Budowa Dworca Metropolitalnego nie zakończy się w lutym 2023 r. Budimex sygnalizuje o problemach w dostawie materiałów i niezbędnego sprzętu. Wszystko na to wskazuje, że prace przedłużą się o kolejne miesiące.
Nowy dworzec dopiero w wakacje 2023
Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotną umową nowy dworzec powinien być gotowy 29 lipca 2022 r. Tak się jednak nie stało. Wykonawca prac wskazał konieczność przedłużenia terminu realizowanych prac do końca czerwca 2023 r. Argumentuje to wystąpieniem konieczności wykonania robót dodatkowych, które wpłynęły na terminowość realizacji umowy. Miejscy urzędnicy się na to nie zgodzili. Dali firmie dodatkowe siedem miesięcy.
Niestety, prace wciąż trwają i nie wyglądają, jakby miały zaraz się skończyć. W ciągu 21 miesięcy wykonano ok. 73 proc. prac. Oznacza to, że zgodnie z obowiązującą umową do końca lutego 2023 r., czyli w ciągu czterech miesięcy Budimex musiałby wykonać pozostałe 27 proc. robót. Zdaniem społeczników wiele do życzenia pozostawia też jakość wykonywanych prac. Chodzi m.in. o remont ul. 1 Maja i ul. Pocztowej, gdzie wykonawca użył wyszczerbionych płyt i krawężników.
Urzędnicy są świadomi, że założonego terminu prawdopodobnie nie uda się Budimexowi dotrzymać.
„Wykonawca nie złożył formalnego wniosku o zmianę terminu realizacji inwestycji, a tym samym o aneksowanie umowy. Niemniej jednak sygnalizuje o problemach w dostawie materiałów i niezbędnego sprzętu. Zdaniem wykonawcy może to wpłynąć na termin zakończenia budowy Dworca Metropolitalnego. Na chwilę obecną nie został zawarty aneks do umowy w zakresie zmiany terminu jej wykonania” – przyznaje Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.
Prawdopodobny termin zakończenia prac to wakacje 2023 r. Czekamy na wniosek Budimexu o zmianę terminu realizacji inwestycji.
Dworzec droższy, niż zakładano
Początkowo budowa nowego dworca autobusowego miała kosztować 237 mln zł, bo na tyle opiewała umowa podpisana z warszawskim Budimexem. Bardzo szybko okazało się, że jednak się przeliczono i trzeba było znaleźć dodatkowe środki. Od rozpoczęcia prac miasto dołożyło już dodatkowe 18 mln zł, z czego 16,8 mln zł wyniosło usunięcie i utylizacja podziemnych zbiorników po dawnej gazowni.
„W przypadku wystąpienia konieczności wykonania robót dodatkowych, które nie były możliwe do przewidzenia i poniesienia z tego tytułu dodatkowych kosztów, to każda taka sytuacja jest analizowana indywidualnie. Wykonawca składa wtedy stosowny wniosek, który jest opiniowany przez inżyniera kontraktu. Następnie sporządzany jest protokół konieczności, a na jego podstawie aneks do umowy” – tłumaczy Justyna Góźdź.
Kolejne 25 mln zł pochłonie dworzec w 2023 r. Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na wykonanie robót związanych z dostosowaniem obiektu do aktualnych przepisów przeciwpożarowych, a dotyczy to m.in. instalacji tryskaczowej, fasady aluminiowej, drzwi stalowych czy wentylacji mechanicznej. Dodatkowe pieniądze mają zostać przeznaczone też na rozbiórkę budynku po dawnej smażalni ryb przy ul. Pocztowej, której nie uwzględniono z dokumentacji projektowej.
To oznacza, że inwestycja pochłonie co najmniej 280 mln zł. Wykonawcy do tej pory zapłacono blisko 121 mln zł.
Co się dzieje na budowie dworca?
W budynku dworca zakończono prace przy budowie konstrukcji żelbetowych i stalowych. Dach na części nieużytkowej i użytkowej został zabetonowany – wykonano izolację z membrany z warstwą styropianu oraz wykonano instalację odwadniającą, natomiast w części użytkowej zamontowano wszystkie 30 donic do sadzenia drzew na dachu oraz rozpoczęto montaż placu zabaw.
W garażach podziemnych trwa montaż instalacji wewnętrznych, drzwi, prace wykończeniowe ścian, wykonano posadzki oraz izolację stropu, a na dachu montowana jest instalacja odwadniająca, rynny oraz montowana jest konstrukcja pod wykonanie fotowoltaiki pomiędzy częścią użytkową i nieużytkową. W budynku kładzione są instalacje wewnętrzne oraz wykonywane konstrukcje pod fasady aluminiowe. Wykonywane są instalacje wentylacyjne i elektryczne.
Wokół dworca wykonano 80% podbudów oraz zabetonowano wszystkie zatoki postojowe. Trwa montaż podsufitki na dachu. Zamontowano pompy ciepła oraz trwa montaż instalacji fotowoltaicznej na dachu. W ok. 70% zrealizowane są prace przy budowie dróg manewrowych i stanowisk odjazdowych, których wykonano 33. Rozpoczęto montaż wind, których docelowo będzie 5.
Zaawansowanie robót drogowych jest różne w zależności od ulicy. Przy ul. 1 Maja aktualnie zakończono roboty brukarskie oraz wykończeniowe, których zaawansowanie określamy na około 95%. Z kolei na ul. Młyńskiej wykonano warstwę ścieralną nawierzchni oraz wybudowano ścieżkę rowerową w 70%. Na ul. Pocztowej wykonano w całości roboty brukarskie, pozostało wykonanie elementów organizacji ruchu.
Przy ul. Dworcowej zakończono prace dotyczące uzbrojenia podziemnego, wykonano podbudowę, a obecnie jest kończone układanie kostki granitowej. Na ul. Gazowej położono warstwę ścieralną do łącznika z ul. Młyńskiej oraz pozostało dokończenie budowy części chodnika i muru oporowego podpierającego pozostawione drzewa.
W zakresie trakcji trolejbusowej ustawiono wszystkie słupy oraz zamontowano wszystkie tory jezdne, trwa montaż rozjazdów. Na słupach trakcyjnych i oświetleniowych zamontowano oprawy i je uruchomiono. Na łączniku ulic Młyńska/Gazowa położono warstwę wiążącą, pozostało ułożenie ścieralnej.
Z kolei na placu Dworcowym rozpoczęto prace przy układaniu podbudowy oraz wykonano uzbrojenia podziemne i nawierzchnię na połowie zakresu. Ułożono warstwy ścieralne na rondzie Sportowców oraz ul. Gazowej, Młyńskiej, Krochmalnej i Stadionowej, pozostało oznakowanie poziome i pionowe. Rozpoczęto też wykonywanie trawników.
„Przedłużenie ul. Dworcowej do ul. Lubelskiego Lipca ’80, wraz z wiaduktem jest zadaniem zakończonym. Sfinalizowano również odbiory ul. Krochmalnej wraz z parkingami oraz zakończyła się budowa budynku socjalno-sanitarnego dla kierowców przy ul. Krochmalnej. Pod koniec września dostarczono rozdzielnice do stacji TRAFO. Pozostały też drobne prace instalacyjne. W związku z późną dostawą wyżej wymienionych elementów przedłużono termin odbioru do końca listopada” – informuje Góźdź.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS