Nadal nie wiadomo jak docelowo będzie funkcjonować granica z Wielką Brytanią.
Unia wynegocjowała z Brytyjczykami, że po ich wyjściu z UE nic się nie zmieni w okresie przejściowym, który potrwa do końca tego roku. W okresie przejściowym obowiązują te same regulacje co do tej pory.
W tym czasie obie strony planują wynegocjować porozumienie, które określi m.in. zasady wymiany handlowej i przewozów. Rząd Borisa Johnsona otrzymał od wyborców mocny mandat i zapowiada liberalne podejście do handlu.
Przemysł transportowy zadaje sobie pytanie co będzie, jeżeli strony nie wynegocjują porozumienia w wyznaczonym czasie, choć Johnson wyklucza taką możliwość. Najprawdopodobniej przedłużą okres przejściowy, podobnie jak działo się z datą brexitu.
Natomiast doradczy Institute For Government i branżowe stowarzyszenie Freight Transport Association ostrzegają, że brak porozumienia na koniec roku może doprowadzić do bezumownego brexitu.
Czytaj więcej w: Do Anglii bez papierowych dokumentów
Nie ma także jasno określonej przyszłości granicy pomiędzy Irlandią oraz Irlandią Północną. Protokół porozumienia przewiduje, że przez najbliższe kilka lat nic się nie zmieni, jednak IfG przypuszcza, że taki zapis może doprowadzić do tarć pomiędzy Irlandią Północną i resztą Wielkiej Brytanii.
Przemysł obawia się, że powtórzy się blokada granicy i okolicznych autostrad po stronie brytyjskiej spowodowana niewydolnością procedur kontrolnych. Infrastruktura graniczna po obu stronach kanału nie jest przygotowana do prowadzenia kontroli. Brakuje miejsca na tysiące ciężarówek, które dziennie pokonują Kanał La Manche.
Przez tę cieśninę przejeżdża dziennie ponad 4,5 tys. ciężarówek, z których co czwarta ma polskie rejestracje. Odprawa ciężarówki na terminalu kolejowym i promowym przeciętnie zajmuje 20 sekund. Przewoźnicy wskazują, że przy takim tempie odpraw nie ma miejsca na błąd. Spóła Eurotunnel przygotowała na wypadek awarii (np. zmiana ciągnika) parking eksportowy na 90 miejsc, który można 4-krotnie powiększyć.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS