A A+ A++

Ciepłownictwo w dialogu z młodymi. Stawiamy na edukację

17.06.2021r. 19:00

Gośćmi spotkania byli:
• Katarzyna Grudzień – koordynatorka projektów CSR w Fundacji Veolia Polska;
• Jacek Ławrecki – dyrektor ds. komunikacji w Fortum, członek Zespołu ds. promocji kogeneracji PTEZ;
• Magdalena Jarząbek – creative managerka kampanii “Kraina GOZ”;
• Karolina Buczkowska – project managerka kampanii “Kraina GOZ”;
• Katarzyna Dudzin – główny specjalista ds. komunikacji korporacyjnej w PGE Energia Ciepła;
• Agnieszka Dietrich – rzecznik prasowy PGE Energia Ciepła.

W świecie Profesora GOZ

Przedstawiciele firmy Fortum przybliżyli założenia kampanii “Kraina GOZ”. Podkreślili zainteresowanie projektem ze strony placówek oświatowych oraz zwrócili uwagę na sposoby skutecznego dotarcia do dzieci i młodzieży, w dobie rozwoju nowych technologii komunikacyjnych i w obliczu wyzwań, przed jakimi stanęli uczniowie i nauczyciele w obliczu pandemii koronawirusa.

Cieszymy się, że możemy realizować kampanię, która ma na celu budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie gospodarki cyrkularnej. Wierzymy, że skuteczne wdrożenie koncepcji GOZ w praktyce zależy od nas wszystkich – firm, takich jak Fortum, ale też władz, organizacji pozarządowych i wszystkich nas jako świadomych konsumentów i obywateli – podkreśla Jacek Ławrecki, dyrektor ds. komunikacji w Fortum.

Jeśli chodzi o naszą kampanię, to jest ona realizowana na kilku poziomach, w zależności od grupy docelowej. Dla najmłodszych przygotowane są cztery lekcje na temat GOZ – na platformie GOZedu.pl. Dla dorosłej publiczności mamy podcasty, publikowane w każdą środę o 20:30, na platformach streamingowych, jak również na GOZcast.pl – zaznacza Magdalena Jarząbek z Fortum – Uzupełnieniem jest konto na Instagramie, gdzie mówimy o różnych problemach dotyczących globalnego ocieplenia, ekologii, zdrowego stylu życiu. Wszystkie nasze działania łączy prof. GOZ – postać niekoniecznie prawdziwa, ale mówiąca o prawdziwych problemach, w którą wciela się aktor Tomasz Olejnik.. Chcemy żeby inspirował do zmiany nawyków i przekonywał, że dokonując wyborów, mamy wpływ na otaczający nas świat – to czy coś się zmieni, zależy od dokonywanych przez nas na co dzień wyborów. Tak naprawdę każdy z nas może się stać profesorem i profesorką GOZ w swoim otoczeniu – dodaje.

Myślę, że największa nadzieja jest w młodym pokoleniu – dzieci nie mają jeszcze nawyków, które dorosłym tak trudno zmienić i przede wszystkim wierzą w swoją sprawczość. To świetna podstawa, aby stały się najlepszymi ambasadorami i ambasadorkami zmian w duchu GOZ. W ramach Krainy GOZ dla dzieci przygotowaliśmy GOZedu, czyli interaktywną platformę edukacyjną, na której docelowo chcemy opublikować cztery lekcje nt. Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Zarys kursów został przygotowany przed dyplomowaną nauczycielkę, a treści pokrywają się z podstawą programową. Lekcje prowadzi prof. GOZ i to właśnie na jego postaci opieramy wyjątkowość kursu – mówi Karolina Buczkowska, project managerka kampanii “Kraina GOZ”.

Aktywizacja społeczności lokalnych

W trakcie spotkania rozmawiano również o projektach realizowanych przez Fundację Veolia Polska – m.in. programie “Ciepło dla Miast”, realizowanym we współpracy z UNPE/GRID-Warszawa czy inicjatywie Szkoła Liderów Miast.

“Ciepło dla Miast”, to jeden z wielu projektów prowadzonych przez Fundację. Celem jest edukowanie społeczeństwa w kwestiach ekologii i ochrony środowiska. Program jest adresowany do dzieci i młodzieży, ale pośrednio również do dorosłych. We współpracy z UNPE/GRID-Warszawa stworzyliśmy ekologiczną odmianę gry Minecraft (Ecocraft), w której odtworzone zostały elementy urbanistyczne Warszawy i Poznania, które wymagały rewitalizacji – wyjaśnia Katarzyna Grudzień z Fundacji Veolia Polska – Dzieci i młodzież, biorące udział w projekcie uzyskały wiedzę na temat problemów miast i następnie mogły odpowiedzieć na te wyzwania, proponując strategiczne rozwiązania. Mogły przekształcić wskazane obszary, żeby były bardziej ekologiczne, bardziej przyjazne dla mieszkańców. Warto podkreślić, że włodarze miast dostali plany, w jaki sposób chcą przekształcić swoje tereny, żeby zapobiegać zmianom klimatycznym – dodaje.

Szkoła Liderów Miast to projekt, który buduje sieć aktywnych liderów miejskich, poszerzając ich myślenie strategiczne o regionie. Beneficjentami są przedstawiciele lokalnych władz, organizacji pozarządowych, biznesu oraz ośrodków akademickich.

Dedykujemy go wszystkim, którym leży na sercu dobro lokalnych społeczności czy danego miasta. Nie są tylko politycy, czy urzędnicy, ale osoby zaangażowane i chętne do działania: przedstawiciele biznesu, lokalni aktywiści czy członkowie organizacji pozarządowych. W skrócie: wszyscy, “którym zależy” – zaznacza Katarzyna Grudzień – Realizowane są kursy i szkolenia na temat zmian klimatu, zarządzania zespołem, zarządzania kryzysowego, troski o środowisko naturalne. W ten sposób popularyzujemy kluczowe dla społeczności lokalnych kwestie i zagadnienia dotyczące zrównoważonego rozwoju. Tworzymy platformę współpracy na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu – poprzez wkład uczestników pochodzących z różnych środowisk, reprezentujących różne punkty widzenia. Program ma wartość networkingową – wyposaża w wiedzę, ale również pomaga stworzyć sieć osób, z którymi można w przyszłości realizować wartościowe inicjatywy.

W świecie Kota Ciepłosława

Projektem, który cieszył się w ostatnim roku ogromnym zainteresowaniem ze strony placówek oświatowych w całym kraju była inicjatywa PGE Energia Ciepła, z Grupy PGE, pn. “Przygody Kota Ciepłosława”. Celem programu jest edukacja dzieci na temat tego, jak powstaje ciepło i energia elektryczna, jakie są zalety tzw. ciepła sieciowego, oraz w jaki sposób można oszczędzać energią elektryczną i ciepło.

Bohaterem projektu jest Kot Ciepłosław. Powstał z potrzeby i chęci edukacji najmłodszych mieszkańców naszego kraju na temat ciepłownictwa i energetyki. Inicjatywa skierowana jest do uczniów klas 1-3 szkół podstawowych– podkreśla Agnieszka Dietrich z PGE Energia Ciepła – Projekt spełnia kryteria podstawy programowej. Patronat nad programem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej. Pomiędzy wrześniem 2020 a marcem 2021 odbyła się 1. edycja programu, w której udział wzięło 521 szkół!

Ciepłownictwo to w dużej mierze działalność lokalna. PGE Energia Ciepła stara się być blisko mieszkańców miast, w których prowadzi swoją działalność, angażując się w wiele projektów ważnych dla lokalnych społeczności, w ich najbliższym otoczeniu – zaznacza Katarzyna Dudzin z PGE Energia Ciepła – Nie do przecenienia są osobiste spotkania z mieszkańcami. Podczas Dni Otwartych Elektrociepłowni mamy ku temu znakomitą okazję. Jednym z lokalnych projektów edukacyjnych angażujących całe rodziny jest natomiast “Rodzinna Olimpiada Energetyczna”. To wydarzenie on-line, które łączy w sobie elementy nauki, rodzinnej zabawy i rywalizacji – dodaje.

W trakcie spotkania poruszono kwestię zainteresowania odbiorców tego rodzaju inicjatywami, wiedzą na temat konieczności troski o środowisko i edukacji dotyczącej ciepłownictwa i elektroenergetyki. Podjęto także temat wykorzystania tworzonych materiałów edukacyjnych przez placówki oświatowe i nauczycieli, realizujących tzw. podstawę programową. Rozmawiano również o aktywizacji osób dorosłych i metodach dotarcia z przekazami do tej grupy docelowej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMecz Danii z Belgią przerwany na chwilę na cześć Eriksena
Następny artykułŻyżyński z RPP: Gdy sytuacja gospodarcza się ustabilizuje, inflacja wróci do celu