Flagowy projekt rządu PiS robi się coraz droższy. Wieloletni plan budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską właśnie otrzymał dodatkowy zastrzyk gotówki. Rząd zwiększył jego budżet do 2 mld 127 mln 494 tys. zł.
Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zamieszczono we wtorek na stronach Kancelarii Rady Ministrów. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2023 r.
Jak wskazano, program wieloletni na lata 2016–2023 pod nazwą “Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” jest dokumentem o charakterze operacyjno-wdrożeniowym, realizującym cele zawarte w “Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 z perspektywą do 2030 r.” oraz w “Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)”.
Jak podkreślono, projektowana nowelizacja uchwały nr 57/2016 Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą “Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, jest niezbędna do przeprowadzenia realizacji Programu.
Za podwyższeniem kwoty stoi inflacja
Dotyczy ona zwiększenia ogólnej kwoty środków na Program z 1 mld 984 mln 051 tys. 500 zł do wysokości 2 mld 127 mln 494 tys. 304 zł (o 7,2 proc. całkowitej wartości), wydłużenia terminu realizacji do roku 2024 oraz wprowadzenie zaktualizowanego Harmonogramu rzeczowo-finansowego.
Od stycznia 2023 r. zmieniły się wskaźniki kadrowo-płacowe. Prezentujemy najważniejsze zmiany. I zachęcamy do pobrania pliku pdf. Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 20 zł.
Masz pytanie? Napisz na [email protected]
W 2020 r. głównym powodem wprowadzenia do porządku prawnego uchwały Rady Ministrów nr 170/2020 z dnia 24 listopada 2020 r. zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą “Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” były zmiany zakresu rzeczowego Programu takie jak: budowa mostu obrotowego w Nowakowie, zmiana koncepcji w zakresie mostu na Mierzei Wiślanej, budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich, zwiększenie zakresu prac na rzece Elbląg.
“Wskazana wycena wartości całkowitej realizacji Programu nie uwzględniała wysokości cen spowodowanych konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy jak również wysokiej inflacji”- podała Kancelaria Rady Ministrów.
Główną przyczyną zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym. “Należy zauważyć, że na wzrost stawek robót czerpalnych w największym stopniu wpływa wzrost kosztu paliwa do pogłębiarek. Ceny paliw na rynku polskim i światowym wskutek konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy wzrosły o kilkadziesiąt procent (wedle danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego ceny oleju napędowego od roku 2020 do końca października 2022 r. wzrosły o 53 proc.)” – podkreślono w komunikacie.
Droższe są także koszty pracy
Kolejnym istotnym elementem cenotwórczym są płace personelu wykonawcy, które ulegają ciągłemu zwiększeniu wobec podążania za wzrostem wynagrodzeń spowodowanym inflacją- wyjaśniono.
Wobec konieczności uzyskania zwiększenia środków na realizację Programu niezbędne jest również wydłużenie harmonogramu realizacji. Urząd Morski w Gdyni podjął czynności związane z realizacją przedmiotowego zakresu, na które potrzebne są dodatkowe środki finansowe.
Postępowanie przetargowe może jednak zostać ogłoszone po uzyskaniu decyzji o zwiększeniu środków finansowych na Program. Powyższa sytuacja ma bezpośredni wpływ na potrzebę wydłużenia okresu realizacji Programu- wskazano w komunikacie.
Przyjęcie uchwały przez Rady Ministrów o zwiększeniu nakładów całkowitych na Program oraz wydłużenie terminu jego realizacji pozwoli na jego realizację w ustalonym w uchwale zakresie – podano w komunikacie.
autorka: Agnieszka Libudzka
ali/ drag/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS