W minionym roku polską atrakcję odwiedziło prawie 1,12 mln gości. Z czego pół miliona to obcokrajowcy, czyli aż 44 proc. odwiedzających. Liczby te pokazują, że po spadku spowodowanym pandemią ruch turystyczny w wielickiej kopalni zaczął się odbudowywać. W 2022 roku odwiedzających było o 61 proc. więcej niż w 2021 roku. Choć oczywiście nie jest to liczba rekordowa. W 2019 roku, najlepszym roku dla turystyki, kopalnię odwiedziło niemal 1,9 mln osób.
Sąsiedzi odwiedzają Polskę i Wieliczkę
– Po dwóch latach dominacji ruchu krajowego coraz liczniej znów do nas przyjeżdżają obcokrajowcy. W 2022 roku zarysował się trend podróży ‘po sąsiedzku’ – my to wyraźnie zauważyliśmy nie tylko na przykładzie gości z Niemiec, którzy zawsze byli u nas w pierwszej piątce, ale także Czechów, Litwinów, Słowaków. Cieszymy się, że odkrywają Polskę, a wraz z nią Wieliczkę, którą mają nierzadko w zasięgu weekendowego wyjazdu – mówi Paweł Nowak, prezes zarządu Kopalni Soli “Wieliczka” S.A.
W całym 2022 roku wielickie podziemia odwiedziło 1 119,3 tys. turystów ze 179 krajów, a proporcje kraj – zagranica wyniosły 56 proc. do 44 proc. (629,4 tys. krajowi, 489,9 tys. zagraniczni). Zwiedzający z państw z pierwszej 20 stanowią aż 87 proc. ruchu zagranicznego w Kopalni Soli “Wieliczka”. – Pierwsze miejsca pod względem liczby przyjazdów zagranicznych w 2022 roku zajęły: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, które wygenerowały 30 proc. ruchu gości z zagranicy. To kraje, na które zawsze mogliśmy liczyć. Wieliczka jest tam powszechnie znana, ceniona i chętnie pokazywana w mediach – zapewnia Jan Ziobro, członek zarządu Kopalni Soli “Wieliczka” Wsparcie, spółki obsługującej ruch turystyczny.
Na kolejnych miejscach znalazły się: Czechy, Stany Zjednoczone, Litwa, Ukraina, Włochy, Hiszpania, Słowacja. Spoglądając w dół statystycznej listy i liczb widzimy Węgrów, Norwegów, Greków, Duńczyków, Holendrów, Szwedów, Belgów. Dwudziestkę zamykają Łotysze, Irlandczycy i Izraelczycy.
Ukraińcy mile widziani
W marcu kopalnia uruchomiła bezpłatne zwiedzanie dla uchodźców z Ukrainy, a w kolejnych miesiącach dedykowane tury w tym języku. Najpopularniejsze języki zwiedzania to polski (52 proc. zwiedzających), angielski (32 proc.), francuski, hiszpański po 3 proc. oraz niemiecki i włoski po 2,5 proc.
Edukacyjna rola solnych podziemi
W turystyce krajowej nadal dominują turyści indywidualni, równocześnie zyskały na popularności programy tematyczne dla szkół. – Dzieci i młodzież są dla nas szczególną grupą odbiorców. W solnych wnętrzach zapisana jest historia Polski, przez stulecia wizyta w Wieliczce uważana była za patriotyczny obowiązek. Zwiedzanie szkolne jest atrakcyjne cenowo i bogate w przewodnickie opowieści, by młode pokolenie zdobywało wiedzę, poznawało dawne tradycje, legendy, kulturę, sztukę – przekonuje Damian Konieczny, dyrektor wykonawczy Kopalni Soli “Wieliczka” S.A.
Źródło: Kopalnia Soli “Wieliczka”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS