A A+ A++

Ministerstwo Finansów przekazało, że zerowa stawka VAT na produkty spożywcze nie zostanie przedłużona. Główny Urząd Statystyczny opublikował natomiast dane o inflacji za luty, które są lepsze od oczekiwań rynkowych i prognoz KIG.

Tylko do końca marca br. będzie obowiązywała zerowa stawka podatku VAT na produkty spożywcze. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że „w związku z najnowszymi odczytami inflacji oraz prognozami dynamiki cen podstawowych produktów spożywczych objętych przejściową stawką VAT 0%, Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o nieprzedłużaniu po 31.03.2024 roku okresowego obniżenia stawki VAT na podstawowe produkty spożywcze”. Oznacza to, że od 1 kwietnia żywność w sklepach podrożeje.

Przypomnijmy, że obniżona stawka VAT na podstawowe produkty spożywcze obowiązuje od 1 lutego 2022 r. i została wprowadzona przy odczycie inflacji za styczeń 2022 roku na poziomie 9,2% (r/r).

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Jak argumentuje swoją decyzję ministerstwo?

– Według wstępnych danych GUS, inflacja w styczniu br. obniżyła się do 3,9% (r/r) i było to najniższe tempo wzrostu cen konsumpcyjnych w tym ujęciu od marca 2021 r. Wyraźnie spadło także roczne tempo wzrostu cen żywności i napojów bezalkoholowych – do 4,9% w styczniu br. (tj. najniżej od września 2021 r.) – czytamy w komunikacie Ministerstwa Finansów. – Szacuje się, że w lutym i marcu br. zarówno inflacja (r/r) jak i tempo wzrostu cen żywności (r/r) utrzymają się w tendencji spadkowej. Niższej dynamice cen żywności będą sprzyjać spadkowe tendencje cen na światowych rynkach rolnych, a także silny efekt bazy, wynikający z wysokiego wzrostu cen żywności przed rokiem – dodaje ministerstwo.

Dane, dotyczące inflacji ogółem, jak i dynamiki cen żywności i napojów bezalkoholowych za styczeń i luty br. (po uwzględnieniu nowych wag) GUS opublikował 15 marca br. Lutowe dane o inflacji są lepsze od oczekiwań rynkowych i prognoz Krajowej Izby Gospodarczej.

W koszyku towarów i usług konsumpcyjnych (obowiązujący w roku 2024) wzrósł m. in. udział wydatków na żywność i napoje bezalkoholowe oraz na użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii, a obniżył się w przypadku m.in. transportu. Wzrost cen nastąpił natomiast w niemal wszystkich grupach towarów i usług.

W lutym ceny towarów i usług konsumpcyjnych ogółem wzrosły przeciętnie o 0,3 proc. w stosunku do stycznia i jednocześnie były o 2,8 proc. wyższe, niż przed rokiem. W tym ceny usług wzrosły o 1,0 proc. m/m i o 7,0 proc. w ujęciu rocznym, a ceny towarów o 0,1 proc. m/m i 1,4 proc. w stosunku do lutego ub.r.

Największy wzrost w kategorii produktów i usług zanotowano w przypadku transportu – o 2,1 proc. W stosunku do stycznia, wzrosły również ceny w kategoriach: rekreacja i kultura (o 1,8 proc.); restauracje i hotele (o 0,8 proc.); inne towary i usługi (o 0,7 proc.); łączność (o 0,7 proc.); zdrowie (o 0,6 proc.); napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (o 0,5 proc.); edukacja (o 0,4 proc.); użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 0,1 proc.). Spadły natomiast ceny odzieży i obuwia (o 1,4 proc.); żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,4 proc.) oraz wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego (o 0,3 proc.).

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułЮрий Игнат больше не спикер Воздушных сил
Następny artykułНе заменить электроникой: что делает бумажные издания книг такими особенными для многих