Na tyłach dworca PKP Chełm Główny stoi zabytkowy, odrestaurowany parowóz zwany „Olą”. Kiedyś planowano go wyeksponować na placu przed budynkiem dworca, ale nie doszło to do skutku. Projekt planowanej przebudowy dworca też nie uwzględnia relokacji lokomotywy. A szkoda, bo byłaby to prawdziwa atrakcja.
Parowóz Ol49-34 dostarczono do Chełma z lokomotywowni w Żurawicy w 1993 roku. Obecnie stoi na stacji, przy torach, na tyłach Dworca Głównego PKP. Chełmscy kolejarze nazywają go pieszczotliwie „Olą”. W związku z reorganizacją na Kolei parowóz był kilkakrotnie przestawiany z miejsca w miejsce. Stał m.in. na terenie byłej wagonowni, ale tam dewastowali go złomiarze. W 2003 roku powstał projekt przetransportowania parowozu do Warszawy i ustawienia go przed jedną z instytucji PKP. Zakres prac przygotowujących parowóz do transportu, uzupełnienie brakujących elementów i związane z tym koszty sprawiły, że nie doszło to do skutku. Na mocy porozumienia z 2008 r. pomiędzy PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie, PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Lublinie, PKP Cargo S.A. Zakład Taboru w Lublinie zapadła decyzja o ekspozycji parowozu obok chełmskiego dworca kolejowego. W 2009 r. uzupełniano braki i odnowiono „Olę”. Częściowo odrestaurowany parowóz udostępniono zwiedzającym. Obecnie przychodzą tu wycieczki przedszkolaków, nowożeńcy często pozują na tle parowozu do zdjęć.
Ale miejsce, w którym on stoi nie jest zbyt eksponowane. Dlatego kilka lat temu planowano, że „Ola” znowu ma zostać przetransportowana (ze względów technicznych sama torami nie pojedzie). Plan był taki, że parowóz stanie od strony ul. Kolejowej na placu przed Dworcem Głównym PKP. Tam mogłoby go podziwiać więcej osób. Była to część projektu ratusza, zakładającego modernizację placu dworcowego. Przez dłuższy czas urzędnicy orientowali się, jakie specjalistyczne firmy mogłyby zająć się przeniesieniem ważącego kilkadziesiąt ton parowozu. Sprawę konsultowano z pracownikami PKP, którzy wskazali, aby jednak wyeksponować lokomotywę w innym miejscu. Argumentowano, że ulokowanie lokomotywy przed dworcem ograniczałaby dojazd do budynku dworca, a Kolej ma obowiązek zapewnienia pełnej dostępności komunikacyjnej dla terenu i obiektów kolejowych. Lokalizacja parowozu miała być uzgadniana, kiedy kolejarze uporają się z dokumentacją przebudowy dworcowego budynku (cała inwestycja wciąż przesuwa się w czasie, wkrótce po raz drugi ma być ogłaszany przetarg na przebudowę dworca). Na razie, Ola pozostanie na dotychczasowym miejscu.
– Projekt przebudowy budynku dworca w Chełmie nie obejmuje obszaru, na którym stoi lokomotywa, a także nie uwzględnia jej relokacji – Bartłomiej Sarna z Polskich Kolei Państwowych S.A. (mo)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS