A A+ A++

Wyjątkowa szkoła, w której od września do 20 grudnia 2021 roku nie wysłano żadnej klasy na nauczanie zdalne. Pod tym względem Ossolińczyk wyróżnia się nie tylko w powiecie, ale i całym województwie.

Jak to możliwe, kiedy zewsząd docierają do nas informacje o kolejnych klasach kierowanych przez dyrektorów na naukę zdalną? Na sukces i wyjątkowość Ossolińczka złożyło się kilka czynników: pomysłowa i kreatywna dyrektorka szkoły pani Aleksandra Cholajda-Miłkowska, która znalazła i wdrożyła narzędzia umożliwiające realizowanie nauki stacjonarnej i zdalnej jednocześnie, Gmina Brzeg Dolny, która jako organ prowadzący zadbała o środki finansowe przekazywane dla swoich szkół od początku pandemii (2020 roku) z przeznaczeniem na przygotowanie ich na naukę zdalną. Zaangażowani i odpowiedzialni nauczyciele – 100% wskaźnik szczepień wśród pracowników szkoły i wysoki wskaźnik szczepień wśród uczniów. To wszystko sprawiło, że uczniowie zaszczepieni, nawet w przypadku kontaktu z osobą chorą na COVID-19, mogli w dalszym ciągu korzystać z nauki stacjonarnej, a nauczyciele mogli świadczyć pracę. Jedynie uczniowie skierowani przez Sanepid na kwarantannę lub izolację uczestniczyli w nauce zdalnej, dołączając się do zajęć prowadzonych z pozostałą częścią klasy stacjonarnie. Dzięki 100% wskaźnikowi szczepień wśród nauczycieli szkoła mogła utrzymać ciągłość nauczania stacjonarnego, a uczniowie zaszczepieni otrzymali wymierną korzyść w postaci możliwości nieprzerwanej nauki stacjonarnej.

Przygotowując szkołę od strony technicznej do pracy zdalnej/hybrydowej, dyrektorka szkoły podjęła następujące działania:
• zmodernizowała i rozbudowała sieć internetową w szkole,
• systematyczne doposażała szkołę w narzędzia umożliwiające efektywną pracę zdalną, hybrydową i stacjonarną tj. monitory interaktywne, laptopy, tablety graficzne,
• zorganizowała szkolenia dla nauczycieli z zakresu obsługi monitorów interaktywnych i wykorzystania ich w pracy zdalnej.

Szczególne podziękowania należą się panu Krzysztofowi Bergerowi, który wybrał platformę edukacyjną Google Suite (Google Workspace), pozyskał do niej bezpłatny dostęp dla szkół i pomagał wdrożyć ją we wszystkich szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Brzeg Dolny. Korzystaliśmy głównie z dwóch aplikacji Google Classroom i Google Meet. W ramach pracy na platformie nauczyciele założyli osobne grupy przedmiotowe dla uczniów z danych klas, na których zamieszczane są notatki z zajęć i materiały edukacyjne. Każda taka grupa ma wygenerowany stały link do zajęć online, za pomocą którego łączy się wideopołączeniem z nauczycielem (program Meet).

Czym są monitory interaktywne i „o co tyle krzyku”?

Monitory interaktywne działają jak duże tablety, na których można odtwarzać filmy, pliki dźwiękowe oraz interaktywne materiały edukacyjne dołączane do podręczników przedmiotowych. Monitory te zamieniają się także w interaktywne tablice, na których nauczyciele mogą zapisywać treści edukacyjne dokładnie tak samo, jak robią to na zwykłych tablicach. Monitory podłączone są do Internetu, można więc do notatek pobrać schematy i rysunki. Kiedy nauczyciel poprzez program Meet udostępni interaktywną tablicę, wyświetli się ona osobie uczącej się zdalnie na ekranie komputera. W ten sposób uczeń ma dostęp do notatek zapisywanych przez nauczyciela. W innej części swojego monitora uczeń widzi nauczyciela i słyszy wszystko, co ten tłumaczy w klasie. Może więc bez przeszkód uczestniczyć w zajęciach odbywających się właśnie w szkole. Dla uczących się stacjonarnie zmienia się jedynie to, że notatki nauczyciel zapisuje na monitorze interaktywnym, a nie na zwykłej tablicy.

Obecnie w Ossolińczyku wykorzystywanych jest 13 takich monitorów interaktywnych oraz dwa wysokiej klasy tablety graficzne, co zabezpiecza potrzeby uczniów i nauczycieli w tym zakresie.

Warto podkreślić, że z możliwości zdalnej nauki korzystają także uczniowie, którzy, z innych niż epidemiczne powodów, nie mogą uczestniczyć w nauce stacjonarnej, a ich stan zdrowia umożliwia uczestnictwo w zajęciach zdalnych np. załamanie nogi, a nawet pobyt w szpitalu. Do tej pory Ci uczniowie musieli samodzielnie nadrabiać omawiane podczas ich nieobecności treści, teraz wystarczy, że zgłoszą w szkole chęć zdalnego dołączenia do zajęć i mogą uczestniczyć w lekcjach prowadzonych stacjonarnie.

Skrojona na miarę potrzeb klas informatycznych pracownia już wkrótce w Ossolińczyku!

Niezmiernie miło nam poinformować, że Gmina Brzeg Dolny we współpracy ze szkołą przedłożyła wniosek z zakresu cyfryzacji jednostek podległych, na realizację którego otrzymała 100 000 zł dofinansowania ze środków zewnętrznych. Już wkrótce w Ossolińczyku powstanie nowoczesna pracownia internetowa zabezpieczająca w pełni potrzeby edukacyjne uczniów, zakupiony zostanie również nowoczesny komputer na potrzeby sekretariatu szkoły oraz laptop dla kadry zarządzającej. W ramach projektu przeprowadzony zostanie także audyt z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz wdrożony zostanie cyfrowy obieg dokumentów.

Nie wiem jak Wy, ale my już nie możemy się doczekać! O postępach w realizacji projektu będziemy informować Was na bieżąco. Dopóki obecna pracowania komputerowa nie zostanie zmodernizowana, uczniowie podczas zajęć informatyki będą korzystali z pracowni mobilnych, które posiada szkoła. Od 2019 roku udało nam się pozyskać dwie takie pracownie, jedna jest nagrodą w konkursie organizowanym przez OSE, a drugą udało się ostatnio skompletować, kupując laptopy z pieniędzy zaoszczędzonych w planach budżetowych. Warto nadmienić, że jedna taka pracowania składa się z 16 laptopów umieszczonych w mobilnej szafie z podłączeniem do prądu i routerem Wi-Fi, którą nauczyciel bez trudu może zabrać do klasy i wykorzystać podczas prowadzonych przez siebie zajęć przedmiotowych. Podczas nauki zdalnej w 2020 i 2021 roku wszystkie posiadane wówczas laptopy zostały wypożyczone uczniom na czas nauki zdalnej. Ponadto dzięki środkom pozyskanym przez Gminę Brzeg Dolny w ramach projektów „Zdalna szkoła” oraz „Zdalna szkoła +” Ossolińczyk zyskał dodatkowe laptopy.

Warto wspomnieć, że kiedy Gmina Brzeg Dolny wraz z zadaniem prowadzenia szkoły przejęła budynek Liceum Ogólnokształcącego w Brzegu Dolnym, na wyposażeniu szkoły znajdowały się cztery stare, działające laptopy oraz pracownie internetowe z 2005 roku. Potrzeby szkoły w zakresie doposażenia w sprzęt komputerowy były ogromne, tym bardziej cieszy fakt, że dzięki aktywności i zaangażowaniu organu prowadzącego, dyrektora i pracowników szkoły, udało się zrobić tak wiele, w tak krótkim czasie.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBłaszczak: 350 żołnierzy Marines wzmocni siły Wielkiej Brytanii stacjonujące w Polsce
Następny artykułKolejny sklep polskiej sieci w Oleśnicy