Bot, który stworzyliśmy w KODA Bots dla 4FUN.TV stał się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji stacji z jej widzami. W ciągu 3 lat od jego wdrożenia obsłużył 160 000 użytkowników, z którymi wymienił ponad 8 milionów (tak, milionów!) wiadomości. Ale FUNBOT pełni jeszcze jedną ważną, a często wręcz pierwszoplanową rolę: to w nim 4FUN.TV organizuje już niemal wszystkie swoje antenowe konkursy. W trzy lata bot przyjął zgłoszenia konkursowe od ponad 72 000 widzów stacji w ponad 70 różnych konkursach. Konkursy przyczyniły się nie tylko do znacznego wzrostu liczby użytkowników chatbota, ale i większego zainteresowania stacją i jej ramówką wśród młodych fanów. Ci są bowiem najważniejszą grupą docelową stacji. Jak tworzy się konkursy w chatbocie i zwiększa w ten sposób zaangażowanie odbiorców? Jest na to kilka sposobów.
Podejście klasyczne
Podstawowy mechanizm chatbotowego konkursu polega na klasycznej formie odpowiedzi na krótkie pytanie. Ten najprostszy mechanizm sprawdza się doskonale przy popularnych programach 4FUN.TV, takich jak Young Stars czy K-POP Non Stop, w których stacja gra klipy młodego pokolenia. Fani mogą wygrać gadżety i płyty, ale i naprawdę atrakcyjne nagrody, takie jak wyjazdy warsztatowe ze swoimi idolami.
To formuła konkursowa kierowana do najbardziej aktywnych widzów. Przy każdej emisji Young Stars stacja jest zasypywana interakcjami widzów, gdyż każdy z nich może się zgłosić i stanąć przed szansą wygrania nagrody. Nie potrzebują do tego super telefonów, talentu plastycznego czy genialnych pomysłów. FUNBOT bez problemu przetwarza tysiące zgłoszeń.
Opcja z hasłem
Rozwijając konkursy w FUNBOCIE zachęcaliśmy widzów 4FUN.TV nie tylko do oglądania teledysków, ale i do śledzenia na bieżąco poszczególnych programów w ramówce stacji. Jak? Tworząc zabawę podzieloną na etapy, w której tylko podanie poprawnego hasła, pojawiającego się na antenie w określonych dniach i godzinach, daje możliwość przejścia dalej. Jeśli widz „nie wstrzeli się” w okienko czasowe, FUNBOT automatycznie blokuje jego zgłoszenie.
Specjalnie na potrzeby tego typu konkursów stworzyliśmy w KODA Bots zupełnie nowy typ walidacji. Nasz system pozwala wybierać daty i godziny, w których konkretny wyraz lub fraza przepuszczą użytkownika do kolejnego etapu.
Lista wcześniej opracowanych haseł wprowadzana jest do bazy danych bota na raz, a następnie hasła te zmieniają się automatycznie w zależności od daty. W ten sposób stacja udostępnia widzom konkursy łączące odliczanie do konkretnego wydarzenia (np. rozpoczęcia wiosny) i świetne nagrody (np. iPhone’y), a przede wszystkim nie musi martwić się frekwencją. To wśród fanów 4FUN.TV jedna z najpopularniejszych formuł konkursowych.
Podobny mechanizm zastosowaliśmy w Chcesz? Masz!, czyli liście hitów, zarządzanej przez widzów za pomocą telefonu i Messengera. Widzowie siłą swoich głosów decydują, jaki hit pojawi się na antenie 4FUN.TV, ale wcześniej muszą zdobyć do tego specjalne hasło.
Dedykacja do wygrania
Jedną ze stałych funkcji FUNBOTA jest możliwość przesłania za jego pomocą dedykacji, które następnie pojawiają się na ekranie telewizorów. Zmieniamy ten mechanizm także w konkursy, bo do samych dedykacji można podejść na bardzo wiele różnych sposobów – konkurs na dedykację złośliwą (oczywiście w granicach dobrego smaku), przemiłą czy świąteczną.
Ścieżka jest prosta i przypomina zmodyfikowane na potrzebę konkursu flow klasycznego dedykowania utworu. Wyświetlamy użytkownikowi zaciąganą z API 4FUN.TV listę klipów, z których wybiera on ten do dedykacji. Prosimy widza o imię lub ksywkę adresata oraz treść samej dedykacji. Przed przesłaniem jej do systemu 4FUN potwierdzamy z użytkownikiem, że informacje są poprawne (w końcu wpisana treść pojawi się na ekranie telewizora). Następnie dedykacja trafia na ekran, a przy okazji do wygrania są atrakcyjne nagrody. To typowa sytuacja win-win.
Polowanie na klipy
Koncert Eda Sheerana w Warszawie był dla młodych fanów wokalisty nie lada wydarzeniem. Na tej fali 4FUN.TV zorganizował konkurs dla jego najwierniejszych fanów. Gdzie był haczyk? W konkursie można było wziąć udział TYLKO wtedy, gdy na antenie stacji leciał teledysk wokalisty. Dzięki ID klipów biorących udział w konkursie, przygotowaliśmy bramę przy pomocy rozgałęzienia i zmiennej {{is_clip_on_air}}, która przepuszczała użytkowników tylko wtedy, gdy clip was on air. W innej sytuacji chatbot zwracał wiadomość tłumaczącą zasady, zachęcającą do oglądania 4FUN.TV i powrotu, gdy teledysk znów pojawi się na antenie. W konkursie otrzymaliśmy ponad 8 500 zgłoszeń – nieźle jak na dość wygórowane wymagania.
Wybierz i wygraj
Kolejny typ konkursu przeprowadzonego w FUNBOCIE dawał uczestnikom wybór, o którą z nagród chcą zagrać. Ten mechanizm wykorzystaliśmy przy zabawie przeprowadzonej w ramach akcji Prezent Marzeń. Tuż po zaakceptowaniu regulaminu, dawaliśmy danemu widzowi możliwość wyboru nagrody. Sam wybór zapisywany był w zmiennej, z której dane wyświetlały się przy każdej pracy konkursowej. Dzięki temu, dla osób wybierających zwycięzców od razu było jasne, jaki prezent został przypisany do danego użytkownika. A po pobraniu prac do pliku .xls, sortowanie wyników bardzo usprawniało proces wyłonienia wygranych.
Quiz w chatbocie sprawdzi się zawsze
Konkurs z Prezentu Marzeń pozwalał wybrać nagrodę. Natomiast akcja zorganizowana wspólnie z CCC dobierała uczestnikom najbardziej pasujące do nich buty. Po odkryciu, która marka najlepiej pasuje do użytkownika (w tym pomagało kilka lifestyle’owych pytań, targetowanych pod kątem grupy docelowej), dana osoba mogła wziąć udział w konkursie i wygrać bon na zakupy w sklepach CCC. Wykorzystaliśmy tutaj specyficzny tryb pracy konkursowej – przyjmowaliśmy tylko boomerangi z tańcem w roli głównej. Efekt? Mnóstwo zgłoszeń i baaardzo kreatywne prace.
Opcja zaawansowana
Jednym z bardziej rozbudowanych rozwiązań konkursowych, które stworzyliśmy do tej pory w systemie do automatyzacji komunikacji KODA Bots, było głosowanie w ramach 4FUN Kombat.
Pary youtuberów i influencerów wyruszyły z 4FUN.TV do egzotycznych krajów, a tam stawiane były przed nimi różne zadania i wyzwania. W trakcie emisji programu widzowie głosowali na jednego z influencerów w chatbocie i odpowiadali na pytanie konkursowe. W ten sposób stawali przed szansą wygrania wyjazdu na Wyspy Zielonego Przylądka.
Głosowanie powiązaliśmy z systemem 4FUN.TV. Aktualny rozkład głosów pokazywał się wówczas na ekranie. Aby wszelkie dane zostały poprawnie do niego wysłane, stworzyliśmy osobną zakładkę w ustawieniach. Mogliśmy uzupełnić tam imiona i zdjęcia uczestników głosowania w danym tygodniu, pytanie konkursowe i godziny zabawy. Liczba głosów przesłana na każdego z influencerów była automatycznie przekazywana do systemu 4FUN, a odpowiedzi na pytania konkursowe trafiały prosto do naszego modułu konkursowego, pozwalając na łatwe zarządzanie i wyłonienie zwycięzców. Ci w nagrodę wyruszyli w podróż życia do Afryki.
Konkursy w FUNBOCIE szybko okazały się marketingowym i wizerunkowym strzałem w dziesiątkę. Już po pierwszych konkursach widać było, jak skutecznie budują one zaangażowanie widzów.
Chatboty mają ogromny potencjał w obszarze aktywizacji konsumentów, a mnogość opcji i formatów konkursowych, jakie można za ich pomocą prowadzić, jest niemal nieskończona. I co niezwykle istotne z punktu widzenia marketingu: możliwa do wdrożenia nawet w kilka dni.
Materiał jest częścią Trendbooka NowegoMarketingu (1/2021), który można pobrać tu >>>
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS