Od wielu miesięcy, mimo walki z pandemią, trwają prace nad nowelizacją przepisów związanych bezpośrednio lub pośrednio z ruchem drogowym. Powoli, lecz skutecznie wypracowywane są rozwiązania, których celem jest poprawa niewesołych statystyk wypadkowych, które wciąż dają nam pozycję w ogonie Europy.
W 2021 roku zacznie obowiązywać kilka nowych przepisów, inne mają wielką szansę na wejście w życie, ponieważ są już na dobrej drodze do uchwalenia. Kolejne są tylko propozycjami, ale kto wie jak potoczy się ich historia.
Co się zmieni w 2021 roku w przepisach
Zrównanie nocnego i dziennego limitu prędkości
Dotychczas w Polsce obowiązywały dwa podstawowe limity prędkości w obszarze zabudowanym – 50 km/h w dzień i 60 km/h w nocy. Nowe przepisy wprowadzą jeden – 50 km/h. Tym samym Polska dostosuje własne przepisy w tym zakresie do unijnego standardu.
Rozszerzenie praw pieszych
Niezwykle kontrowersyjny przepis, nadający pieszym pierwszeństwo już w chwili, gdy wchodzą na przejście, ma wymusić na kierowcach uważniejszą jazdę w miejscach, gdzie piesi są najbardziej narażeni na wypadek. Niedawny wypadek w Zielonej Górze, gdzie rozpędzony kierowca wjechał z pełną prędkością w kobietę przechodzącą przez pasy jest jednym z dowodów na to, że ta zmiana w przepisach jest bardzo potrzebna.
Kierowca, zbliżając się do przejścia, będzie miał obowiązek zmniejszenia prędkości i, w razie potrzeby, ustąpić pierwszeństwa pieszemu, zarówno temu, który znajduje się na pasach, jak i temu, który na nie wchodzi. Ten przepis nie będzie jednak dotyczył motorniczych – pieszy, wchodząc na przejście, nadal będzie zobowiązany ustąpić miejsca pojazdowi szynowemu.
Nowy zakaz dla pieszych
Nowe przepisy przewidują także surowsze regulacje dla pieszych korzystających z przejść. Oprócz dotychczasowego obowiązku zachowania szczególnej ostrożności i zakazu wchodzenia bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, pojawi się nowy zakaz – korzystania z urządzeń elektronicznych w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych. Koniec z pisaniem SMS podczas przechodzenia przez drogę.
Odległości między pojazdami
Na drogach ekspresowych i autostradach kierowca będzie zobowiązany utrzymywać odległość równą połowie aktualnej prędkości własnego pojazdu, czyli, na przykład, przy prędkości 120 km/h, będzie musiał utrzymywać odległość od poprzedzającego pojazdu wynoszącą 60 m.
Rejestracja pojazdu przez internet
Nabywcy nowych pojazdów zyskają możliwość ich rejestracji przez internet. W ich imieniu całą procedurę przeprowadzi dealer. Ten przywilej będzie dotyczyć jednak tylko pojazdów nowych, z możliwości zdalnej rejestracji nie skorzystają komisy i inni sprzedawcy pojazdów używanych.
Fotograficzna dokumentacja przeglądu
Jedną z zapowiadanych zmian będzie także obowiązek fotograficznej dokumentacji przeglądu technicznego. Przed trzema laty planowano wprowadzenie obowiązku rejestracji video, jednak ze względu na ogromne koszty montażu kamer, jak i przechowywania danych, zmiana ta nie weszła w życie.
Ministerstwo Infrastruktury planuje zastąpienie systemu video obowiązkiem wykonywania zdjęć według określonego klucza. Diagnosta miałby wykonywać kilka zdjęć pojazdu z różnych kątów, w tym zdjęcia numeru rejestracyjnego. Fotografie musiałyby być przechowywane przez 5 lat.
Jakie zmiany w przepisach nie są pewne w 2021 roku
Zachowanie dotychczasowej tablicy
Jest prawdopodobne, że już w 2021 roku nabywca pojazdu używanego nie będzie musiał wymieniać tablicy rejestracyjnej po zakupie. Przy rejestracji trzeba będzie złożyć odpowiedni wniosek. Urzędnicy wydziałów komunikacji martwią się, że będzie to dla nich oznaczało obowiązek dbania o kondycję tablic rejestracyjnych.
Likwidacja Karty Pojazdu i nalepki kontrolnej
Te dwa relikty z czasów przedcyfrowych są w zasadzie niepotrzebne już dziś – policja i urzędy sprawdzają wszystkie dane w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Decyzja o likwidacji tych dwóch skamielin jest już podjęta, jednak w najmniej optymistycznej wersji na zmianę poczekamy aż do 2022 roku.
Odebranie prawa jazdy za agresję drogową
W październiku do Sejmu wpłynęła obywatelska petycja w tej sprawie. Biorąc pod uwagę ostatni zapał posłów do poprawy bezpieczeństwa na drogach, jest możliwe, że będą oni chcieli zająć się tą, skądinąd, słuszną inicjatywą.
Drastyczne podniesienie wartości mandatów
Konieczność podniesienia kwot mandatów sugerowało Ministerstwo Infrastruktury, ale MSWiA, które odpowiada za taryfikator, nie wypowiadało się na temat ewentualnych zmian. Ciśnienie na podniesienie kar, niezmienionych od 17 lat, jest duże, szczególnie dziś, kiedy w związku z walką z pandemią, kasa rządu świeci pustkami. Ostatnio, podczas sejmowej dyskusji na temat rządowego sprawozdania ze stanu bezpieczeństwa polskich dróg za rok 2019, w mocnych słowach wypowiadał się na ten tematy poseł Franciszek Sterczewski z Koalicji Obywatelskiej.
Zobacz również: “Polska to nie raj dla piratów drogowych!”
Jakie zmiany nie wejdą na pewno w 2021 roku
Odbieranie prawa jazdy poza terenem zabudowanym
Rząd wycofał się z pomysłu odbierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym. Oficjalnie chodziło o sprawy techniczne – podobno mógłby być to kłopot dla starostw. Z sejmowych kuluarów wiemy jednak, że prawdziwym powodem był konflikt dwóch ministerstw – sprawiedliwości i infrastruktury. Zbigniew Ziobro sugerował, że, podobnie jak ma to miejsce w obszarze zabudowanym, także poza nim kierowcy powinni tracić prawko przy dwukrotnym przekroczeniu prędkości. Oznaczałoby to, że na autostradzie takie ryzyko ponosiliby tylko właściciele najszybszych motocykli i samochodów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS