A A+ A++

Bugatti Tourbillon to nowy hipersamochód, drugi model powstały w wyniku kooperacji Porsche i Rimaca. Samochód, jako pierwsze Bugatti w historii, otrzyma hybrydowy napęd typu plug-in.

Od 2021 roku francuskie Bugatti nie należy już do Volkswagena. Wtedy właśnie powstała spółka joint-venture chorwackiego producenta hipersamochodów elektrycznych Rimac i Bugatti, w której 45 proc. udziałów przejęło Porsche. Jej prezesem został Mate Rimac.

Powodem zmian było stopniowe przestawianie Volkswagena na samochody elektryczne, tymczasem wszystkie modele Bugatti były napędzane silnikiem spalinowym W16 o przeszło dwudziestoletniej historii, co niezupełnie pasowało do nowej strategii niemieckiego koncernu. 

Bugatti Tourbillon zastąpi Chirona

Jednak obecnie Bugatti też przechodzi transformację. Na początku 2024 roku zakończyła się produkcja modelu Chiron, a przed końcem roku z fabryki wyjadą ostatnie egzemplarze modeli Bolide i Mistal. Oczywiście wszystkie te pojazdy napędzane są silnikiem W16.

Co w zamian? Pałeczkę po Chironie ma przejąć zaprezentowany właśnie Tourbillon, czyli samochód napędzany przez wolnossący silnik V16 o pojemności 8,3 l i trzy silniki elektryczne – dwa zamontowane z przodu i jeden przy tylnej osi. Moc systemowa tego hybrydowego układu napędowego, pierwszego w 115-letniej historii Bugatti, wynosi 1800 KM, z tego 1000 KM generuje silnik spalinowy, a 800 – silniki elektryczne. Układ napędowy to autorskie rozwiązanie, które zgodnie z zapewnieniami producenta ma zapewniać Toubillonowi prędkość maksymalną wynoszącą 445 km/h.

Bugatti Tourbillon to hybryda plug-in o mocy 1800 KM

W tym miejscu warto zauważyć, że 1000 KM generuje 8,3-litrowy silnik wolnossący (jego masa własna wynosi zaledwie 252 kg), podczas gdy 8-litowa jednostka W16 w Veyronie generowała 1001 KM, ale była wspierana przez cztery turbosprężarki.

Silnik współpracuje z nową skrzynią dwusprzęgłową o ośmiu przełożeniach. Dzięki baterii o pojemności 25 kWh zasięg w trybie elektrycznym ma przekraczać 60 km, przede wszystkim jednak Tourbillon ma zużywać nawet 70 proc. mniej paliwa niż 1500-konny Chiron. 

Cena Bugatti Tourbillon jest równie kosmiczna jak osiągi

Oczywiście nie ma nic za darmo. O ile Chirona można było kupić za około 2,6 mln dolarów, to z taką kwotę nie ma co marzyć o Toubillonie, który został wyceniony na 4 mln dolarów netto. Przy tej cenie nowemu Bugatti ciężko znaleźć konkurenta na rynku. Hybrydowe Ferrati SF90 Stradale kosztuje około 1 mln dolarów, elektryczne Pininfarina Battista – około 2,2 mln, a również elektryczny Rimac Nevera – 2 mln dolarów.

Czym producent chce uzasadnić taką cenę? Wyjątkowością pojazdu. W nadwoziu samochodu zastosowano szereg autorskich rozwiązań zapewniających odpowiedni przepływ powietrza, chłodzenie silnika i baterii oraz docisk. Przykładowo, tylny wysuwany spojler jest schowany przy jeździe z bardzo wysoką prędkością, o odpowiedni docisk dbają wówczas inne rozwiązania aerodynamiczne. Spojler działa natomiast w niższych zakresach prędkości oraz podczas hamowania, gdy poprawia stabilno … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPilny apel ZUS: Niezbędne działanie ws. 800+! Czas się kończy! [24.06.2024]
Następny artykułOskar Paprzycki piłkarzem GKS-u Jastrzębie