Poseł Przemysław Koperski przypomniał o linii 190, zwracając uwagę na to, że obecnie prowadzona modernizacja pakietu linii kolejowych w południowej części województwa śląskiego, nie doprowadzi do należytej naprawy,czy modernizacji odcinka od Skoczowa do Bielska. Bez tego nie ma mowy o reaktywacji zawieszonych w 2009 roku pociągów Bielsko-Biała – Cieszyn.
Obecnie trwają pracę nad modernizacją linii od Cieszyna do Skoczowa (linia 190), w kierunku północnym od Skoczowa do Bieniowca (linia 157) i od Goleszowa do Wisły Głębce (linia 191). Naprawiany jest także krótki, ponad 3-kilometrowy odcinek linii 694 między posterunkiem odgałęźnym Bieniowiec a Bronowem.
Kolejowe okno Bielska-Białej na Cieszyn wciąż zamknięte
Rejony wchodzące w zakres oddziaływania linii nr 190 w Bielsku-Białej generują 34,6% miejsc pracy w mieście. Analizy pokazują, że w regionie celem dojazdów do pracy są głównie trzy miasta: Bielsko-Biała, Żywiec i Cieszyn (…). Dodatkowo odtworzona linia mogłaby odciążyć sieć drogową powiatu cieszyńskiego i zmniejszyć przestój pociągów na innych przejściach granicznych. Swoje zainteresowanie remontem linii 190 wyraziły PKP Cargo, Czeskie Drahy oraz Koleje Śląskie – argumentuje poseł Koperski. W wypadku reaktywacji odcinka Skoczów – Bielsko istniałaby też możliwość uruchomienia regionalnych połączeń międzynarodowych do Czech.
– Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego „Aglomeracja Beskidzka” uznało modernizację linii kolejowej nr 190 za priorytetowy projekt, niezbędny do rozwoju transportu w subregionie. Rada Powiatu Cieszyńskiego oraz Rada Miejska Cieszyna w 2019 roku apelowały o ponowne uruchomienie omawianego połączenia. PKP PLK szacuje, że na gruntowny remont linii 190 na 22-kilometrowym odcinku między Bielskiem-Białą a Skoczowem potrzeba 125 mln zł. Niestety stosowne poprawki do budżetu, mające zabezpieczyć odpowiednie fundusze na realizację tego zadania, są do tej pory odrzucane – zauważa poseł.
Ministerstwo zauważa jednak, że odcinek linii 190 nie znalazł się w planach dla RPO województwa śląskiego. Region ten jako priorytetowe do wykonania wskazywał inne szlaki, a niektóre z nich, jak na przykład „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim” nie wejdą do 2021 w fazę budowy, bo, z uwagi na wzrost kosztów ich realizacji, nie starczyło na nie pieniędzy. To właśnie projekty, których nie udało się zrealizować w ramach RPO obecnie, będą realizowane priorytetowo za kilka lat, jeśli pojawią się na to unijne środki.
22 kilometry linii za 217 milionów. Modernizacja w ramach “Kolej Plus”?
– Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego prace w przyszłej perspektywie powinny być finansowane z innych niż RPO źródeł, tj. z poziomu krajowego. Natomiast w opinii resortu infrastruktury, mając na uwadze regionalny charakter linii, finansowanie rewitalizacji odcinka Bielsko-Biała – Skoczów jest bardziej właściwe ze środków dedykowanych regionalnym liniom kolejowym – napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Podkreśla on, że na Śląsku w grupie projektów regionalnych analizowanych jest obecnie kilkanaście propozycji projektów. Czy jest szansa, aby linię wyremontować w ramach programu Kolej Plus? Zdaniem ministerstw nabór wniosków będzie dawał taką możliwość, pod warunkiem, ze 15% kosztów modernizacji wezmą na siebie samorządy.
Koszty te, w wypadku linii 190 na omawianym, 22-kilometrowym odcinku, szacowane są obecnie na około 217 milionów złotych, są więc o prawie 100 milionów wyższe niż szacunki samorządów i posła. PLK rozważa jednak naprawę linii w bardzo bogatym zakresie, z wymianą nawierzchni kolejowej, podtorza wraz z rozjazdami, przejazdami, obiektami, energetyką, automatyką, budynkami i budowlami.
mp / bielsko.info, źródło: Rynek Kolejowy
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS