralną częścią planowanego Portu Zewnętrznego, którego nabrzeże ma
mieć 2500 m długości i 700 m szerokości. Możliwości przeładunkowe
terminala miałyby sięgać 2 mln TEU pozwalających na obsługę statków
długich na 490 m i szerokich na 72 m, mogących przewozić 30 tys.
kontenerów – takie jednostki, o zanurzeniu co najmniej 16 m, dopiero są
projektowane.

Zabrakło chętnych

Niewiadomą jest tymczasem największa planowana inwestycja – gdański
Port Centralny. Projekt przewidywał powstanie dziewięciu terminali,
przez które przechodziłoby rocznie nawet 100 mln ton ładunków.
Inwestycja objęłaby ok. 1400 ha akwenu, gdzie zaplanowano cztery
obrotnice oraz tory, którymi podpływać miały statki. Na lądzie nowy port
zająłby 410 ha, zaplanowano budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz
8,5 km falochronów. Ale dla tak gigantycznej inwestycji – koszty
szacuje się nawet na 12 mld zł – niezbę … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułProzą o poezji, z Ewą Filipczuk, rozmowa
Następny artykułChorus PC, PS5, XSX, PS4, XONE