E-commerce to idealna branża dla osób, które myślą o rozpoczęciu własnej działalności. Do prowadzenia sprzedaży w internecie wystarczy w zasadzie tylko komputer, a więc próg wejścia do biznesu jest bardzo niski. Warto jednak dobrze przygotować się do tego kroku! Sprawdź, co można sprzedawać przez internet i jak to robić.
Sprzedaż w internecie – dochodowy pomysł na biznes?
Statystyki jasno pokazują, że branża e-commerce w Polsce cały czas się umacnia. Popularność sklepów online prawdziwie „wystrzeliła” w pandemii, ale po jej zakończeniu kupujących przez internet cały czas przybywa. Rośnie zarówno liczba, jak i średnia wartość zawieranych transakcji. Jednocześnie w handlu online rośnie konkurencja, dlatego wybicie się jest nieco trudniejsze niż przed laty. Dbając o atrakcyjną ofertę, nadal można jednak szybko zdobyć klientów i uzyskać satysfakcjonujące przychody.
Sprzedaż internetowa jest uważana za dobry pomysł na dochodowy biznes. Nie oznacza jednak, że każdy, kto się tym zajmie, osiągnie sukces! Aby maksymalnie zwiększyć swoje szanse, warto dobrze się przygotować, sprawdzając np., co można sprzedawać przez internet i jakie towary są najbardziej poszukiwane przez konsumentów.
Co można sprzedawać przez internet?
Możliwości sprzedaży w internecie są bardzo szerokie, a konsumenci coraz częściej otwierają się na nowe kategorie towarów. Liderzy rynku od lat są jednak niezmienni. Do najpopularniejszych kategorii towarów kupowanych online należą:
- odzież, dodatki i akcesoria,
- obuwie,
- kosmetyki i perfumy,
- książki, płyty, filmy,
- sprzęt RTV/AGD.
Warto jednak wiedzieć, że w tych obszarach panuje też największa konkurencja. Nie oznacza to oczywiście braku szans na powodzenie, ale wymaga kreatywności. Oferta musi być konkurencyjna – czy to pod względem cen, czy też jakości lub unikalności asortymentu.
W internecie z powodzeniem sprzedają się także:
- odzież sportowa,
- artykuły dziecięce, zabawki,
- telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM,
- meble i wystrój wnętrz,
- produkty spożywcze,
- sprzęt komputerowy,
- multimedia, gry komputerowe,
- biżuteria,
- materiały budowlane i wykończeniowe,
- artykuły kolekcjonerskie.
Ponadto w sieci rozwija się także sprzedaż usług – w tym np. ubezpieczeń czy podróży. Możliwości są niezwykle szerokie, dzięki czemu każdy może znaleźć swoją niszę. Istnieją jednak również pewne rzeczy, których nie można sprzedawać w internecie ze względu na bezpieczeństwo, przepisy prawa czy normy etyczne – więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
Jak sprzedawać w internecie?
Istnieje również wiele sposobów na handel online. Początkujący sprzedawcy mają do wyboru różne platformy ułatwiające start, a także rozwiązanie takie jak dropshipping (sprzedaż bez magazynu, gdzie za dostarczenie towaru do klienta odpowiada bezpośrednio hurtownia). Co wybrać?
- Własny sklep internetowy – obecnie jego założenie nie jest trudne dzięki specjalnym platformom e-commerce. Wystarczy wykupić domenę i hosting, a następnie dostawcę usługi. Dostępne są platformy działające na zasadzie SaaS (Software as a Service) oraz Open Source. Te pierwsze są proste w obsłudze, tanie, ale zazwyczaj również dość ograniczone w zakresie możliwości. Platformy Open Source zapewniają znacznie więcej elastyczności i są przystosowane do skalowania, ale wymagają nieco więcej pracy i nakładów finansowych.
- Platforma typu marketplace – stanowi bardzo łatwy sposób na wskoczenie do świata e-commerce. Nie wymaga nakładów finansowych na starcie i oferuje gotową infrastrukturę, dlatego można zacząć sprzedawać od razu po założeniu konta. Ponadto popularne platformy marketplace dają dostęp do wielu milionów klientów, którzy darzą je zaufaniem. Często oferują też różnego rodzaju wsparcie (począwszy od możliwości promowania swoich ofert i reklamy, poprzez dostęp do cennych statystyk, aż po szkolenia dotyczące biznesu i sprzedaży).
Warto pamiętać, że nie istnieje jeden skuteczny sposób na sprzedaż w internecie. Zaangażowanie i wsłuchanie się w potrzeby klientów są najważniejsze, a sukces można osiągnąć jedną z wielu dróg.
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS