A A+ A++

Wszystko wskazuje na to, że z powodu likwidacji hipermarketu „Tesco” w Galerii Ostrowiec pracę może stracić nawet 40 osób załogi.
Jak zapowiadają liderzy związkowej „Solidarności” obecnie trwają rozmowy na temat zasad zwolnień. Sytuacja w Ostrowcu Świętokrzyskim zbiega się z wydaniem zgody przez prezes UOKiK na przejęcie Tesco Polska przez Salling Group.
– Pracownicy otrzymali informacje, że sklep Tesco w Ostrowcu Świętokrzyskim zostanie zamknięty po Wielkanocy, a teraz trwają konsultacje – mówi Elżbieta Jakubowska, przewodnicząca MOZ NSZZ “Solidarność”. Ustawa o związkach zawodowych i Kodeks pracy gwarantują przeprowadzenie rozmów na temat zwolnień grupowych. Jest na ten czas przeznaczonych 20 dni, jeśli po tym okresie nie dojdziemy do porozumienia, to pracodawca ogłosi regulamin zwolnień grupowych.
Jak mówi przewodnicząca „Solidarności” w sieci Tesco Polska Elżbieta Jakubowska, pracownicy ostrowieckiego hipermarketu sieci byli pytani, czy chcą pozostać w firmie Tesco, jak można rozumieć, że w lokalizacji w związku z przejęciem przez Netto, ale także czy chcą pozostać u nowego pracodawcy. Niestety, nie udało nam się ustalić, kto składał takie propozycje i ewentualnie, jakiego pracodawcy mają dotyczyć.
Wiadomo też, że w miejsce Tesco w Galerii Ostrowiec zgodnie z zapowiedzią Jeremiego Słomińskiego, Head of Asset Management, First Property Poland Sp. z o.o., do którego grupy należy „Galeria Ostrowiec”, ma pojawić się nowy operator spożywczy. Na razie nie pada żadna konkretna nazwa, choć nie brak mnóstwa spekulacji. Najczęściej pojawiającą się marką, która miałaby zająć powierzchnię po brytyjskim hipermarkecie, jest „Carrefour”. Carrefour Polska to sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo -dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw.
– Chcemy sfinalizować zawarcie nowej umowy jak najszybciej i gdy to się stanie oraz gdy druga strona wyrazi na to zgodę wówczas informacja zostanie ujawniona – dodaje nam w tym tygodniu Jeremi Słonimski z First Property Poland Sp. z o.o.
Wiadomość o zamknięciu Tesco w Ostrowcu Świętokrzyskim zbiegła się z decyzją Prezes UOKiK, który wydał zgodę na przejęcie Tesco Polska przez Salling Group – właściciela sklepów Netto.
Przypomnijmy, że poza rozstrzygnięciem dotyczącym kupna spółki Tesco Polska, Prezes UOKiK wydał w lutym 2021 r. decyzję w sprawie tymczasowego przejęcia ośmiu sklepów Tesco przez Salling Group. Chodzi o placówki w Gliwicach, Szczecinie, Krakowie, Gdyni, Kielcach, Katowicach, Ostrowcu Świętokrzyskim i Warszawie. Salling Group planuje trwale nabyć jedynie sklep w ostatniej z tych lokalizacji. Pozostałe zostaną przejęte tymczasowo w związku z procesem kończenia aktywności grupy Tesco w Polsce i w przyszłości mają zostać sprzedane innym podmiotom. Przejmująca spółka zobowiązała się do 31 sierpnia 2021 r. prowadzić te sklepy pod marką Tesco.
Tymczasem wniosek o przejęcie Tesco Polska przez Salling Group został początkowo zgłoszony do Komisji Europejskiej. Jednak KE uznała, że ze względu na zasięg transakcji oraz doświadczenie w podobnych sprawach właściwszy do rozpatrzenia sprawy będzie UOKiK, dlatego przekazała sprawę do Polski. Pod marką Netto działa ok. 1.100 dyskontów w Danii, Niemczech i Polsce, z czego 386 w naszym kraju. Tesco Polska jest właścicielem sieci hipermarketów i supermarketów. Posiada obecnie 320 sklepów, dwa centra dystrybucyjne i 23 stacje paliw. Z tego przedmiotem koncentracji jest 301 sklepów, 14 stacji paliw, siedziba główna i centra dystrybucyjne. Transakcja wynika z decyzji grupy Tesco o wycofaniu się z polskiego rynku.
W toku postępowania przeprowadzono badanie stanu konkurencji na kilkudziesięciu lokalnych rynkach. Po analizie koncentracji i zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem Prezes UOKiK przyjął, że supermarkety, hipermarkety i dyskonty rywalizują bezpośrednio ze sobą na lokalnych rynkach w promieniu 10 -15 kilometrów od przejmowanego sklepu. To najczęstsza maksymalna odległość, jaką konsumenci są skłonni przebyć w drodze do sklepu o większej powierzchni.
– Przeprowadzone postępowanie wykazało, że w każdym z badanych miast Netto po przejęciu placówek Tesco będzie musiało konkurować z innymi dyskontami, supermarketami i hipermarketami. To oznacza, że po dokonaniu transakcji struktura tych rynków nie zmieni się na niekorzyść konsumentów, dostawców czy przedsiębiorców prowadzących mniejsze sklepy – mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył miliard euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.
fot. Carrefour Polska

Print Friendly, PDF & Email
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułColby Covington przedstawił warunek akceptacji walki z Leonem Edwardsem
Następny artykułLekarz już niepotrzebny do skierowania na test COVID-19