Sejm zajmuje się nowelizacją prawa wyborczego. Klub Prawa i Sprawiedliwości złożył autopoprawkę do projektu ustawy dotyczącej przeprowadzenia wyborów prezydenckich. Zakłada ona między innymi, że głosowania korespondencyjnego za granicą nie przeprowadza się w państwach, gdzie nie ma możliwości organizacyjnych, technicznych lub prawnych przeprowadzenia wyborów w takiej formie. Przedstawiamy najważniejsze zapisy.
W niedzielę 10 maja nie odbyło się głosowanie w zaplanowanych na ten dzień wyborach prezydenckich. W związku z tym Państwowa Komisja Wyborcza wydała uchwałę, w której stwierdziła, że “brak możliwości głosowania na kandydatów jest równoznaczny w skutkach z brakiem możliwości głosowania ze względu na brak kandydatów”. Według uchwały PKW marszałek Sejmu ma teraz 14 dni na ponowne zarządzenie wyborów.
W poniedziałek wieczorem klub PiS złożył w Sejmie projekt ustawy o szczególnych zasadach organizacji wyborów prezydenckich z możliwością głosowania korespondencyjnego. Następnego dnia klub złożył do projektu autopoprawkę. Ta liczy sześć i pół strony. Co ona zmienia?
Głosowania korespondencyjnego za granicą będzie można nie przeprowadzić
Do artykułu 2, według którego głosowanie korespondencyjne jest wyłączone w przypadku głosowania w odrębnych obwodach głosowania, utworzonych między innymi w domach pomocy społecznej, domach studenckich, zakładach oraz w obwodach głosowania utworzonych na polskich statkach morskich, a także w przypadku udzielenia przez wyborcę niepełnosprawnego pełnomocnictwa do głosowania, dodano ustęp 3.
Według niego “głosowania korespondencyjnego za granicą nie przeprowadza się także w państwach, na terytorium których nie ma możliwości organizacyjnych, technicznych lub prawnych przeprowadzenia wyborów w takiej formie”.
Zmiany dla osób przebywających kwarantannie
Autopoprawka przewiduje rozwiązanie umożliwiające głosowanie korespondencyjne wyborcom, na których nałożono obowiązek kwarantanny lub izolacji w terminie kilku dni przed dniem wyborów. W takiej sytuacji – według ustępu 1a w artykule 3 przewiduje się możliwość zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego na 2 dni przed dniem wyborów.
Według ustępu 8 w tym samym artykule: “zgłoszenie do spisu wyborców w obwodach głosowania za granicą utworzonych rozporządzeniem Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 20 kwietnia 2020 r. (…), dokonane przed dniem wejścia w życie ustawy pozostaje skuteczne” w wyborach prezydenckich zarządzonych w kolejnym terminie.
Według ustępu 9 również w artykule 3 wyborca, który zmienia miejsce pobytu przed dniem głosowania lub zamierza głosować korespondencyjnie “może najpóźniej w 12 dniu przed dniem wyborów zawiadomić o tym konsula właściwego dla zgłoszenia”. Konsul dokonuje odpowiedniej zmiany w spisie lub skreśla wyborcę ze spisu wyborców, a w przypadku wyborcy, który wyraził zamiar głosowania korespondencyjnego, odnotowuje ten fakt w spisie wyborców.
Konsul może powiadomić telefonicznie lub elektronicznie
W ustępie 1 artykułu 4 dodano informację o tym, że konsul może wezwać – w formie telefonicznej i elektronicznej – wyborcę do uzupełnienia zgłoszenia w terminie jednego dnia od dnia doręczenia wezwania.
Co w przypadku braku skrzynki?
Po ustępie 5 w artykule 5, który mówi o tym, że pakiet dostarczy do skrzynek odbiorczych dwuosobowy zespół, a po doręczeniu pakietu do skrzynki za pakiet odpowiada użytkownik skrzynki, dodano ustęp 5a. Według niego, w przypadku braku skrzynki lub, gdy uniemożliwia ona doręczenie pakietu wyborczego, zespół wystawia zawiadomienie o możliwości odbioru pakietu wyborczego we właściwej dla danego adresu placówce pocztowej operatora.
Według poprawki, “zawiadomienie pozostawia się w drzwiach mieszkania wyborcy” i zawiera ono “informację o adresie właściwej placówki pocztowej (…) wraz z informacją, od kiedy i w jakich godzinach można odebrać pakiet wyborczy”. “Wyborca może odebrać pakiet wyborczy w terminie nie dłuższym niż 1 dzień od dnia pozostawienia zawiadomienia” – napisano w autopoprawce.
Dane wyborcy na kopercie
W artykule 7 zmieniono ustęp 4, który mówi, że “w przypadku głosowania w kraju na kopercie na pakiet wyborczy oraz na kopercie zwrotnej umieszcza się oznaczenie ‘przesyłka wyborcza'”. W autopoprawce napisano także: “na kopercie na pakiet wyborczy umieszcza się ponadto imię i nazwisko oraz adres wyborcy”.
Ilu członków w komisji?
Po artykule 9 dodano artykuły 9a i 9b.
Według artykułu 9a, wprowadzony zostanie przepis, zgodnie z którym od chwili rozpoczęcia głosowania aż do jego zakończenia w lokalu wyborczym musi być równocześnie obecnych co najmniej 3 członków obwodowej komisji wyborczej, w tym przewodniczący komisji lub jego zastępca, a w przypadku komisji powołanej w składzie trzech osób – co najmniej dwóch członków, w tym przewodniczący komisji lub jego zastępca.
Wszystkie czynności obwodowej komisji wyborczej, związane z ustaleniem wyników głosowania w obwodzie i sporządzeniem protokołu głosowania, wykonywane są wspólnie przez członków komisji w liczbie stanowiącej co najmniej połowę jej pełnego składu, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
Według artykułu 9b, “kartę do głosowania uznaje się za nieważną, jeżeli wskutek sprawdzenia oznaczenia (…), obwodowa komisja wyborcza stwierdziła, że karta do głosowa nie jest autentyczna”.
Skreślony zapis o wyposażeniu komisji w środki ochrony przez włodarza miasta
W projekcie usunięto artykuł 17, według którego: “Wójt, burmistrz, prezydent miasta wyposaża siedzibę obwodowej komisji wyborczej w środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii COVID-19 w ilości wystarczającej dla wszystkich członków obwodowej komisji wyborczej”.
Okręgową komisję wyborczą powołuje PKW
W artykule 18, mówiącym o składzie okręgowej komisji wyborczej, dodano ustęp 1a, według którego komisję tę powołuje Państwowa Komisja Wyborcza na wniosek komisarza wyborczego właściwego dla miejscowości będącej siedzibą komisji.
Źródło zdjęcia głównego: PAP/EPA
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS