Chief Digital Officer, niesłusznie kojarzony i czasami na siłę „przyklejany” do funkcji CIO – Chief Information Officer – jest rolą powstałą na przestrzeni kilku ostatnich lat, kiedy niezwykle przyśpieszający świat usług i technologii cyfrowych musiał zostać odwzorowany w modelach biznesowych bez mała każdej organizacji funkcjonującej na dzisiejszym rynku.
CIO versus CDO
Odnosząc się do bezpośredniego porównania CIO vs CDO, role te są do częściowo zbieżne, ale tutaj silne zastrzeżenie – tylko do pewnego stopnia. O ile CIO jest przede wszystkim odpowiedzialny za budowę „Kodeksu Zarządzania IT” w organizacji, realizację kluczowych projektów biznesowo-informatycznych, a przede wszystkim operacyjne funkcjonowanie usług IT dostarczanych odbiorcom, czy to wewnętrznym, czy biznesowym, to rola CDO jest znacznie szersza i zawiera tylko pewne elementy tego portfela umiejętności.
Przede wszystkim jest bardzo mocno zorientowana na budowę innowacyjności firmy, zmianę tradycyjnych modeli i strategii biznesowych, budowę strategicznego podejścia do relacji z klientami, analizowania ich potencjału i zachowań oraz posiadania syntetycznej wiedzy eksperckiej z obszaru zarządzania danymi. Pojawianie się tej roli pokazuje, że dla bardziej zaawansowanych technologicznie firm rola CIO nie była wystarczająca lub tradycyjny CIO nie miał wystarczających kompetencji lub uprawnień, aby skutecznie prowadzić cyfrowe transformacje.
W takim razie kim jest CDO? W jaki sposób możemy dokładnie zdefiniować tę rolę? Definicji będzie co najmniej kilka, w zależności od tego, jaką perspektywę oceny przyjmiemy. Bazując jednak na własnych obserwacjach ze świata nowoczesnych technologii z rynku krajowego jak i europejskiego, można zdecydowanie powiedzieć, że CDO „odnajduje się” w następującym obszarze merytorycznym.
CDO napędza cyfryzację firmy
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS