A A+ A++

Bitcoin jest aktywem, które interesuje wielu inwestorów – również tych początkujących, którzy dotychczas niewiele mieli do czynienia z inwestycjami. Trzeba wiedzieć, że inwestowanie w kryptowaluty wiąże się z dużym ryzykiem, gdyż charakterystyczną cechą na tym rynku są wysokie wahania cenowe. Dlatego inwestycja w bitcoiny, konieczne powinna być poprzedzona zaopatrzeniem się w wiedzę na temat tego jak działa rynek kryptowalut. Między innymi warto wiedzieć jakie czynniki wpływają na wycenę. Wychodząc temu naprzeciw w tym artykule podejmujemy próbę przedstawiania najważniejszych czynników, które mogą wpływać na cenę Bitcoina.

Popyt i podaż decydują o cenie 

Popyt i podaż mają kluczowy wpływ na cenę aktywów na wolnym rynku – w tym także na cenę Bitcoina i większości innych kryptowalut. Jeśli popyt jest wysoki, a podaż niska, cena Bitcoina powinna rosnąć. Z kolei, jeśli popyt jest niski, a podaż wysoka, kurs Bitcoin powinien spadać. Podaż w przypadku Bitcoina to stosunkowo proste zagadnienie, bo ilość jednostek BTC jest ściśle określona i niezmienna. Nieco bardziej rozbudowanym zagadnieniem jest popyt, na który wpływ może mieć szereg różnych czynników. 

Jakie czynniki wpływają na popyt? 

Jakie czynniki wpływają na popyt? Warty odnotowania element, który wpływa na popyt to doniesienia w mediach, które sprawiają, że zainteresowanie inwestycjami w kryptowaluty rośnie. Chodzi tutaj zarówno o mainstreamowe kanały komunikacyjne jak i te branżowe (np. branżowe portale lub profile w mediach społecznościowych, które są prowadzone przez osoby zainteresowane kryptowalutami). Czym więcej się mówi (przede wszystkim pozytywnych rzeczy) na temat rynku kryptowalut, tym zainteresowanie rośnie i tym samym zwiększa się popyt. Co z kolei powinno mieć wpływ na wzrost ceny. 

Nie ma to co prawda dużego znaczenia w kontekście BTC, bo kryptowaluta Bitcoin jest na tyle rozpoznawalnym projektem, że wpływ tak zwanego marketingu nie jest bardzo widoczny. Natomiast w przypadku mało znanych altcoinów to właśnie treści publikowane w mediach społecznościowych oraz na portalach branżowych mogą mieć ogromne przełożenie na popyt. 

W przypadku Bitcoina niewątpliwie wpływ na popyt ma szeroko rozumiana adopcja kryptowalut. Adopcja jest widoczna w ten sposób, że powstaje coraz więcej projektów fintech opartych o BTC, coraz więcej punktów handlowych lub usługowych akceptuje płatności w BTC oraz, co najważniejsze, coraz więcej osób ma w swoim portfelu inwestycyjnym Bitcoina. Innymi słowy coraz większa liczba osób korzysta z Bitcoina co sprawia, że można zaobserwować tak zwany efekt sieciowy. Użyteczność BTC naturalnie rośnie, bo coraz więcej osób może wymieniać między sobą środki za pomocą tej kryptowaluty.

Warto zwrócić uwagę, że poza powyższym na popyt może wpływać szereg różnych czynników np. wdrażane regulacje prawne, aktualna sytuacja na rynku inwestycyjnym (np. brak alternatyw inwestycyjnych), moda na inwestowanie w cyfrowe aktywa, sytuacja polityczna, aktualna koniunktura gospodarcza itd.

  • regulacje prawne które mogą mocno zredukować popyt;

  • koniunktura gospodarcza która może napędzać lub hamować nastroje inwestorów (inflacja, dodruk pieniądza, ogólne nastroje społeczne);

  • sytuacja na innych rynkach inwestycyjnych np. na rynku akcji (brak alternatyw inwestycyjnych i niskie stopy zwrotu na tradycyjnych rynkach mogą sprawiać, że inwestorzy przychylniejszym okiem patrzą na alternatywne inwestycje o wyższym ryzyku); 

  • sposób w jaki opisywane jest dane aktywo inwestycyjne w mediach (np. pod wpływem pozytywnych informacji można zaobserwować modę na inwestycje w cyfrowe aktywa);

Jakie czynniki wpływają na podaż? 

Podaż w przypadku walut fiducjarnych z reguły jest sterowana przez jednostkę centralną (np. przez rządy lub Radę Polityki Pieniężnej). W przypadku gdy jednostka centralna podejmie decyzje o zwiększeniu podaży, możliwe jest dodrukowanie pieniędzy (np. PLN lub USD). W efekcie podaż w przypadku walut fiducjarnych jest nieograniczona i tym samym waluty tego typu są narażone na inflację. W przypadku niektórych kryptowalut – w tym także BTC, za pomocą rozwiązań technologicznych został wdrożony mechanizm, który uniemożliwia zwiększenie podaży. Podaż BTC jest ograniczona. Bitcoin charakteryzuje się silną presją deflacyjną. 

Kilka słów podsumowania

Popyt i podaż decydują o tym jak zachowuje się cena Bitcoina. Jest to jednak pewne uproszczenie, bo pod hasłem „popyt” kryje się szereg różnych czynników. Między innymi: wdrażane regulacje prawne, aktualna sytuacja na rynku inwestycyjnym (np. brak alternatyw inwestycyjnych), moda na inwestowanie w cyfrowe aktywa, sytuacja polityczna, aktualna koniunktura gospodarcza i szereg innych elementów, które w mniej lub bardziej pośredni sposób wpływają na zachowania inwestorów i tym samym na ruchy cenowe. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKłody drewna spadły z TIRa na drogę. Kierowca nie zabezpieczył ładunku
Następny artykułPolicja zatrzymała siedem praw jazdy