Linie lotnicze muszą mieć dowody na to, że pasażer mógł stanowić niebezpieczeństwo i dlatego nie został wpuszczony na pokład samolotu. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Sprawa dotyczyła mężczyzny, który nie został wpuszczony na pokład w majówkę 2018 r. Najpierw prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przyznał mu 400 euro odszkodowania i zwrot kosztu niewykorzystanego biletu (771,36 zł). Nałożył też na linie lotniczą 1600 zł kary. Po ponownym rozpatrzeniu sprawy, decyzję jednak uchylił. Zarówno jednak wojewódzki sąd administracyjny, jak i Naczelny Sąd Administracyjny, doszły do wniosku, że druga decyzja była niesłuszna.
Czytaj też:
Alkohol w sklepie wolnocłowym na lotnisku tylko dla lecących poza Polskę
Na podstawie prawa lotniczego dowódca statku powietrznego ma prawo decydować o zastosowaniu niezbędnych środków, łącznie z przymusem, w stosunku do osób niewykonujących jego poleceń albo zagrażających w inny sposób bezpieczeństwu lotu lub porządkowi na pokładzie. Unijne rozporządzenie nr 261/2004 dotyczące odmowy przyjęcia na pokład samolotu zawiera otwarty katalog przyczyn wyłączających odpowiedzialność przewoźnika. Muszą one leżeć po stronie pasażera i być racjonalnie uzasadnione. A ciężar dowodu spoczywa na liniach lotniczych.
W tej sprawie istniały równoważne dowody w postaci twierdzeń przewoźnika, że pasażer znajdował się pod wpływem alkoholu, oraz oświadczenia skarżącego o jego trzeźwości. Nie było jednak żadnych dowodów na to, że zachowanie skarżącego, bez względu na jego stan trzeźwości, stanowiło zagrożenie dla innych pasażerów, załogi lub mienia. Zgromadzony materiał dowodowy nie dawał więc podstaw do jednoznacznego stwierdzenia, że doszło do uzasadnionej – zawinionej przez pasażera – odmowy przyjęcia na pokład. Przewoźnik nie powołał konkretnych, negatywnych zachowań. Nie przedstawił dowodu, chociażby w postaci nagrania z monitoringu, obrazującego przebieg wydarzeń od czasu wejścia na lotnisko do czasu wycofania z l … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS