Spotkanie z przedstawicielami China Communications Construction Company odbyło się w rzeszowskim ratuszu w piątek. – Ta chińska korporacja jest największa na tamtejszym rynku z zajmujących się nadziemnymi kolejkami jednoszynowymi. Dowiedzieli się o naszych planach dotyczących budowy monoraila i stąd ta wizyta. Oczywiście były wstępne rozmowy, ale CCCC jest zainteresowana budową w Rzeszowie takiej kolejki przy współudziale miasta. Naszym zadaniem jest teraz przegotowanie kompletu dokumentów i opracowań dotyczących monoraila, które zostały stworzone przez nas i na nasze zlecenie i przesłanie stronie chińskiej. Za kilka tygodni będziemy chcieli spotkać się ponownie i rozmawiać już o konkretnych planach – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.
W Rzeszowie powstanie także fabryka wagonów?
Piątkowe rozmowy w ratuszu nie dotyczyły tylko budowy kolejki nadziemnej. CCCC jest zainteresowana także pozyskaniem terenu pod fabryki. W pierwszej z nich mają być produkowane wagony, także do monoraila, w drugiej betonowe i stalowe elementy budowlane. – Rzeszów dysponuje takimi terenami. Zaproponowaliśmy strefę Dworzysko – mówi Ustrobiński.Budowa w Rzeszowie kolejki nadziemnej jest jednym z największych marzeń prezydenta Tadeusza Ferenca. – Byłaby świetnym dopełnieniem naszej komunikacji miejskiej. Jest to transport ekologiczny, a na taki chcemy stawiać. Kupujemy autobusy elektryczne i gazowe. Tego typu transport nie zanieczyszczający powietrza to przyszłość – mówi Ferenc.
Przez długi czas przeszkodą, która uniemożliwiała budowę w Polsce jednoszynowych nadziemnych kolejek były przepisy. Polskie prawo nie uwzględniało tego typu rozwiązań w transporcie publicznym. To się jednak zmieniło. Monorail został wpisany do ustaw. Problemem jest jednak wciąż to, że brakuje przepisów wykonawczych. – Określających szczegółowe rozwiązania, które trzeba spełnić, aby tego typu komunikację móc uruchomić. Mamy jednak informacje z Warszawy, że takie przepisy wykonawcze dotyczące monoraila są przygotowywane – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Rzeszów ma wstępną trasę dla kolejki nadziemnej
Najczęściej urzędnicy mówią o trasie, która wiedzie spod dworca kolejowego w kierunku wschodnim do targowiska nad Wisłokiem, później al. Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich, Wincentego Pola, Hoffmanowej i Lisa-Kuli. Przygotowany jest także wariant rozbudowy tej trasy, w ramach którego kolejka miałaby jeździć także wzdłuż al. Batalionów Chłopskich, Witosa i Krakowskiej. Ta linia łączyłaby się z pierwszą trasą monorail w rejonie Galerii Rzeszów.
Ile może kosztować budowa kolejki nadziemnej w Rzeszowie? Kiedyś urzędnicy mówili o 200 mln zł. Obecnie nie chcą podawać konkretnych kwot. – Inwestycja jest na wstępnym etapie. Za kilka tygodni będą kolejne rozmowy ze stroną chińską, może już wtedy przedstawione zostaną pierwsze kalkulacje – słyszmy w ratuszu,
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS