A A+ A++

Ceny baterii litowych, zaskakując ekspertów, spadły poniżej oczekiwań, osiągając niższy poziom niż zakładano pierwotnie. W przeciwieństwie do oczekiwanej stagnacji, ceny spadły o 10% w 2023 roku, a niektóre ogniwa spadły poniżej progu 100 USD za kilowatogodzinę (kWh).

Choć ceny baterii litowych spadają od dłuższego czasu, w zeszłym roku zaobserwowano wzrost. Zakończenie 2022 roku było zwiastunem drastycznego wzrostu cen litu, więc spodziewano się jedynie stabilizacji w kolejnym okresie. Jednakże sytuacja okazała się zaskakująca, a cena węglanu litu jakości baterii spadła do zaledwie jednej czwartej w porównaniu z maksymalnym poziomem. Według raportu BloombergNEF, obserwujemy rekordowo niskie ceny akumulatorów Li-Ion, zwłaszcza w kategorii samochodów elektrycznych i magazynów stacjonarnych.

Coroczne badanie cen baterii przeprowadzone przez BloombergNEF wykazało spadek o 14% w latach 2022–2023.

O ile minimum w 2021 roku wynosiło 150 USD/kWh, a w zeszłym roku podskoczyło do 161 USD/kWh, o tyle w tym roku mamy już 139 USD / kWh. W ciągu ostatnich 10 lat poziom cen spadł zatem do zaledwie 18% (w 2013 r. jedna kWh kosztowała 780 USD). Jednak całe akumulatory to nie tylko ogniwa, ale także opakowanie i akcesoria. W tym roku cena samych ogniw Li-Ion sięgnęła 107 USD/kWh, opakowanie i reszta będą więc wymagały dodatkowych 32 USD/kWh. Tym samym stosunek ceny produktu do opakowania wzrósł do 78:22, podczas gdy w przeszłości był bliższy 70:30. Jeśli chodzi o samochody elektryczne, ceny za nie są niższe niż za akumulatory do stacjonarnych magazynów energii. W tym przypadku średnia cena akumulatora do pojazdów EV to łącznie 128 USD/kWh, a w przypadku ogniw osiągnęliśmy nawet zaledwie 89 USD/kWh.

Według najnowszych danych, najniższe ceny baterii litowych występują w Chinach, gdzie średnia cena wynosi 126 USD za kWh. W Unii Europejskiej oscyluje ona w okolicach 140 USD za kWh, podczas gdy w USA cena wynosi średnio 151 USD za kWh. Dodatkowo, akumulatory Li-Ion LFP są tańsze od wersji NMC. Ich średnia cena to 130 USD za kWh, zaś ceny samych ogniw osiągają nawet 95 USD za kWh. Przykładowo, akumulator LFP o pojemności 60 kWh wyceniany jest na 5700 USD, natomiast całkowity koszt akumulatora sięga 7800 USD (ze względu na 8% niższe ceny akumulatorów EV, całkowita cena powinna być nieco niższa). Ogniwa LFP są średnio o 32% tańsze niż NMC, co przekłada się na poziom około 140 USD za kWh.

Prognozy na rok 2024 sugerują niewielki spadek średniej ceny z obecnych 139 USD za kWh do 133 USD za kWh. Natomiast w 2025 roku przewidywana jest wartość 113 USD za kWh, zaś do 2030 roku cena całego akumulatora powinna spaść do 80 USD za kWh. Oczywiście, te prognozy są jedynie założeniami i mogą nie być zrealizowane w takim samym stopniu, jak tegoroczne. Istotne jest także, jak akumulatory sodowe wpłyną na ceny. Dodatkowo, rosnący popyt na samochody elektryczne nie zachodzi tak szybko, jak oczekiwano, a wiele firm motoryzacyjnych ogranicza swoje plany ekspansji w sektorze pojazdów elektrycznych.





Obserwuj nas w Google News

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLampy w ogrodzie – jakie aranżacje warto wziąć pod uwagę? Praktyczne wskazówki
Następny artykułŚwiątek to zobaczyła i zaniemówiła. Rzeczywiście nie potrzeba było słów [WIDEO]