A A+ A++

Przełomowy etap w projekcie PPP pn. „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia” został osiągnięty. W dniu 5 lutego 2021 r. nastąpiło otwarcie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Wśród wykonawców znaleźli się najwięksi międzynarodowi gracze na rynku portowym i budowlanym:

– Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS oraz Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMG CGM)

– Hutchison Ports Poland S.a r.l. oraz Port of Felixstowe Limited

– International Container Terminal Services Inc.

– Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.

W najbliższych miesiącach, Zarząd Morskiego Portu Gdynia dokona oceny złożonych wniosków, a następnie będzie prowadził dialog konkurencyjny z zakwalifikowanymi podmiotami. Na przyszły rok natomiast planowany jest wybór zwycięskiej firmy, z którą zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala.

Kancelaria DZP wraz z EY oraz Databout (w ramach Konsorcjum) doradza przy pionierskim i złożonym przedsięwzięciu na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. (Zamawiający) oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

„Cieszy coraz większa liczba ciekawych i dużych projektów PPP w Polsce. W przypadku Portu Zewnętrznego w Gdyni formuła PPP sprawdzi się idealnie. To złożony i wieloletni projekt, w którym unikalna wiedza i doświadczenie potencjalnych parterów prywatnych powinny przełożyć się na pozyskanie finansowania inwestycji, sprawną realizację budowy, a następnie skuteczne operowanie terminalem. Czekamy z niecierpliwością na etap negocjacji” – podsumowuje Tomasz Darowski, Partner z Praktyki Infrastruktury i Energetyki.

Z ramienia kancelarii DZP projekt realizuje interdyscyplinarny zespół prowadzony przez Marcina Krakowiaka, Partnera i Szefa Praktyki Infrastruktury i Energetyki oraz Michała Przychodę, Senior Associate, eksperta w zakresie projektów PPP, wspieranych przez Tomasza Darowskiego, Partnera, eksperta od projektów infrastrukturalnych, specjalistów od zamówień publicznych – Katarzynę Kuźmę, Partnera, Wojciecha Hartunga, Counsel i Tomasza Michalczyka, Senior Associate oraz specjalistów od pomocy publicznej i prawa transportowego – Annę Glapę, Partnera i Tomasza Zielenkiewicza, Senior Associate.

Projekt „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia” obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy PPP pirsu Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie. Zakres projektu obejmuje również lądową infrastrukturę dostępową drogową i kolejową.

Umowa PPP zostanie zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2027 i 2028 r.

To obecnie największe postępowanie PPP prowadzone w Polsce (pod względem szacowanej całkowitej wartości projektu).

Harmonogram postępowania:

– Ocena wniosków – łącznie z uzupełnianiem lub wyjaśnianiem wniosków – marzec 2021

– Przeprowadzenie dialogu z potencjalnymi partnerami prywatnym … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFirma konsultingowa OWC podpisała porozumienie z Ambiens w sprawie współpracy przy projektach offshore w Polsce
Następny artykułWybierają przelew, bo jest wygodniej i bezpieczniej