Rozrząd – jakie jest jego zadanie
Napęd rozrząd bez różnicy czy są to koła zębate, pasek czy łańcuch ma za zadanie przekazanie siły napędowej z wału korbowego do wałka rozrządu. Prędkość obracania się wałka rozrządu determinuje ilość otwarć i zamknięć zaworów ssących i wydechowych komór spalania.
W większości układów rozrząd dodatkowo przekazuje napęd do pompy wody, która ma wpływ na działanie układu chłodzenia silnika. Jakiekolwiek nieprawidłowe działanie tego układu prowadzi w krótkim czasie do awarii silnika.
Układ rozrządu wspierają elementy takie jak napinacze i rolki prowadzące, które utrzymują rozrząd w odpowiednim miejscu i ciągle trzymają go w odpowiednim naprężeniu.
Dlaczego wymieniać rozrząd?
Pamiętaj, że pasek rozrządu jest wykonany z tworzywa sztucznego, mają wpływ na niego warunki atmosferyczne, przez co z czasem się zużywa i parcieje. Aktualnie większość silników to konstrukcje kolizyjne, przez co wymagają idealnie synchronizacji ruchu tłoków z otwieraniem i zamykaniem ssących i wydechowych zaworów. Ewentualne problemy z paskiem mogą prowadzić do wywołania braku synchronizacji i zderzenia tłoków z zaworami, jak takie coś się wydarzy w samochodzie to koszty naprawy zwykle wynoszą minimum 2 tysiące złotych. Zwykle jednak taka sytuacja ma wpływ na inne elementy poza tłokami i zaworami i mogą wywołać uszkodzenia wału korbowego, głowicy, wałka rozrządu, panewek. W takich przypadkach naprawa kosztuje znacznie więcej (ponad 10 tysięcy złotych) i zwykle prowadzi do zakupu innego sprawnego silnika.
Nie ma jednej odpowiedzi jaka jest wytrzymałość rozrządu i co ile go wymieniać. Każdy model samochodu i typ silnika ma inne interwały wymiany.
Jak sprawdzić stan paska rozrządu?
Pasek rozrządu u kresu swojego żywota zwykle nie daje oznak dźwiękowych w przeciwieństwie do łańcucha rozrządu. Warto sprawdzać stan zębów paska oraz materiału. Warto również zwrócić uwagę na pompę wody, ponieważ jej zatarcie może powodować zerwanie paska rozrządu.
Koszt wymiany rozrządu wraz z osprzętem może różnic się w obrębie marki, modelu, a nawet wersji silnikowej i roku produkcji danego samochodu. Zwykle rachunek zamyka się w kwocie 700-1500 zł.
Ważnym jest, aby nie oszczędzać na częściach. Najtańsze części mogą prowadzić do szybkiego wyeksploatowania i kosztownej awarii. Dobrym pomysłem jest poszukanie informacji o polecanych częściach na forach internetowych, stronach specjalistycznych (np. https://motoklub.pl/co-ile-wymiana-rozrzadu), w warsztatach lub u producenta samochodu.
Co jaki czas wymieniać rozrząd?
Cykliczna wymiana i sprawdzanie rozrządu i elementów z nim współpracujących to gwarancja stałej i bezawaryjnej pracy silnika przez bardzo długi okres. Aby zapewnić odpowiednie warunki pracy dla paska rozrządu należy usuwać wycieki płynów z samochodu, dbać o ilość oleju w silniku. Optymalna ilość oleju w silniku (na wskaźniku między maksimum, a minimum) utrzymuje odpowiednie ciśnienie w silniku i wpływa na pracę rozrządu poprzez utrzymanie wszystkich współpracujących elementów na swoim optymalnym miejscu. Wszelkie zalania paska rozrządu płynami eksploatacyjnymi silnika mają na niego destrukcyjny wpływ, w szczególności olej silnikowy, który degraduje gumę paska.
Przed zakupem samochodu warto dowiedzieć się jaki wariant rozrządu ma konkretny modelu, jakie cykle wymiany narzuca producent, oraz kiedy ostatnio rozrząd był wymieniony.
Ryzyko awarii związanej rośnie wraz z wiekiem samochodu i rosnącym przebiegiem. Podstawowy cykl wymiany to 100 tysięcy kilometrów lub 5 lat. Jednak z biegiem czasu zalecamy skracanie interwały do 70-80 tysięcy kilometrów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS