A A+ A++

Odcinek ekspresowej „piątki” między węzłami Bydgoszcz Opławiec w Tryszczynie i – gotowym od dekady – Bydgoszcz Błonie w Białych Błotach liczy 13,5 km. Został otwarty w sylwestra z ponadpółtorarocznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych zapisów umowy. De facto to zachodnia obwodnica miasta w znacznie mierze pokrywająca się z drogą krajową nr 10. Dzięki niej ożyje wreszcie oddane do użytku dokładnie rok temu północne obejście, które dotąd kończyło się na przecięciu z drogą krajową nr 25 w Tryszczynie. Bez brakującego fragmentu do węzła Bydgoszcz Zachód w Pawłówku ruch tranzytowy nie mógł odbywać się z pominięciem zatłoczonych bydgoskich ulic.

Według szacunków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obwodnicą będzie poruszać się ok. 20 tys. pojazdów na dobę, z czego prawie 85 proc. teraz to samochody osobowe. Z każdym rokiem te proporcje mają się jednak zmieniać na rzecz ciężarówek. Bydgoscy drogowcy z kolei policzyli, że tranzyt stanowi 16-17 proc. ruchu w mieście. Od dawna przygotowują się do wypchnięcia ciężkich pojazdów poza rogatki. Obwodnica pozwoli im wdrażać uchwalony w 2013 r. plan transportowy.

A plan jest taki, by ulicami prowadzącymi do centrum nie mogły poruszać się ciężarówki jadące tranzytem. Dla pojazdów ważących więcej niż 12 ton zostaną wyznaczone specjalne korytarze, czyli tylko wybrane ulice. – Najważniejsze tereny przemysłowe będą komunikowane od strony obwodnicy – mówi Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Obwodnica na drodze S5. Drogowcy zaproponowali zmiany. Czekają

W grudniu drogowcy wysłali swoje propozycje do zaopiniowania przez policję i Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego. – Ale z myślą o tych zmianach już w poprzednich latach bydgoskie ulice zostały wyposażone w system preselekcji wagowej. Infrastruktura umożliwiające rejestrację pojazdów i wstępne sprawdzenie ciężaru oraz zatoki dla inspektorów transportu drogowego zbudowaliśmy na: Grunwaldzkiej, Jana Pawła II, Armii Krajowej, Szubińskiej i Nowotoruńskiej – wymienia Okoński.

Na realizację tych planów przyjdzie nam jednak poczekać do drugiego, a może i trzeciego kwartału. – Nie znamy nowej numeracji dróg, nie możemy więc jej umieścić na znakach – tłumaczy rzecznik. – Musimy uzbroić się w cierpliwość, aż sprawę załatwi urząd marszałkowski.

Od początku roku tak ekspresowa „piątka”, jak i droga krajowa nr 25 biegną obwodnicą – pierwsza od węzła Bydgoszcz Północ w Aleksandrowie do Białych Błot, druga od Tryszczyna do Bydgoszczy Południe w Stryszku. – Status drogi krajowej tracą m.in. al. Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Armii Krajowej, Kujawska, Wały Jagiellońskie, Poznańska, Grudziądzka, Kruszwicka, Grunwaldzka do węzła zachodniego oraz ul. Nad Torem wraz z ul. Koronowską do granicy miasta – wymienia Okoński.

Starodrożami są również odcinki od węzłów do rogatek Bydgoszczy w Opławcu i obok lotniska, rzecz dotyczy też Osielska, które droga nr 5 przecinała. – Zgodnie z Ustawą o drogach przekazanie starodroża następuje z chwilą oddania do ruchu nowego odcinka trasy. Tym samym z dniem 1 stycznia starodroża przekazano do zarządu województwa – tłumaczy Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA. – Z wyprzedzeniem informowaliśmy Zarząd Dróg Wojewódzkich i prezydenta Bydgoszczy o planowanym oddaniu do użytkowania drogi S5, jak również z wyprzedzeniem przekazano dokumentację starodroża do ZDW. Ponadto w poprzednim tygodniu informowaliśmy policję, straż pożarną, przyległe gminy o zmianie zarządcy drogi dla odcinka węzeł Bydgoszcz Północ – granica Bydgoszczy oraz granica miasta – Bydgoszcz Południe w Stryszku.

Drogi czekają na decyzje radnych sejmiku

– Fragment dawnej drogi krajowej nr 5 na terenie Bydgoszczy został nam przekazany 31 grudnia. Od razu samorząd województwa rozpoczął procedurę przebiegu trasy. Trwają uzgodnienia z zarządem powiatu bydgoskiego i prezydentem Bydgoszczy. Po uzyskaniu opinii zostanie wniesiona pod obrady sejmiku stosowna uchwała w sprawie ustalenia przebiegu nowych dróg wojewódzkich – informuje Grzegorz Piątek, naczelnik wydziału organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu. – Numery drogi zostaną nadane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad po wydaniu stosowanego zarządzenia. Wówczas będzie można oficjalnie posługiwać się nowymi numerami.

Radni sejmiku województwa zdecydują, jaki status – drogi wojewódzkiej czy powiatowej – zyskają starodroża. – Przed ich przekazaniem 31 grudnia takiej decyzji nie można było podjąć. Uchwała sejmiku będzie dotyczyła łącznie starodroża drogi krajowej nr 5 i drogi krajowej nr 25, zarówno na terenie miasta Bydgoszczy, jak i poza nim – wyjaśnia Piątek.

Obwodnica wpłynie na ruch w Bydgoszczy nie tylko na ulicach, którymi kiedyś biegły trasy krajowe.

Na przykładzie – mieszkańcy Błonia w drodze do Trójmiasta nie muszą teraz jechać przez centrum i stać na światłach, mogą dotrzeć do węzła w Białych Błotach i później pomknąć drogą S5. – Będziemy obserwować zmieniające się relacje i reagować – zapowiada Okoński. I podsumowuje: – Najważniejsze, że obwodnica została otwarta. To droga bezpłatna, więc kierowcy sami ją wybiorą w ruchu tranzytowym, bo tak im po prostu będzie wygodniej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCo do picia? 7 ciekawostek o popularnych napojach (od wody przez kawę po piwo)
Następny artykułNadchodzi reboot najpopularniejszego serialu wszech czasów – Filmoteka Joe Monstera