Okres przedświąteczny to czas spełniania marzeń. Zbliża się „Black Friday”, czyli jak chcą marketingowcy szał promocji, który ma nas wszystkich jeszcze bardziej zmobilizować do zakupów. Policjanci przypominają jednak o ostrożności i roztropności. Promocje i wyprzedaże szczególnie w internecie chętnie wykorzystują także oszuści.
Otaczające nas reklamy kuszą cenami i tworzą atmosferę szału zakupów. Warto przypomnieć, że dyrektywa Omnibus nakazuje sprzedawcom, aby obok aktualnej ceny wskazywać najniższą cenę produktu, jaka obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni. Ma to pomóc konsumentom w zweryfikowaniu promocji.
Także policjanci do zwalczania cyberprzestępczości przypominają, aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku i nie dać się nabrać na fałszywe oferty, a w konsekwencji nie stracić pieniędzy.
Wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć w poszukiwaniu super okazji, to i przestępcy dostosują swoje działania i przygotowują fałszywe oferty. Jak je rozpoznać? Jak nie dać się nabrać? Jak nie stracić pieniędzy i bezpiecznie dokonać zakupów?
Stosując się do wskazówek przygotowanych przez policjantów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości zwiększymy swoje bezpieczeństwo w sieci.
1. Fałszywe sklepy internetowe –
- szczególną uwagę zwracajmy na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna – oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną,
- pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line,
- wybierajmy te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów,
- zweryfikujmy adres strony internetowej, bywa że występują w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy,
- sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny),
- sprawdźmy czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem,
- dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform.
2. Portale aukcyjne
- za zakupy, jeśli to możliwe wybierajmy opcję płatności za pobraniem;
- przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego,
- korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym. Przestępcy często komunikują się w sprawie zakupu/ sprzedaży jakiejś rzeczy wykorzystując szyfrowane komunikatory,
- dokładnie sprawdzajmy wiadomości jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy,
- nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej.
3. Reklama w social-mediach
Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, zamieszczając je w social – mediach. Oferta jest tak przygotowana aby zachęcić nas do kliknięcia w nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania w tym do bankowości internetowej, podania danych karty płatniczej. Pamiętajmy, że przekazanie takich danych na spreparowanej stronie powoduje, że przekazujemy je przestępcy.
4. Oszustwo metodą na tzw. „BLIK”-a
Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest włamanie na konto na portalu społecznościowym i podszywając się pod właściciela profilu, masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK.. Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony.
Dlatego jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się komu go wysyłamy dzwoniąc do tej osoby a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.
Policjanci zachęcają do zapoznania się z serią artykułów na temat bezpiecznych płatności elektronicznych:
Jak zadbać o bezpieczeństwo płatności bezgotówkowych? Zapoznaj się z poradami przygotowanymi przez NASK, CSIRT KNF i CBZC
Alternatywa dla tradycyjnych kart płatniczych – płatność telefonem
Karty płatnicze
Nowoczesne metody płatnicze
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS