A A+ A++

Powstaje pytanie czy w tej sytuacji budowa velostrady w Katowicach w ogóle ma sens? Należy uznać, że tak, choć pewne szczegóły warto przemyśleć ponownie.

***

Przeanalizowaliśmy opinię na temat koncepcji technicznej dla budowy drogi rowerowej pod nazwą: Katowice (Centrum) – Sosnowiec (Centrum). To Velostrada nr 1 będąca częścią programu Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych.

Dokument wykonany dla Stowarzyszenia Prawo-Ekologia-Zdrowie jest bardzo obszerny i robi wrażenie niezwykle kompetentnej oceny. Nie można go lekceważyć.

Po pierwsze, nieprawdą jest, że krytykuje on koncepcję, którą zaakceptowano. Z jego treści wynika, że projekt wcale nie jest zły.

Problemem są szczegóły – a głównie jeden, dotyczący budowy osiedla mieszkalnego przez spółkę Pietrzak B. B. W dokumencie czytamy: „Niestety, w roku 2022 r., przy biernej postawie samorządu miasta Katowice, doszło do wykupienia istotnych działek na odcinkach D-2.6 i D-2.7 przez spółkę Pietrzak B. B. Sp. k., co jak się okazało, znacznie utrudnia proces realizacji inwestycji w optymalnym torze”.

Oceniana koncepcja budowy velostrady łączącej Katowice z Sosnowcem, przygotowana przez firmę DMK Inżynieria sp. z o.o., wskazuje na liczne możliwości, ale także na wyzwania, które wymagają dalszego rozwiązania. Koncepcja, choć obiecująca, zawiera elementy, które muszą zostać przemyślane na nowo, by projekt mógł zostać zrealizowany w sposób optymalny.

Projekt przedstawia bardzo ciekawe perspektywy realizacji velostrady, zwłaszcza w odcinkach, gdzie udało się znaleźć lokalizacje korzystniejsze niż początkowo oczekiwano. To świadczy o zaangażowaniu i innowacyjności projektantów, którzy starali się dostosować trasę do zmieniających się warunków terenowych oraz infrastrukturalnych.

Jednakże niektóre segmenty projektu napotkały na istotne trudności. Problemy te wynikały przede wszystkim z ograniczeń narzuconych przez już istniejącą infrastrukturę, jak na przykład w odcinku nr 1 UŚ przy ul. Bogucickiej w Katowicach. Dodatkowo, utrudnienia związane z zapewnieniem sprawnych przejazdów przez ruchliwe ulice, takie jak Bogucicka czy Hallera, stanowią kolejne wyzwanie, które wymaga szczegółowego przeanalizowania i zastosowania skutecznych rozwiązań.

Znakomitym przykładem innowacyjnego podejścia jest zaproponowany przejazd pod linią kolejową LK161, który został wysoko oceniony w analizie. Pokazuje to, że pomimo pewnych ograniczeń, możliwe jest znalezienie technicznie zaawansowanych i funkcjonalnych rozwiązań, które mogą znacząco poprawić efektywność i bezpieczeństwo velostrady.

Największym problemem, który może zagrozić realizacji całego przedsięwzięcia, jest jednak odcinek D-2.6 przy ulicy Mroźnej. Propozycja „omijania” terenów kolejowych zakupionych pod ewentualne osiedle mieszkaniowe „lex deweloper” jest przykładem, jak planowanie przestrzenne i decyzje inwestycyjne mogą wpłynąć na realizację projektów infrastrukturalnych. W opinii projektowej wyraźnie stwierdzono, że budowa osiedla na linii nieczynnej kolei piaskowej uniemożliwi realizację velostrady.

Czy rzeczywiście tak będzie? – zobaczymy. Z pewnością przyszli mieszkańcy będą szczęśliwi mając tuż obok mieszkań velostradę.

Dodatkowo, bardzo ważnym aspektem jest niedawny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, który orzekł o niezgodności z prawem uchwały Rady Miasta Katowice dotyczącej lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na terenie, który jest kluczowy dla projektu velostrady. To orzeczenie z kolei może otworzyć nowe możliwości dla realizacji tego ambitnego projektu.

Velostrada Katowice-Sosnowiec (podsumowując opinię opracowaną na zlecenie Stowarzyszenia Prawo-Ekologia-Zdrowie) to projekt z dużym potencjałem, lecz wymagający dalszego dopracowania i uzyskania kontroli nad kluczowymi działkami. Rozstrzygnięcie tych kwestii może decydować o końcowym sukcesie przedsięwzięcia, mającego na celu stworzenie bezpiecznej i efektywnej trasy komunikacyjnej dla rowerzystów między tymi dwoma miastami.

***

Ważny temat:

***

KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Na zdj. velostrada w Jaworznie. Fot. mat. por. konc.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWystawa F1 zawita do Londynu
Następny artykułKard. Sarah: To brak wiary w Kościele jest główną przyczyną kryzysu w Kościele