Kupujesz bilet lotniczy innej osobie za pomocą swojego konta na stronie internetowej przewoźnika, wpisujesz poprawnie dane pasażera, po zakończeniu przychodzi potwierdzenie, na którym widnieje Twoje imię i nazwisko. Czy wiesz, co zrobić w takiej sytuacji?
W ostatnim kwartale do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło kilkanaście zgłoszeń dotyczących automatycznie zmienionych danych podróżującego.
System pobiera błędne dane z:
-
wcześniej zapamiętanej karty kredytowej
-
kont na innych portalach
-
lub automatycznie wybiera właściciela konta, w czasie rezerwacji należy odznaczyć pole „ja podróżuję”
Jak zapobiec automatycznemu uzupełnianiu?
-
Nie wiąż kont (unikaj logowania się za pomocą innego portalu społecznościowego lub serwisu pocztowego)
-
Nie podawaj hasła do swojego e-maila (zdarza się, ze serwisy internetowe o nie proszą)
-
Po wprowadzeniu danych karty, upewnij się, czy nie zmieniono danych pasażera
-
Nie gódź się na podpowiedzi systemu (np. po wpisaniu pierwszej litery, system sugeruje imię, po jego wyborze uzupełnia pozostałe pola samodzielnie)
-
Usuwaj pliki cookie w przeglądarce internetowej
-
Zweryfikuj dane rezerwacji od razu po otrzymaniu e-mailowego potwierdzenia
Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia, dlatego należy zachować ostrożność w procesie rezerwacji.
Co zrobić, gdy zauważysz błąd?
Niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Jeżeli przewoźnik nie oferuje takiej możliwości, a doszło do automatycznej zamiany danych, w pierwszej kolejności zgłoś pisemną skargę. Warto do niej dołączyć np. samodzielnie nagrany filmik pokazujący, jak zmieniają się rekordy w okienkach. Z punktu postępowań polubownych, im więcej dowodów przemawiających za wykazaniem błędu strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej. Co więcej, warto zadbać o dowody w tym samym dniu, w którym wystąpił problem.
Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich przewoźników, znajdziesz tutaj. Jeżeli reklamacja zostanie odrzucona, a linia lotnicza zarejestrowana jest w innym kraju UE, zgłoś skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS