To jeden z najdroższych odcinków trasy S3 biegnącej od Bałtyku do Czech, przecinającej województwo lubuskie. Kontrakt na ponad 1,2 mld zł wygrały firmy PORR Bau z Wiednia i PORR Warszawy. Zbuduje na dolnym Śląsku 16 km odcinek drogi przez Góry Kaczawskie i Wałbrzyskie (Bolków-Kamienna Góra). Budowa odcinka z Bolkowa do Lubawki na granicy z Czechami pochłonie 3,8 mld zł.
Chcesz dostawać e-mailem serwis z najważniejszymi informacjami z Zielonej Góry? Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.
Drogowcy, by przebić się przez górski teren muszą wydrążyć tunele: pierwszy o długości ok. 2,3 km pomiędzy Sadami Górnymi, Starymi i Nowymi Bogaczowicami oraz drugi o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Właśnie rozpoczęło się drążenie tuneli – pisze wrocławska “Wyborcza”. Kluczowe są potężne wiertnice Jumbo Drill. Każda waży 35 ton. Na placu budowy drogi będzie ich cztery – po dwie na każdą nawę tunelu.
– Tunel zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą, z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi, w technologii NATM. To nowa metoda austriacka (z jęz. angielskiego New Austrian Tunnelling Method – NATM) polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową” – informuje w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Tunel TS-32 (ten krótszy) zrealizowany zostanie metodą w technologii Cut & Cover, tzw. otwarty wykop. Oznacza to, że pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie ok. 220 tys. m sześc. gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu. Następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu.
Prace przy budowie tuneli potrwają dwa i pół roku.
CZYTAJ TAKŻE: PiS obiecuje nowy most w Lubuskiem, ma powstać za cztery lata
CZYTAJ TAKŻE: Budują najdłuższy most na Odrze w Milsku [ZDJĘCIA]
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS