Na przejeździe kolejowym zawsze należy zachować szczególną ostrożność, a już zwłaszcza gdy jest to przejazd bez zapór. Znaki drogowe umiejscowione przed nim mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Warto znać wszystkie oznaczenia znajdujące się w pobliżu przejazdu kolejowego i wiedzieć, jak się do nich stosować.
Znaki ostrzegawcze informują o zbliżaniu się do przejazdy kolejowego. Pod znakami może być dodatkowo umieszczona tabliczka T-7 wskazująca na układ torów względem drogi na zbliżającym się przejeździe kolejowym. W zależności od jego rodzaju wyróżniamy dwa typy znaków ostrzegawczych:
- znak A-9 “przejazd kolejowy z zaporami” – znak ostrzega o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego, wyposażonego w zapory lub półzapory;
- znak A-10 “przejazd kolejowy bez zapór” – ostrzega o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego, niewyposażonego w zapory ani półpapory.
Oprócz znaków ostrzegawczych w pobliżu przejazdu kolejowego są również umiejscowione znaki będące ich uzupełnieniem:
- znak G-2 “sieć pod napięciem” – ostrzega, że nad przejazdem kolejowym znajduje się sieć trakcyjna pod wysokim napięciem;
- znak G-3 “krzyż św. Andrzeja” – z dwiema przecinającymi się belkami oznacza przejazd jednotorowy;
- znak G-4 “krzyż św. Andrzeja” – wyposażony w dodatkowe belki u dołu oznacza wielotorowy przejazd kolejowy.
Znak G-2 umieszcza się na tym samym wsporniku co “krzyż św. Andrzeja”. Znak G-3 i znak G-4 są umieszczane w bezpośrednim sąsiedztwie przejazdów kolejowych bez zapór lub półzapór. Znaki te nie tylko ostrzegają przed zbliżającym się potencjalnym zagrożeniem, ale również wskazują miejsce, w którym powinien zatrzymać się pojazd — nie bliżej niż 5 m od skrajnej szyny torów. Natomiast przed przejściami odległość ta nie może być mniejsza niż 3 m od skrajnej szyny. Wspomniane odległości mogą zostać zwiększone, kiedy poprawi to widoczność znaku z drogi.
“Krzyżu św. Andrzeja” nie stawia się, jeżeli droga przecina tor kolejowy będący bocznicą, torem manewrowym lub jest sporadycznie eksploatowany np. w celach turystycznych, a ruch na drodze podczas przejeżdżania (przetaczania) pociągu jest wstrzymywany przez pracownika kolei. Przed miejscami przecięcia drogi w opisany sposób umieszcza się znak A-30 “inne niebezpieczeństwo” z mówiącą o tym tabliczką T-10.
W okolicy przejazdu kolejowego znajdują się również słupki wskaźnikowe. W zależności od dozwolonej prędkości na drodze słupki są stawiane w określonej odległości od przejazdu. Znaki te znajdują się na drogach prowadzących zarówno do przejazdu z zaporami, półzaporami, jak i bez zapór. M … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS