A A+ A++

Kupujemy mniej słodyczy, napojów alkoholowych, odzieży. Z różnych powodów: drożyzny czy strachu przed krachem gospodarczym. Jak wynika z sondażu opublikowanego przez portal RMF24, już ponad połowa Polaków oszczędza.

54,8 proc. uczestników badania platformy UCE Research i Grupy BLIX zamierza w pierwszym kwartale ograniczyć wydatki na bieżące zakupy. 31 proc. badanych nie zamierza ciąć wydatków. Blisko co 10 respondent nie ma zdania, a 4,2 proc. nie zwraca uwagi na tego typu kwestie.

– W porównaniu do ubiegłego roku liczba konsumentów, którzy wprowadzają oszczędności, zwiększyła się tylko o 10 proc., bo ludzie ze wszystkich sił starają się żyć na poziomie, do jakiego są przyzwyczajeni. Jednak z czasem będzie to coraz trudniejsze i odsetek oszczędzających będzie się zwiększał – ocenił dla portalu RMF24 Krzysztof Łuczak, ekspert z Grupy BLIX.

Dlaczego oszczędzamy?

71 proc. badanych robi to z powodu rosnących ceny. Dla porównania rok temu wynik ten wyniósł 38,7 proc.

32,4 proc. respondentów boi się pogorszenia sytuacji gospodarczej (w 2021 r. ten powód wskazało 17,5 proc.).

16,3 proc. jako główny powód cięcia wydatków wskazuje brak oszczędności (przed rokiem było to 19,3 proc. wskazań. 

Blisko co czwarty pytany chce zredukować swoje wydatki o 10-15 proc., a 18,3 proc. respondentów zmniejszy je o 5-10 proc. 17,9 proc. badanych nie umie określić dokładnego poziomu cięć wydatków, a 17,7 proc. zapowiada oszczędzanie na poziomie 15-20 proc. Na redukcję wydatków o 20-30 proc. wskazało 10,4 proc. osób planujących takie ograniczenia.

Na czym oszczędzamy?

Najczęściej chcemy ograniczyć wydatki na:

– słodyczach i przekąskach – 65,4 proc. (rok temu było to 43,1 proc.),

– napojach alkoholowych – 41,1 proc. (rok temu było to 37 proc.),

– kosmetykach – 40,3 proc. (rok temu było to 23 proc)

– odzieży – 39,7 proc., 

– artykułach spożywczych (30,7 proc,

– sprzęcie RTV-AGD – 27,3 proc.

Respondenci wskazywali również na artykuły budowlane lub remontowe – 18,6 proc., a także chemię gospodarczą – 19,2 proc. Co ciekawe, tylko 9 proc. osób planujących cięcia w wydatkach chce ograniczyć zakupy kawy i herbaty.

 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEuroposłowie o 20-leciu euro
Następny artykułPutin, dzieci polityków i Lazurowe Wybrzeże. Zandberg: O tym wciąż mało się mówi…