A A+ A++

Przeglądając media społecznościowe możemy natrafić na przeróżne atrakcyjne reklamy, jednak powinniśmy zachować w związku z tym ostrożność. Szczególnie niebezpieczne bowiem są niektóre oferty wykorzystujące wizerunek znanych osób 

Fot. Shutterstock

Problem fałszywych reklam dotyczy głównie takich mediów społecznościowych jak Facebook czy portal X (dawny Twitter). Cyberprzestępcy w swojej kampanii wykorzystują wizerunki znanych osób ze świata telewizji, w tym dziennikarzy, polityków oraz aktorów. Chcą w ten sposób zwiększyć wiarygodność reklamy, wzbudzić zaufanie i zachęcić większą liczbę potencjalnych ofiar do kliknięcia podanego linku.

Odbiorca ma zostać skuszony bulwersującymi treściami dotyczącymi celebrytów, powstającymi bez wiedzy osób, których wizerunek został do tego wykorzystany. Jak wyjaśnia w rozmowie z portalem dobreprogramy.pl Paweł Jurek z DAGMA Bezpieczeństwo IT, od dłuższego czasu obserwowana jest fala fałszywych treści zalewająca sieć. Często są one generowane z wykorzystaniem technologii deepfake.

Ekspert dodaje, że takie rozwiązania ułatwiają oszustom tworzenie zmanipulowanych treści, które obecnie coraz trudniej odróżnić od tych autentycznych, szczególnie że wiele z nich oglądamy na urządzeniach mobilnych, na małych ekranach, często w pośpiechu. Z kolei Iwona Prószyńska z CERT Polska podaje, że reklamy, w których oszuści wykorzystują wizerunki znanych osób są elementem oszustwa związanego z fałszywymi inwestycjami. W rzeczywistości jednak prowadzą one do kradzieży danych lub środków finansowych z kont bankowych.

Niestety nie ma doskonałej metody, która pozwoliłaby nam chronić siebie przed tego typu fałszywymi treściami oraz ich skutkami. Można jednak zapobiegać wystąpieniu negatywnych konsekwencji, stosując się do kilku zasad bezpieczeństwa:

  • Należy unikać odruchowego klikania linków z SMS-ów, wiadomości e-mail i w mediach społecznościowych (mogą one prowadzić do spreparowanych witryn, gdzie oszuści podejmują próby wyłudzenia danych, np. logowania do bankowości internetowej);
  • Nie ufać ofertom sugerującym możliwość łatwego wzbogacenia się (warto kierować się zasadą „zbyt piękne, by było prawdziwe”);
  • Należy traktować z rezerwą oferty sprzedaży produktów w podejrzanie okazyjnej cenie;
  • Należy zadbać o zaktualizowane oprogramowanie i system operacyjny.

Jak wskazuje Paweł Jurek z DAGMA Bezpieczeństwo IT, niezwykle ważna jest kwestia ograniczonego zaufania w sieci oraz weryfikowanie źródeł. Dodaje, że niestety wszystko wskazuje na to, że oszustw z wykorzystaniem technologii deepfake będzie coraz więcej, dlatego powinniśmy szczególnie być na to wyczuleni. Z kolei Iwona Prószyńska dodaje, że dziś najskuteczniejszą metodą walki z tym zjawiskiem jest budowanie świadomości dotyczącej zagrożeń, jakie niesie i zgłaszanie stron wyłudzających dane do CERT Polska.

Źródło: dobreprogramy.pl

Niezależny portal Warszawa w Pigułce. Wydawca i właściciel: Capital Media S.C.
ul. Grzybowska 87,
00-844 Warszawa
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJABŁONNA. Jarosław Chodorski – kandydat na stanowiska wójta gminy
Następny artykułZgłoś się na ekowarsztaty