Program budowy brazylijskich fregat rakietowych typu Tamandaré osiągnął długo wyczekiwany kamień milowy: wodowanie pierwszego okrętu serii. Tym samym po opóźnieniach programu Brazylia jest o krok od przyjęcia do służby długo wyczekiwanych okrętów. Uroczystość wodowania i chrztu pierwszej fregaty odbyła się w stoczni Thyssenkrupp Estaleiro Brasil Sul w mieście Itajaí. Obecni byli przedstawiciele brazylijskiej marynarki wojennej, przemysłu stoczniowego i resortu obrony oraz Luiz Inácio Lula da Silva, prezydent Brazylii.
Zwodowany okręt otrzymał nazwę Tamandaré i numer burtowy F200. Budowa okrętu rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, po niemal rocznym opóźnieniu w stosunku do pierwotnych planów. Według obecnego harmonogramu okręt zasili Marinha do Brasil w 2026 roku. Dwa miesiące temu położono stępkę drugą fregatę serii – przyszłym Jerônimo de Albuquerque (F201).
Future Brazilian Navy Tamandaré-class frigate Tamandaré (F200) with a launch ceremony in Itajai, Brazil – August 9, 2024 #tamandaré #f200
SRC: TW-@marmilbr pic.twitter.com/3hcEY4VVqM
— WarshipCam (@WarshipCam) August 10, 2024
Dwie kolejne fregaty otrzymają nazwy Cunha Moreira (F202) oraz Mariz e Barros (F203). Cała trójka ma wchodzić do służby kaskadowo z rocznymi odstępami od 2027 roku. Przy okazji wodowania okrętu wiodącego ujawniono plany zakontraktowania kolejnych czterech fregat. Zresztą plany domówienia kolejnych jednostek nie powinien dziwić. Program budowy nowych fregat rakietowych stanowi obok okrętów podwodnych typu Riachuelo – notujących notabene kolejne postępy – trzon planów modernizacyjnych Marinha do Brasil.
Na dziś podstawę brazylijskiej floty stanowi sześć fregat rakietowych dwóch typów – pięć typu Niterói i pojedynczą typu 22. Fregaty Niterói powstały jako seria sześciu okrętów przy wsparciu brytyjskiej stoczni Vosper Thornycroft pod koniec lat 70. Całą serię podzielono na dwa zasadnicze podtypy: wielozadaniową (dwa okręty) i zwalczania okrętów podwodnych (cztery). Cztery fregaty wybudowano w Wielkiej Brytanii, zaś dwie w Brazylii w stoczni Arsenal Marinha do Rio de Janeiro. Rozpoczęły one służbę w latach 1977–1980. W latach 1996–2005 okręty przeszły modernizację, jednak obecnie wymagają zastąpienia nową konstrukcją. Jednostkę wiodącą wycofano w 2019 roku.
Dodatkowo w 1986 roku przyjęto do służby zmodyfikowaną fregatę serii, dostosowaną do roli okrętu szkolnego – Brasil (U27). Okręt pozbawiony jest uzbrojenia i sensorów.
Z kolei pojedynczą fregatę typu 22 przejęto od Brytyjczyków w 1997 roku. Dawny HMS Battleaxe (F89) aktywnie służy w brazylijskiej flocie jako Rademaker (F49), ale również wymaga zastąpienia nową konstrukcją. W latach wcześniejszych brazylijska flota używała jeszcze trzech jednostek typu 22.
#PoderNaval | É hoje (09) o Lançamento da Fragata “Tamandaré”, o primeiro dos quatro navios que estão sendo construídos na Thyssenkrupp Estaleiro Brasil Sul em Itajaí (SC), parte do Programa Fragatas Classe “Tamadaré”.
Observe o infográfico e conheça mais! pic.twitter.com/omvimUyO2F— Marinha do Brasil (@marmilbr) August 9, 2024
Przymiarki do pozyskania następców rozpoczęto w 2008 roku rozpoczęciem programu Prosuper (Programa de Obtenção de Meios de Superfície). Z powodu kryzysu jego realizację zarzucono w 2013 roku. Ostatecznie program budowy następcy dotychczas eksploatowanych fregat rozpoczęto w 2017 roku.
Początkowo Brazylia chciała kupić de facto korwety o wyporności 2800 ton i długości 103 metrów, jednak z czasem zmieniono koncepcję i jednostki wyewoluowały do fregat o wyporności prawie 3500 ton i długości 107 metrów. Do konkursu stanęły spółki TKMS i Embraer z okrętami bazującymi na koncepcji MEKO, Damen i Saab z typem SIGMA 10514, BAE Systems ze zmodyfikowaną wersją projektu fregat typu 31, Naval Group oraz Fincantieri.
Pojawiły się także oferty z Indii (stocznie Goa Shipyard Limited i Garden Research Shipbuilding and Engineers) oraz Ukrainy (stocznia Ukrinmasz ze zmodernizowaną wersją korwet projektu 58250). Planowano wówczas, że pierwsza jednostka będzie wcielona do floty w 2021 lub 2022 roku. Ostatecznie w marcu 2019 roku ogłoszono wybór propozycji TKMS i Embraera, a w marcu 2020 roku oficjalnie zawarto umowę o wartości 1,7 miliarda dolarów. Wykonawcą jest konsorcjum Aguas Azuis, w którego skład wchodzą TKMS Embraer i Atech. Wszystkie okręty zostaną zbudowane w Brazylii.
Fregaty mają mieć długość 107,2 metra, szerokość 15,95 metra i wyporność 3500 ton. Ich zanurzenie maksymalne wynosić ma 5,2 metra. Napęd składający się silników wysokoprężnych MAN 12V 28/33 DSTC pozwoli na osiągnięcie prędkości 25 węzłów. Deklarowany zasięg wynosić ma 5,5 tysiąca mil morskich.
Okręty będą mieć szeroki wachlarz nowoczesnego osprzętu elektronicznego, między innymi wielofunkcyjny radar trójwspółrzędny Hensoldt TRS-4D AESA 3D, elektrooptyczny system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk 2, sonar podkadłubowy Atlas Elektronik ASO 713, system walki elektronicznej MB/Omnisys Defender Mk 3, dwa czujniki optoelektroniczne dalekiego zasięgu Safran PASEO XLR i okrętowy system kierowania walką ANCS (ATLAS Naval Combat System). Dodatkowo dysponować mają wyrzutnią celów pozornych.
Nowoczesne ma być także uzbrojenie, w którego skład wejdą brazylijskie pociski przeciwokrętowe AV-RE40 MANSUP, mogące zwalczać okręty w odległości 75 kilometrów, armata automatyczna Leonardo Super Rapid kalibru 76 milimetrów oraz armata automatyczna Rheinmetall Sea Snake kalibru 30 milimetrów. Uzbrojenie przeciwlotnicze opierać się będzie na systemie Sea Ceptor, którego efektorem są pociski rodziny CAMM (Common Anti-Air Modular Missile). Ten sam typ będzie stanowić efektor w polskich fregatach Miecznik.
Fregaty Tamandaré dysponować mają także dwiema wyrzutniami SEA TLS-TT dla lekkich torped Mk 46. Załoga liczyć ma 136 oficerów i marynarzy. Okręty będą także miały hangar i lądowisko dostosowane do współpracy z każdym typem śmigłowców pokładowych używanych przez Brazylię, aż po H225M i Sea Hawki.
Embraer
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS