Copywriter to autor tekstów – krótszych reklamowych, dłuższych artykułów eksperckich, scenariuszy, postów w mediach społecznościowych, sloganów i haseł. Jak zostać copywriterem? Gdzie szukać zleceń? Ile zarabia copywriter w Polsce?
Jak zostać copywriterem?
Praca w copywritingu nie wymaga ukończenia specjalistycznych studiów. Poza lekką ręką do pisania, przydatna będzie również znajomość marketingu, technik sprzedażowych, psychologii, mediów społecznościowych i umiejętność odnalezienia potrzebnych informacji, by następnie przedstawić je odbiorcom w atrakcyjnej formie. Konieczna będzie także samodyscyplina umożliwiająca walkę z brakiem weny, a także świetna organizacja pracy własnej.
Na początku dobrym pomysłem okazać się może przyjęcie kilku mniejszych zleceń nie rezygnując jednocześnie z dotychczasowego zatrudnienia. Można w tym celu zarejestrować się na jednym z dostępnych portali dla freelancerów, na przykład Fiverr, Guru, Freelance lub Toptal, na których codziennie pojawiają się setki ofert.
Celem copywritera, zwłaszcza piszącego teksty SEO, jest osiągnięcie najwyższych wyników w wyszukiwarkach internetowych, czyli optymalizacja tekstu pod kątem potrzeb marketingu online. Zdecydowana większość użytkowników po wpisaniu zapytania spośród wyświetlonych wybiera jeden z trzech pierwszych linków. Dlatego też teksty SEO powinny być nasycone odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi, ich treść spełnia określone standardy, a całość odpowiada na konkretne pytania czytelników.
Niezbędnym narzędziem copywritera są programy i aplikacje, służące do pomiaru popularności wybranych słów kluczowych. WordCounter liczy powtórzenia w tekście, Focus booster pomaga monitorować sesje pracy i odpoczynku, a Senuto analizuje widoczność serwisów w wyszukiwarce. Usługa wirtualnej sieci prywatnej, czyli VPN pozwala odblokować strony objęte cenzurą krajową dzięki zmianie adresu IP urządzenia.
Ile zarabia copywriter?
Zarobki copywritera w Polsce, według raportu portalu Pracuj.pl, wynoszą średnio 4000 złotych netto miesięcznie. Część osób na tym stanowisku pozostaje zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w agencjach marketingowych, PR albo w dziale marketingu większych firm.
Najczęściej jednak copywriterzy decydują się zostać wolnymi strzelcami i pracować na własny rachunek. Wówczas są rozliczani za projekt lub ilość słów albo znaków. Wynagrodzenie freelancerów zależy oczywiście od rodzaju i liczby zleceń, a także od terminu ich realizacji, dostępności materiałów źródłowych i stałości współpracy z danym klientem. W przypadku dłuższych projektów zdarza się też rozliczenie za roboczogodzinę, co pozwala klientowi na bieżąco monitorować postępy copywritera.
Teksty preclowe, czyli krótkie opisy produktu z dużą liczbą linków wyceniane są na około 2-3 złote netto za 1000 znaków ze spacjami, choć oczywiście bardziej doświadczeni copywriterzy zarabiają dużo więcej. Teksty kreatywne i sprzedażowe wymagają szczególnej wiedzy z danej branży. W przypadku tekstów wymagających większego researchu stawki sięgają 15 – 20 zł netto za 1000 zzs, a za artykuły eksperckie zarobić można nawet 50 zł za 1000 zzs.
tekst płatny
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS