Mogłoby się wydawać, że złote czasy CB radia są już za nami. Ta forma komunikacji wciąż jest jednak wykorzystywana przez kierowców zawodowych, pasjonatów, a także po prostu tych, którzy lubią w trasie porozmawiać z innymi. Jak ustawić CB radio i jaki model kupić? Tłumaczymy to, a także wiele innych zagadnień.
Kilkanaście lat temu widok samochodów osobowych z długimi antenami od CB radia nikogo nie dziwił. Po latach, w których była to forma komunikacji zarezerwowana przede wszystkim dla kierowców ciężarówek, nadszedł czas wielkiej popularności CB. Prowadzący osobówki przede wszystkim ostrzegali się tą drogą przed patrolami policji, można było dowiedzieć się także o korkach, wypadkach czy objazdach.
Plusów rozmów na CB było więcej. Zdarzały się rekomendacje kulinarne, reprymendy za niewłaściwe zachowanie na drodze, dowcipy, a także reklamy okolicznych biznesów. Ruch w eterze był spory, a komuś, kto jechał z włączonym kanałem 19, nie groziła cisza w aucie.
Obecnie CB radio nie jest już tak popularne, jak dawniej. Wpływ na to mają m.in. aplikacje do ostrzegania przed kontrolami policji, a także ogólnie większa popularność smartfonów ze swoimi komunikatorami, nawigacją i możliwością sprawdzenia dowolnej wiadomości w błyskawicznym czasie. Ale czy CB umarło? Niekoniecznie. Zainteresowanie tematem wciąż istnieje, a używanie “radyjka” może być ciekawym urozmaiceniem podróży. Czy CB radio jest legalne? Jak najbardziej. Przepisy określają jedynie dopuszczalną częstotliwość (26,96-27,41 MHz) i dopuszczalną moc wyjściową urządzenia.
Tirowcy mają swój własny kod. Tak dowiesz się, co ukrywają przed osobówkami
Najprościej będzie udać się do odpowiedniego zakładu, gdzie zajmie się tym pracownik. Jeśli ktoś woli zrobić to samodzielnie, powinien ustawić auto daleko od linii wysokiego napięcia. Następnie należy:
- zamontować CB radio oraz antenę w miejscach docelowych.
- podłączyć urządzenia do miernika SWR, czyli reflektometru, zgodnie z instrukcjami na jego obudowie
- wybrać kanał 20 radia
- na reflektometrze ustawić FWD
- wcisnąć przycisk nadawania na “gruszce” radia
- pokrętłem w mierniku ustawić wychylenie wskazówki – ma być w pozycji SET
- wybrać pozycję REF na reflektometrze
- odczytać wartość, trzymając przycisk nadawania na “gruszce”
- wskazanie powinno mieścić się w zakresie 1-1,5
- powtórzyć pomiar na skrajnych kanałach. Najlepsze wskazanie powinno być na kanale 20.
Teraz możemy już używać radia na kanale drogowym do kontaktu z innymi kierowcami.
Dawniej należało montować antenę, przymocowując ją do auta – do klapy bagażnika czy do dachu – na stałe, wwiercając ją. Obecnie wiercenie nie jest konieczne – owszem, zapewni antenie stabilniejsze mocowanie, lepiej jednak nie ingerować tak mocno w swoje auto. Magnetyczna podkładka pod antenę wystarczy. Można zabezpieczyć lakier bezbarwną naklejką. Najlepszy zasięg uzyskamy, stawiając antenę na środku dachu, ale ta umocowana np. na tylnej klapie sedana również powinna działać prawidłowo.
Wiele zależy tu od długości i jakości anteny i sposobu i jakości jej montażu, a także od samego radia, jego ustawień, jak również przeszkód terenowych czy propagacji fal radiowych. Trudno mówić więc o typowych wartościach. Zależność jest jednak zwykle prosta – im krótsza antena, tym mniejszy zasięg. Z drugiej strony, zbyt długa może przeszkadzać np. na parkingach podziemnych, jest też bardziej wrażliwa na podmuchy wiatru i wysokie prędkości. 50-centymetrowa antena zwykle zapewni ok. 2-3 km zasięgu, metrowa ok. 5-10 km, a najdłuższe, dwumetrowe, ok. 10-20 km. Przy danym splocie okoliczności zasięg może być jednak mniejszy lub większy.
DAB+ w aucie to zamiennik Spotify. Czego możesz tam słuchać?
Wybór na rynku jest duży. Wiele zależy od preferencji kierowcy – radio może mieć zasilanie 12V lub 24V, być mniejsze lub większe, nadawać się do różnego typu montażu, posiadać dodatkowe funkcje czy głośniki, a także różnić się jakością wykonania, sposobem obsługi i oczywiście ceną. Podstawowe modele da się kupić nawet za ok. 200 zł, należy jednak pamiętać jeszcze o koszcie anteny. Można postawić także na gotowy zestaw radio+antena. Jakie są … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS