FIA opublikowała swoją obszerną wizję przyszłości WRC po posiedzeniu Światowej Rady Sportów Motorowych w tym tygodniu, która obejmuje szereg propozycji mających na celu poprawę kondycji mistrzostw.
Być może najbardziej odważną decyzją jest usunięcie jednostek hybrydowych z samochodów Rally1 na sezon 2025. Napęd ten stanowił znaczącą część nowych przepisów technicznych najwyższej klasy, wprowadzonych w 2022 roku. Zmiany oznaczają, że pojazdy te w obecnej formie nie przetrwają pierwotnego, pięcioletniego cyklu homologacyjnego.
Samochody Rally1 będą nadal rywalizować w przyszłym sezonie, chociaż bez hybrydy, z zredukowaną średnicą zwężki i mniej rozbudowaną aerodynamiką. Ma to na celu obniżenie kosztów uczestnictwa w czempionacie. Pierwotnie wartość samochodu Rally1 dochodziła do blisko miliona euro.
Esapekka Lappi, Janne Ferm, Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1
Powyższe zmiany zostaną zatwierdzone w czerwcu. Do tego na 2026 rok będą wprowadzone równoległe przepisy dla nowej grupy aut, opartych na koncepcji Rally1, ale już po wspomnianych modyfikacjach.
Na uniwersalnej platformie, producenci i tunerzy będą mogli skalować samochody oparte na modelach produkcyjnych, segmentu B, segmentu C, kompaktowych SUV-ów lub pojazdów koncepcyjnych zaprojektowanych zgodnie z określonymi kryteriami technicznymi, takimi jak środek ciężkości i aerodynamika. Moc napędu będzie wynosić maksymalnie 330 koni mechanicznych, a cena rajdówki nie może przekroczyć 400 tysięcy euro.
Oprócz wstępnego projektu przepisów technicznych FIA ogłosiła plany utworzenia Zespołu Promocyjnego WRC w ramach struktur federacji, we współpracy z zainteresowanymi stronami, Promotorem WRC, organizatorami imprez i przedstawicielami producentów „aby wykorzystać możliwości promocyjne wokół każdej imprezy i zmaksymalizować pełny potencjał WRC”.
Planowane są również zmiany, które pozwolą organizatorom rajdów na przyjęcie mniej sztywnych formatów zawodów. Wskazuje się na krótsze dojazdówki, a z drugiej strony na możliwość rozszerzenia zasięgu wydarzeń. Opcją byłyby wówczas oddalone serwisy, a nawet asystujące pojazdy serwisowe mogące zabrać na pokład określoną liczbę części. Możliwa jest również zmiana lokalizacji parku serwisowego podczas trwania rajdu. W ramach cięcia kosztów, docelowa liczba osób w zespole, składającym się z trzech samochodów, zostanie ograniczona.
Dzień rozpoczęcia imprezy i liczba kilometrów oesowych mogą się różnić pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami, ale wszystkie rajdy powinny trwać do niedzieli, z finałowym Power Stage w harmonogramie.
Kalendarz może zawierać niewielką liczbę krótszych rund w stylu sprinterskim, jak również takich o charakterze długodystansowym. Niemniej jednak ogólna ilość kilometrów pokonywanych w sezonie pozostanie w dużej mierze niezmieniona, a rywalizacja nadal będzie odbywać się na asfalcie, szutrze i śniegu.
Nowości zostały pozytywnie przyjęte przez Promotora WRC, który złożył własne propozycje w FIA, ale nie uczestniczył w procesie podejmowania decyzji przez grupę roboczą.
– Światowa Rada Sportów Motorowych przedstawiła pozytywne propozycje, które są wynikiem intensywnych dyskusji i są dla nas korzystne – napisał dyrektor zarządzający firmy WRC Promoter, Jona Siebel.
– Jako wyłączny promotor Rajdowych Mistrzostw Świata, wyznaczony przez FIA, zachęcamy do realizacji przedstawionych celów, aby umożliwić nam dalszy rozwój tego sportu, wraz ze wszystkimi zainteresowanymi stronami – dodał.
Zespoły WRC jeszcze nie wydały żadnych oficjalnych komentarzy na temat wizji FIA.
Watch: Rajd Szwecji 2024 – Power Stage
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS