Sprzedałeś samochód? Zanim zaczniesz cieszyć się ze znacznego przypływu gotówki, wyjaśnimy, co należy zrobić z naszym wykupionym ubezpieczeniem OC. Jak poinformować ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu i ile mamy na to czasu?
OC a sprzedaż samochodu – jakich formalności musimy dopełnić?
Sprzedając samochód, musimy zdawać sobie sprawę z faktu, że zakończenie pertraktacji z klientem i dojście do porozumienia, którego efektem będzie podpisanie umowy kupna-sprzedaży auta wcale nie kończy naszej przygody z danym pojazdem. Warto pamiętać o dwóch istotnych formalnościach, których dopełnienie faktycznie finalizuje sprzedaż pojazdu. O czym dokładnie mowa?
O poinformowaniu wydziału komunikacji o zbyciu pojazdu oraz złożeniu takiego samego zawiadomienia do naszego ubezpieczyciela. To istotne, by pamiętać o tym, że obie strony – zarówno kupujący, jak i sprzedający musi zadbać o zgłoszenie takiej transakcji do tych dwóch podmiotów. Czy warto spieszyć się z realizacją takich spraw? Jak najbardziej. Głównym argumentem przemawiającym za poinformowaniem towarzystwa ubezpieczeniowego będzie fakt, że za niewykorzystany okres już opłaconego ubezpieczenia, w zakresie ryzyk dobrowolnych, otrzymamy zwrot w postaci przelewu na konto. Pozostaje nam więc jedynie kwestia dowiedzenia się, jak to zrealizować.
Jak zgłosić sprzedaż samochodu?
Jak zrealizować dyspozycję powiadomienia ubezpieczyciela o zmianie właściciela pojazdu przy polisie OC? W przypadku Warta – ubezpieczenia OC można skorzystać z internetowego formularza. Wystarczy, że przygotujemy wszystkie informacje o sprzedającym, kupującym i samej transakcji, a informacja ta zostanie przekazana do stosownego działu, który to odnotuje na polisie OC zawartej na sprzedanym pojeździe. Jeżeli na polisie sprzedanego pojazdu były dodatkowo ryzyka dobrowolne, takie jak NNW, Assistance, to wówczas we wspomnianym formularzu internetowym należy oznaczyć informacje, że chcemy uzyskać zwrot za niewykorzystany czas ochrony. Ubezpieczyciel zajmie się wyliczeniem kwoty zwrotu i zwróci nam obliczoną kwotę, najlepiej podać w takiej sytuacji numer rachunku.
Pamiętajmy, że informacje o sprzedaży samochodu możemy również wysłać za pomocą tradycyjnej poczty, wypełniając ręcznie stosowny formularz i wysyłając go na adres towarzystwa ubezpieczeniowego. Następnie nie pozostaje nam nic innego, jak tylko czekać na zwrot środków za niewykorzystane ryzyka dobrowolne z polisy.
Ile mamy czasu na zgłoszenie sprzedaży samochodu ubezpieczycielowi i urzędowi?
Czy na poinformowanie ubezpieczyciela o sprzedaży auta mamy nieograniczony czas? Niestety nie. Zgodnie z przepisami, każdy sprzedający pojazd ma obowiązek poinformować o tym swojego ubezpieczyciela do 14 dni od daty zawarcia umowy. Oznacza to, że po rozstaniu się z naszym pojazdem mamy aż dwa tygodnie na to, by znaleźć chwilę czasu, która potrzebna jest do wypełnienia krótkiego wniosku na stronie internetowej ubezpieczyciela.
Ten przedział czasowy niestety nie jest przestrzegany przez wszystkich i dotyczy to zarówno obowiązku względem ubezpieczyciela, jak i wydziału komunikacji. W pierwszym przypadku ubezpieczyciel, niepoinformowany o zmianie własności samochodu może naliczyć nam zobowiązanie z tytułu kolejnego okresu ubezpieczenia. W związku z tym, w skrajnych przypadkach będziemy zobowiązani do jego uregulowania, mimo faktu, że samochód nie jest już dawno naszą własnością. Niedotrzymanie obowiązku poinformowania o sprzedaży samochodu wydziału komunikacji związanego z naszym adresem zamieszkania, także jest obwarowany konsekwencjami. W przypadku niedotrzymania terminu 30 dni na złożenia takiego powiadomienia o zbycia samochodu urzędnik może naliczyć nam karę od 200 do nawet 1000 złotych.
Czy OC przechodzi na kupującego samochód?
Z pewnością wiele osób zastanawia się, co dalej dzieje się z ubezpieczeniem OC, jeśli powiadomiliśmy ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu. Obowiązkowe ubezpieczenie OC pojazdu może być kontynuowane po jego zbyciu, przez nowego właściciela pojazdu. Jeśli więc do ubezpieczyciela wpływa informacja o sprzedaży samochodu, ten dokona ponownej kalkulacji składki za polisę OC za pozostały okres ochrony, a następnie wyśle stosowne pismo do nowego właściciela samochodu z taką informacją. Składka za pozostały okres ochrony polisy OC nie musi wcale wzrosnąć. Kalkulacja składki za polisę OC jest mocno związana z wiekiem właściciela pojazdu, jego stażem za kierownicą, historią ubezpieczeniową oraz miejscem zamieszkania.
Kierowca ma możliwość przyjęcia tych warunków – wtedy ubezpieczenie OC dalej będzie kontynuowane przez to samo towarzystwo. Jeśli jednak propozycja okaże się dla niego nieatrakcyjna kosztowo, nabywca samochodu ma możliwość wypowiedzenia dotychczasowej polisy OC i zawarcia nowej polisy OC u innego ubezpieczyciela. Bardzo ważne jest, aby zmiana ubezpieczyciela w zakresie OC nie spowodowała przerwy w ubezpieczeniu pojazdu. Nawet jednodniowa przerwa w ubezpieczeniu może grozić karą za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdu przyznaną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Artykuł sponsorowany
materiały nadesłane
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS