A A+ A++

Firmy leasingowe udzieliły finansowania łącznie na kwotę 54,2 mld zł w ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2024 r. To wzrost o 13,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu.

Branża leasingowa dodaje gazu. Znamy wyniki za pierwsze półrocze
Branża leasingowa dodaje gazu. Znamy wyniki za pierwsze półrocze
fot. Andromeda stock / / Shutterstock

Branża leasingowa pierwszą połowę bieżącego roku zakończyła z wynikiem 54,2 mld zł, w tym transakcje leasingowe wynosiły 47,8 mld zł, z kolei pożyczki leasingowe stanowiły 6,4 mld zł. Łączny wynik za pierwsze półrocze jest o 13,5 proc. wyższy w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. W drugim kwartale wyniki branży miały minimalnie niższą dynamikę niż w pierwszym kwartale (12,4 proc. w II kwartale vs 14,6 proc. w I kwartale), to tegoroczne wyniki pozostają zgodne z prognozami na ten rok, podkreśla ZPL. 

Związek Polskiego Leasingu,

Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w tym roku rynek wzrośnie o ponad 12 proc., a łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w całym 2024 roku przekroczą 115 mld zł. 

Największy udział w rynku stanowią pojazdy

Klasycznie największy udział rynku leasingu stanowią pojazdy lekkie i ciężarowe (73 proc.), następny kawałek tortu to maszyny i inne urządzenia (23 proc.), inne transakcje razem z nieruchomościami zajmują 4 proc. w tej strukturze.

Związek Polskiego Leasingu,

Główną siłą napędową są pojazdy lekkie, czyli osobowe i dostawcze do 3,5 tony DMC. W pierwszym półroczu firmy leasingowe sfinansowały o 1/3 więcej pojazdów lekkich niż w analogicznym okresie 2023 roku. Nie można tego samego powiedzieć o pojazdach ciężkich. Wartość ich finansowania się zmniejszyła. Zresztą od trzech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na wyraźnym minusie. Nie pomaga tu stagnacja gospodarcza w strefie euro i hamujący eksport. Do tego branża transportowa zmaga się z wieloma wyzwaniami, co ma wpływ na inwestycje firm transportowych w nowe pojazdy. Liczymy jednak, że wraz z odbiciem eksportu nastroje w branży transportowej poprawią się i wzrośnie zapotrzebowanie na ciężkie środki transportu drogowego – komentuje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Spadek wartości finansowania maszyn rolniczych

Eksperci wskazują na realne odbicie w finansowaniu maszyn od trzech kwartałów, zarówno wartościowe, jak i w ujęciu ilościowym. W przypadku tego segmentu dominuje sprzęt agro, budowlany  oraz maszyny dla przetwórstwa przemysłowego. “Sektor maszyn bardzo powoli staje się drugim filarem całego rynku leasingu”. 

Związek Polskiego Leasingu,

Na spadek wartości finansowania maszyn rolniczych wpływ miało zamieszanie spowodowane wejściem w życie na początku roku ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, na podstawie których rolnicy zaczęli być traktowani jak konsumenci, co ograniczyło im dostęp do finansowania udzielanego przez firmy leasingowe. Na szczęście w kwietniu weszła w życie nowelizacja, która uchyliła zapis niekorzystny dla rolników. Liczymy zatem, że nastąpi również odbicie w finansowaniu maszyn rolniczych pożyczką leasingową. Poza tym napływające pieniądze unijne w ramach KPO, jak i programów spójności, powinny generalnie spowodować wzrost zainteresowania przedsiębiorców maszynami i urządzeniami  – podkreśla Monika Constant.

Pożyczka leasingowa

W pierwszym półroczu br. wartość udzielonych pożyczek leasingowych wyniosła 6,4 mld zł. W tym segmencie największą grupę w strukturze finansowania stanowią maszyny rolnicze (34,1 proc.). Natomiast po nieco ponad jednej piątej udziały w tym rynku osiągnęło finansowanie pojazdów lekkich (21,6 proc.) oraz maszyn i innych urządzeń (21,2 proc.).

Związek Polskiego Leasingu,

 – Z niecierpliwością czekamy na dopuszczenie formy dokumentowej dla zawarcia umowy leasingu, dzięki czemu finansowanie zewnętrzne stanie się dla przedsiębiorcy wygodniejsze. Intensywna współpraca z Ministerstwem Rozwoju i Technologii przyniosła dobre rezultaty dla przedsiębiorców korzystających z leasingu. Czekamy teraz na rozpoczęcie prac w Sejmie nad pierwszym pakietem deregulacyjnym, w którym znalazły się m.in.  zapisy o formie dokumentowej (…) Związek Polskiego Leasingu liczy także na to, że postulaty branży zgłoszone podczas niedawno zakończonych konsultacji zostaną uwzględnione w ostatecznym kształcie programu „Mój rower elektryczny” i tym samym leasing oraz wynajem zostaną dopuszczone do finansowania e-rowerów – dodaje prezeska. Więcej o rozszerzeniu programu „Mój rower elektryczny” o opcję finansowania leasingiem przeczytasz tutaj

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWeekend Wydarzeń w Powiecie Limanowskim (9-11 sierpnia)
Następny artykułWeronika Ewald gra w Bytomiu