Chiński Państwowy Urząd ds. Własności Intelektualnej (China
National Intellectual Property Administration CNIPA) przeprowadził w Chinach
konsultacje publiczne nad projektem zmian (angielska nazwa aktu: Measures
for the Administration and Protection of Collective Marks and Certification Marks) w zakresie
zasad posługiwania się oznaczeniami geograficznymi przez przedsiębiorstwa oraz
organizacje zbiorowe oraz ich prawnej ochrony. Celem nowej regulacji jest
„ucywilizowanie” reguł posługiwania się nimi. Procedowane prawo ma charakter
rozporządzenia administracyjnego, a nie ustawy. Swoim zakresem obejmuje zarówno
chińskie, jak i zagraniczne firmy (działające już w Chinach lub dopiero
planujące ekspansję do tego kraju).
Powody zmian
Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu potrzeba zmian prawnych
jest realizacją wytycznych Xi Jinpinga, przewodniczącego Chińskiej Republiki
Ludowej (nazywany także prezydentem Chin), który przed chińskim rządem postawił
cel dostosowania w latach 2021-2035 chińskiego prawa własności intelektualnej,
z jednej strony do współczesnych globalnych wymogów rynkowych, a z drugiej ulepszenia
ochrony chińskich narodowych dóbr niematerialnych z obszaru oznaczeń
geograficznych.
Czytaj więcej
Jak podkreślono, praktyka obrotu prawno-gospodarczego w tym
zakresie pokazała, że dotychczasowe zasady rejestracji nazw firm lub produktów,
zawierających określania geograficzne, nie spełniają oczekiwań, a wielu
przedsiębiorców nadużywa je lub nawet wprost łamie reguły zastrzeżone ustawą
dla znaków towarowych. W efekcie konsumenci byli wprowadzani w błąd, co do
faktycznego pochodzenia produktu.
Nowe ujęcie
Chińczycy zmieniają też filozofię w podejściu do oznaczeń
geograficznych. W projekcie przewiduje się, że posłużenie się elementem geograficznym,
co do zasady jest dozwolone, ale musi być w tym uzasadniony interes. Ponadto, rodzaj
i jakość produktu nie może deprecjonować chińskiego oznaczenia geograficznego.
Czytaj więcej
To nie jest odkrywcze rozwiązanie. Konstrukcja znaku towarowego
produktu, która opiera się na szczególnym związku z miejscem, w którym jest on
wytwarzany, jest znana w Unii Europejskiej. Chiński rząd, a dokładniej
Państwowy Urząd ds. Własności Intelektualnej skorzystał z unijnych rozwiązań,
dostosowując je do chińskiego prawa i rynku.
Skutki zmian
Projektowana zmiana zrodzi skutki wobec wszystkich firm. Niezależnie
czy jest to podmiot krajowy czy też zagraniczny. Z chwilą wejścia w życie tego prawa (jeszcze w
tym roku) nazwa geograficzna będzie mieć walor znaku towarowego, jeśli z tego
miejsca pochodzą towary o szczególnych cechach.
Czytaj więcej
Autopromocja
Specjalna oferta letnia
Pełen dostęp do treści “Rzeczpospolitej” za 5,90 zł/miesiąc
KUP TERAZ
Należy podkreślić, że procedowane prawo nie nakłada na żadne
przedsiębiorstwa (lub podmioty zbiorowe) bezwzględnego obowiązku rejestracji
wszelkich nazw. Z drugiej strony posługiwanie się niezarejestrowanym znakiem
towarowym, który będzie zawierał oznacze … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS