A A+ A++

Obecny termin zakończenia prac związanych z budową Dworca Metropolitalnego ustalony na 15 maja jest nieosiągalny. Budimex złożył do ratusza wniosek o zmianę terminu realizacji inwestycji. Obecnie urzędnicy analizują złożone dokumenty.

Do czterech razy sztuka?

Termin zakończenia budowy Dworca Metropolitalnego był już przesuwany trzykrotnie na wniosek firmy Budimex, generalnego wykonawcy inwestycji, która za każdym razem argumentowała to wystąpieniem konieczności wykonania robót dodatkowych, które wpłynęły na terminowość realizacji umowy. Wcześniejsze daty to 29 lipca 2022 r., 28 lutego 2023 r. i 15 maja 2023 r.

Zobacz: Budimex wnioskował o dodatkowe 10 miesięcy, dostał 76 dni. Tyle ma czasu na ukończenie Dworca Metropolitalnego

Jak ustaliliśmy, obowiązujący termin zakończenia prac wyznaczony na 15 maja jest już nieaktualny. Przed kilkoma dniami do lubelskiego ratusza wpłynął kolejny wniosek o zmianę terminu zakończenia budowy dworca.

„Wykonawca złożył wniosek o zmianę terminu realizacji inwestycji, argumentuje to koniecznością wykonania robót dodatkowych oraz zamiennych. Aktualnie wniosek wykonawcy jest analizowany. Trwają rozmowy z wykonawcą. Tym samym o ostatecznym terminie zakończenia inwestycji poinformujemy oddzielnym komunikatem” – przekazała Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.

Jak wygląda postęp prac?

W pobliżu dworca kolejowego PKP powstaje trzykondygnacyjny budynek dworca autobusowego wraz z częściowo użytkowym dachem oraz parkingiem podziemnym dla 174 samochodów.

„W części użytkowej dachu trwa montaż placu zabaw, który będzie się składał z systemowego parku linowego. Obecnie na ukończeniu są też prace w zakresie fotowoltaiki. Trwa również montaż fasad szklanych na budynku dworca. W garażach podziemnych montowane są instalacje wewnętrzne i prowadzone prace wykończeniowe” – informuje Justyna Góźdź.

W budynku trwa również montaż instalacji sanitarnej, wentylacji mechanicznej i elektrycznej. Zakończono już wykonywanie przegłębienia w płycie głównej i zamontowano ruchome schody prowadzące z parkingu podziemnego do hali dworca.

Inwestycja obejmuje też przebudowę ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej.

„Przy ul. 1 Maja do realizacji pozostało nasadzenie zieleni oraz oznakowanie pionowe i poziome, a także montaż stojaków rowerowych i koszy na śmieci. Przy ul. Dworcowej i pl. Dworcowym, po zakończonych robotach drogowych, prace obejmą zieleń i małą architekturę” – opisuje Justyna Góźdź.

Na rondzie Sportowców oraz ulicach: Młyńskiej, Krochmalnej, Stadionowej oraz Pocztowej czekają jeszcze na oznakowanie poziome. Na ul. Gazowej (placu nawrotowym) i łączniku pomiędzy ul. Gazową a ul. Młyńską pozostało ułożenie warstwy ścieralnej, montaż oznakowania poziomego i pionowego oraz roboty przy zakładaniu trawników.

„Wokół budynku głównego i pod wiatami peronów odjazdowych trwają prace przy układaniu chodników z kostki i płyt granitowych oraz warstwy wiążącej. W zakresie trakcji trolejbusowej trwa montaż rozjazdów” – wskazuje Justyna Góźdź.

Do tej pory wartość wykonanych robót dla całego projektu wynosi ponad 224 mln zł.

„Dworzec rozpocznie swoją działalność po zakończeniu inwestycji, czyli odbiorach obiektu i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie” – wyjaśnia ratusz.

Konkurencyjna stawka dla przewoźników

Jak wynika z art. 16 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, mogą być pobierane opłaty. W dodatku maksymalna stawka nie może przekraczać 1 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na dworcu. Natomiast w przypadku dworców dostosowanych dla osób z niepełnosprawnościami – 2 zł.

„Obecnie Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie prowadzi wobec przewoźników politykę informacyjną odnośnie funkcjonowania nowego dworca. Dodatkowo, jako zarządca spotyka się z przedstawicielami Lubelskich Dworców odnośnie funkcjonowania nowego dworca oraz tamtego terenu” – mówi Justyna Góźdź.

Nowy dworzec autobusowy zaprojektowany jest w wysokim standardzie, z zapleczem pozwalającym na zaspokajanie potrzeb zarówno pasażerów, jak i kierowców. Przystosowany będzie do obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz zapewni zaplecze socjalne dla kierowców. Standard nowego obiektu oraz jego lokalizacja przy dworcu PKP spowoduje, że stanie się on naturalnym centrum komunikacyjnym Lublina.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułУ Росії знову вибухи: вдруге палає нафтопереробний завод у Краснодарському краї
Następny artykułЯк отримати розстрочку на борги з комуналки: українцям дали інструкцію