Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich mówi, że firma której zlecono przygotowanie projektu linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach praktycznie skończyła prace. – Pozostały jej jedynie poprawki, o które poprosiliśmy – mówi rzecznik.
To oznacza, że w połowie lipca Tramwaje Śląskie będą mogły ogłosić przetarg na budowę linii tramwajowej pomiędzy ul. Chorzowską a Gliwicką.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to prace przy budowie będą mogły się rozpocząć jesienią tego roku. – Większość potrzebnych pieniędzy na tę inwestycję pochodzi z unijnej dotacji, a to oznacza, że prace muszą się zakończyć do wiosny 2023 roku – dodają tramwajarze.
Prace będą skomplikowane, zapewne nie obędzie się też bez utrudnień. Konieczne jest bowiem wybudowaniu tramwajowego wiaduktu nad Drogową Trasą Średnicową oraz mostu na Rawą. Pracochłonne będą też roboty przy rozjazdach w ciągu ul. Chorzowskiej i Gliwickiej. Docelowo nowa linia ma mieć długość 1770 metrów toru pojedynczego. Jakiś czas temu koszt budowano szacowano na 20 mln zł, ale nie ma pewności, że tę kwotę uda się utrzymać.
Nowa linia tramwajowa w Katowicach
Tramwajarze podkreślają, że choć linia jest krótka, to trudno przecenić jej znaczenie dla komunikacji w centrum Katowic. – Korzyści z tej inwestycji będą bardzo duże. Powstanie połączenie dwóch głównych magistralnych linii tramwajowych z Katowic w kierunku Chorzowa i Bytomia – wyjaśnia Zowada. A łącznik da możliwość wielu nowych kombinacji przy wytyczaniu trasy linii tramwajowych. – Przede wszystkim zyskamy możliwość uruchomienia linii okrężnej wokół centrum Katowic – podkreśla Zowada. Tramwaj będzie mógł jeździć od ronda, ul. Chorzowską, potem Grundmanna i Gliwicką do placu Wolności. A stąd ul. 3 Maja i al. Korfantego znowu dotarłby do ronda.
Co ważne w razie awarii np. na al. Korfantego, będzie możliwość szybkiej zmiany trasy, minięcia zatoru i kontynuowania jazdy na pozostałej części trasy. Jest też możliwe, by z czasem nowy odcinek przedłużyć do dworca autobusowego przy ul. Sądowej. Z kolei w kierunku północny tramwaj będzie można poprowadzić wzdłuż ul. Stęślickiego w stronę Koszutki i Wełnowca.
Przypomnijmy też. że budowa tej linii przewidywana była już na etapie budowy Drogowej Trasy Średnicowej, dzięki czemu już wtedy przygotowano przyczółki pod ułożenie dodatkowego przęsła – tramwajowego – nad DTŚ.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS