A A+ A++

W sylwestra została przecięta wstęga na drodze S5 między węzłami Bydgoszcz Opławiec w Tryszczynie i Bydgoszcz Błonie w Białych Błotach. Był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, lokalni parlamentarzyści PiS radośnie machali rękami do pierwszych przejeżdżających kierowców.

Od tego dnia trasa jest przejezdna i tranzyt wreszcie omija miasto. Nie oznaczało to jednak końca inwestycji – do wykonania zostało wtedy jeszcze sporo prac. Z tego powodu na leśnym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km na godz., by na z pozoru bezkolizyjnej drodze nie doszło do kolizji ze zwierzętami, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Budowa drogi S5. Znamy nowy termin zakończenia prac na obwodnicy Bydgoszczy

Zachodnia obwodnica miasta to czwarty z kolei fragment 128-kilometrowej trasy ekspresowej S5 przecinającej województwo kujawsko-pomorskie. Liczy ok. 13,5 km. Za ponad 328 mln zł wykonuje go konsorcjum firm Polaqua i Dragados.

Budowa idzie jednak jak krew z nosa. Pomijając trzy odcinki kompletnie zawalone przez włoską Impresę Pizzarotti, to najwolniej realizowany wycinek “piątki” w naszym regionie. Zgodnie z pierwotną umową powinien być gotowy w maju 2019 r. Później ten termin przesunięto na marzec ubiegłego roku, a potem jeszcze na początek grudnia. Nic nie wyszło też ze składanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad deklaracji wcześniejszego oddania do użytku kawałka do węzła Bydgoszcz Zachód, co spięłoby obwodnicę.

Jakie były powody opóźnień? Najpierw przedłużające się konsultacje społeczne, później góry śmieci ujawnione pod ziemią na zachód od Bydgoszczy. Tak naprawdę jednak prace szły po prostu ślamazarnie. Widać to zresztą po ich zaawansowaniu – z miesiąca na miesiąc postępy były, ale małe. Po otwarciu obu jezdni, czyli na koniec ubiegłego roku szacowano je na 90,72 proc., po kwietniu to 95,05 proc.

Budowa drogi S5. Otwarte 21 maja łącznice na węźle Bydgoszcz Zachód MATERIAŁY GDDKIA

– Kiedy w końcu dobrniemy to 100 proc.? – pytam Juliana Droba, rzecznika bydgoskiego oddziału GDDKiA, po tym jak obwieścił, że 21 maja zostały udostępnione kierowcom trzy łącznice na węźle Bydgoszcz Zachód w Pawłówku.

– Zakończenie wszystkich prac na odcinku drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Błonie planowane jest na koniec czerwca 2021 r. – odpowiedział.

Zapytaliśmy też o to, czy GDDKiA podpisała nowy aneks do umowy z Polaquą, czyli liderem konsorcjum, co oznaczałoby, że uniknie kary za poślizg. – Aktualnie kontrakt przewiduje zakończenie prac do 2 grudnia 2020 r. Wykonawca złożył roszczenie w celu zmiany terminu i aktualnie trwa jego rozpatrywanie – informuje Drob. – W przypadku braku zmiany kontraktowego czasu na ukończenie budowy zostaną naliczone wykonawcy kary umowne za okres od 2 grudnia do daty realnego ukończenia. W przypadku zmiany terminu kontraktowego na skutek rozpatrzenia roszczenia, naliczenie kar zostanie rozpoczęte analogicznie, od nowej daty czasu na ukończenie.

Budowa drogi S5. Węzeł Bydgoszcz Zachód z lotu ptakaBudowa drogi S5. Węzeł Bydgoszcz Zachód z lotu ptaka MATERIAŁY GDDKIA

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAmerykańska broń nowej generacji na filmie
Następny artykuł“Obowiązek patriotyczny nie kończy się na granicach Polski”. Premier spotkał się z Polonią w Madrycie