A A+ A++

Przełom lutego i marca przyniósł dalszy spadek cen oleju
napędowego, któremu towarzyszyły wciąż bardzo wysokie ceny benzyn. Te ostatnie
na światowych giełdach są niemal równie drogie co w listopadzie.

Ceny diesla zbliżają się do cen benzyny. Nie najlepsze wieści dla kierowców płyną ze światowych giełd
Ceny diesla zbliżają się do cen benzyny. Nie najlepsze wieści dla kierowców płyną ze światowych giełd
fot. Adam Chelstowski / / FORUM

Średnia krajowa cena oleju napędowego wyniosła 7,11 zł/l
i była o 10 gr/l niższa niż tydzień wcześniej – wynika z danych BM Reflex. To czwarty
z rzędu tydzień obniżek cen tego paliwa, które przez ostatni miesiąc potaniało
w sumie o 55 groszy na litrze. Benzynę Pb95 tankowano średnio po 6,70 zł/l,
a więc o 1 gr/l taniej niż przed tygodniem. O 2 gr/l obniżyła się przeciętna
cena detaliczna autogazu, która ukształtowała się na poziomie 3,19 zł/l i była
najniższa od stycznia.

Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex

Od początku lutego obserwujemy wyraźną redukcję różnicy cen
benzyny Pb95 i oleju napędowego. Na początku marca ON był już „tylko” o 41
groszy na litrze droższy od Pb95, podczas gdy jeszcze w styczniu różnica ta
przekraczała złotówkę na litrze. Obecny „spread detaliczny” jest więc
najmniejszy od sierpnia 2022 roku, choć wciąż pozostaje istotny jak na
historyczne standardy. Tym bardziej że w przeszłości na polskich stacjach to
zwykle ON był tańszy od Pb95.

Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex

Rok temu doświadczaliśmy bezprecedensowego wzrostu cen paliw
będącego skutkiem rosyjskiej napaści na Ukrainę i groźby nałożenia embarga na
dostawy ropy i gotowych paliw z Rosji. Na przełomie lutego i marca 2022 roku
litr benzyny podrożał o ok. 1,6 zł, oleju napędowego aż o 2,5 zł, a LPG o
blisko złotówkę. Porównując do cen z początku marca ubiegłego roku, benzyna
Pb95 wciąż jest o 56 gr/l droższa. ON kosztuje o 66 gr/l więcej, a autogaz o 29
gr/l. Jednakże jeśli w najbliższych dniach nie dojdzie do jakiejś cenowej
rewolucji, to po raz pierwszy od wybuchu wojny na Ukrainie ceny przy
dystrybutorach będą niższe niż rok wcześniej.

Ceny w rafineriach znów zaczęły rosnąć

Patrząc na ceny w rafineriach, w najbliższym czasie trudno
liczyć na poprawę sytuacji w detalu. 3 marca PKN Orlen oferował benzynę
Eurosuper95 po cenie 5 332 zł/m3, a więc ok. 6,56 zł po doliczeniu VAT-u
(akcyza i inne parapodatki są już wliczone w cenę hurtową netto). To o ok. 3 gr/l drożej niż tydzień temu.Taki
ruch nie powinien mieć jednak istotnego wpływu na ceny przy dystrybutorach.

Inaczej może być w przypadku diesla. W piątkowym cenniku płockiej rafinerii olej
napędowy Ekodiesel figurował po 5 761 zł/m3, czyli 7,09 zł/l po doliczeniu VAT-u. To o 9 gr/l więcej niż tydzień temu, gdy obserwowaliśmy najniższe ceny od
sierpnia ubiegłego roku. W rezultacie
średnia cena detaliczna już prawie zrównała się z ceną hurtową. Utrzymanie
takiej sytuacji grozi umiarkowanymi podwyżkami tych pierwszych.

Nie najlepsze wieści dla kierowców płyną ze światowych
giełd. Nowojorskie kontrakty na benzynę notowane są po ok. 2,70 USD za galon. To o blisko jedną trzecią więcej niż trzy miesiące temu oraz poziomy podobne do
tych z listopada czy sierpnia. Nieco pomaga nam obserwowane od października
osłabienie dolara, ale sytuacja wciąż pozostaje daleka od komfortowej. Nieco lepiej
prezentują się notowania oleju napędowego, który na londyńskiej giełdzie w piątek
wyceniany jest na ok. 842 USD/t. To
stawka raptem o 10% wyższa od lutowych minimów oraz o 40% niższa od rekordu z
marca ’22.

Przypomnijmy też, że 1 stycznia przywrócono  w Polsce „stare” stawki VAT (wzrost z 8% do
23%) oraz akcyzy na paliwa. Jednakże
ze względu na „specyficzną” politykę cenową PKN Orlen (który w grudniu utrzymywał
sztucznie zawyżone ceny, aby nie podnosić ich gwałtownie od 1 stycznia)
przy dystrybutorach nie dało się zauważyć bezpośredniego efektu wyższych
podatków.

Nie
zmienia to faktu, że w dłuższym terminie ceny detaliczne paliw dostosowały się
do 23-procentowego VAT-u i finalnie płacimy za tankowanie więcej, niż gdyby
nadal obowiązywała stawka 8%.
Teoretycznie przy 8-procentowym vacie litr
benzyny kosztowałby obecnie nieco ponad 6 zł, a oleju napędowego w granicach 6,5
zł.

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzebudowa skrzyżowania ulicy Poznańskiej i Floriana
Następny artykułPolak zachwyca w najlepszej lidze świata! Ta akcja zapadnie w pamięć na długo