Chińscy producenci coraz odważniej wchodzą do Europy. Śmiało poczynia sobie m.in. państwowy koncern BYD, który na razie oferuje na Starym Kontynencie atrakcyjne cenowo samochody elektryczne, ale plany ma znacznie bardziej ambitne. Już wkrótce w gamie tego producenta pojawią się hybrydy plug-in i ponownie ich największym atutem ma być cena.
BYD to duża firma, największy na świecie producent samochodów elektrycznych, który dzięki świetnym wynikom na rodzimym rynku, strącił z piedestału mającą coraz większe kłopoty Teslę. W 2023 roku marka sprzedała w Europie niespełna 16 tys. samochodów elektrycznych, osiągając 1,1 proc. udziału w rynku.
To nie zaspokaja ambicji BYD. Koncern już zapowiedział, że w tym roku chce osiągnąć 5 proc, udziału w rynku, co może oznaczać sprzedaż około 70 tys. samochodów bateryjnych. Póki co, w pierwszym kwartale sprzedano 7701 egzemplarzy, o 717 więcej niż w pierwszym kwartale 2023 roku. Więcej, ale jednak udział BYD w rynku spadł do 0,46 proc. Tym samym BYD jest drugim największym chińskim producentem w Europie, ustępując należącej do koncernu SAIC marce MG.
Zdobycie 5-procentowego udziału nie będzie łatwe. Europejski rynek samochodów elektrycznych przeżywa obecnie trudne chwile. Po zakończeniu programów dopłat sprzedaż aut bateryjnych, niespodziewanie dla analityków, zaczęła spadać.
Dlatego BYD zamierza oferować na Starym Kontynencie nie tylko samochody elektryczne, ale również hybrydy typu plug-in, a więc z możliwością ładowania. Ich największym atutem, podobnie jak w przypadku samochodów bateryjnych, ma być przystępna cena. Michael Shu, dyrektor zarządzający BYD Europe powiedział na kongresie Financial Times Future of the Car Summit, że ceny hybrydowych pojazdów BYD będą na takim samym poziomie, jak ceny klasycznych samochodów spalinowych producentów europejskich.
Początkowo samochody hybrydowe BYD będą produkowane w Chinach, ale następnie – w Europie. W grudniu 2023 roku koncern ogłosił, że swoją pierwszą europejską fabrykę ulokuje w Szeged na Węgrzech. Już od 2025 roku ma ona produkować zarówno samochody elektryczne, jak i hybrydowe typu PHEV (plug-in).
W zeszłym roku hybrydy plug-in w Europie zanotowały zaskakujące wzrosty sprzedaży. Dla producentów jest to świetny sposób na obniżenie sumarycznej emisji CO2, a więc zmniejszenie kar za przekroczenie norm. Tyle tylko, że przeprowadzony przez Komisję Europejską monitoring wykazał, że kierowcy swoich hybryd plug-in nie ładują, w efekcie realna emisja 3,5-krotnie przekracza dane z testów. W efekcie procedura testowa ma zostać zmieniona.
Obecnie BYD w Chinach sprzedaje już wyłącznie samochody i hybrydy plg-in, produkcja samochodów spalinowych została zakończona w 2023 roku. Chiński producent, który po raz pierwszy właśnie w zeszłym roku stał się największych producentem samochodów w Kraju Środka, detronizując Volkswagena, podaje, że połowę sprzedaży stanowią samochody hybrydowe, a połowę – elektryczne.
Natomiast w Europie póki co, oferowane są wyłącznie samochody elektryczne, a najchętniej wybieranym jest kompaktowy SUV Atto 3. Nie jest wykluczone jednak, że na Starym Kontynencie pojawi się również BYD Seagull, czyli małe … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS