Carrefour Polska zdecydował się przeprowadzić pilotaż systemu oznakowania przygotowanego przez Koalicję 5 Frakcji. Nowe rozwiązanie ma ma pomóc konsumentom właściwie segregować odpady, co przyczyni się do osiągnięcia zgodnego z prawem unijnym poziomu odzysku surowcowego.
Koalicja 5 Frakcji to międzysektorowa inicjatywa zrzeszająca takie podmioty, jak producenci opakowań i produktów szybkozbywalnych w opakowaniach, samorządy oraz firmy i organizacje zaangażowane w recykling, odzysk opakowań i edukację ekologiczną, której zasadniczym celem jest podniesienie efektywności prowadzonych już działań, a także szukanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu wspierania segregacji, odzysku i recyklingu odpadów.
Aktualnie do tej wielobranżowej inicjatywy należy łącznie 56 członków – firm, samorządów i organizacji pozarządowych, którzy wspierają selektywną zbiórkę odpadów surowcowych do 5 pojemników oraz chcą edukować swoich interesariuszy w zakresie właściwego segregowania odpadów i rozwijać system oznakowania na opakowaniach.
W marcu br. Carrefour Polska, jeden z członków Koalicji 5 Frakcji, pilotażowo wprowadził na 20 wybranych produktach marki własnej innowacyjny i jednolity system piktogramów Koalicji 5 Frakcji, który w prosty i jasny sposób dostarczy konsumentom wiedzę, jak segregować poszczególne opakowania po zużyciu. Decyzja ta ma rozwiązać problem trudności Polaków w prawidłowej segregacji odpadów, bowiem blisko 50% z nas nie potrafi właściwie posegregować zużytych opakowań.
Zaprojektowany przez Koalicję 5 Frakcji jednolity system kolorowych i czytelnych piktogramów precyzyjnie informuje, której części opakowania dot. informacja, w jaki sposób przygotować dany element oraz do którego pojemnika należy go wyrzucić. Etykiety zostały stworzone w ścisłej współpracy z ekspertami odzysku opakowań, aby zapewnić konsumentom spójne i przejrzyste informacje na temat recyklingu na opakowaniu. Z przeprowadzonych badań3 wynika, że eko-oznakowania na opakowaniach są nie tylko bardziej czytelne od aktualnie stosowanych symboli, ale również 92% respondentów uznało, że zachęcają one do segregowania.
– Bez prawidłowej segregacji odpadów opakowaniowych nie ma odpowiedniej jakości surowca trafiającego do recyklera. Przykładowo – kartonowe pudełko po kontakcie z resztkami maślanki, czy szklany słoik wymieszany z potłuczoną szklanką – są istotnym barierami do zawracania surowca, czy często wręcz uniemożliwiającymi nadanie surowcowi drugiego życia. Jest to zatem nie tylko aspekt ekologiczny, ale i ekonomiczny. Jest także jeszcze jeden powód dla którego zaangażowaliśmy się w tworzenie i działalność Koalicji: niestety, cały czas dość często jako wymówka pada stwierdzenie „nie segreguję, bo nie wiem gdzie to wyrzucić”. Teraz, dzięki piktogramom segregacja będzie łatwiejsza. Dlatego inicjatywa jest otwarta na wszystkie podmioty z łańcucha wartości: producentów opakowań, samorządy, firmy gospodarki odpadami, gdyż o powodzeniu zadecyduje efekt skali – przekonuje Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A., współtwórcy i eksperta Koalicji.
PS
Pod koniec 2019 roku miasto Poznań ruszyło z nową odsłoną kampanii społecznej #PoznańBezPlastiku, w ramach której stworzono krótkie, humorystyczne spoty oraz grafiki z hasłami w charakterystycznej gwarze poznańskiej. Akcja miała na celu zachęcenie mieszkańców do wyrobienia u siebie eko-nawyków.
PS2
„Piątka za segregację” to hasło przewodnie kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwa Środowiska. Motywem przewodnim akcji jest 5 brand heroes – Wyszkłolony, Papa Pier, Plastika Metalica, El Bio i Zmieszko – którzy zachęcają do segregacji śmieci.
PS3
Czy Matejko, Klimt i Michał Anioł segregowaliby śmieci? Od 1 lipca 2018 r. mieszkańcy Łodzi są zobowiązani do stosowania nowych zasady selektywnej segregacji odpadów. Aby odpowiednio przygotować łodzian do stosowania nowych zasad, miasto przygotowało kampanię informacyjną z wykorzystaniem arcydzieł malarstwa.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS