A A+ A++

Nawet 70 mln zł może kosztować budowa nowej przeprawy mostowej w Krasnymstawie wraz ze wszystkimi drogami dojazdowymi i rondem przy zbiegu ulic Szkolnej, Kościuszki oraz Kołowrót. Miasto, mimo pozyskanych dofinansowań, bez dodatkowego wsparcia z zewnątrz, samo takiej inwestycji jednak nie udźwignie. Burmistrz po raz kolejny zapewnia jednak, że mimo wszystko inwestycja ruszy jeszcze w tym roku. 

Największa w historii miasta inwestycja drogowa – budowa przeprawy mostowej przez rzekę Wieprz oraz dojazdowych do niej dróg – spędza sen z powiek nowemu burmistrzowi miasta Danielowi Miciule. Całe przedsięwzięcie, wraz z wykupem gruntów od prywatnych właścicieli, może pochłonąć nawet ponad 70 mln zł! W skali budżetu Krasnegostawu to ogromna kwota. Nie ma szans, by miasto w pojedynkę zrealizowało tak potężną inwestycję. Chodzi tutaj przede wszystkim o zabezpieczenie pieniędzy na udział własny. Jest to o tyle trudne, że sytuacja finansowa samorządu od kilku lat nie jest dobra.

W ubiegłym roku Krasnystaw na budowę nowego mostu z rządowych programów dostał ponad 30 mln zł dofinansowania. Ale to za mało, bo oprócz przeprawy, trzeba również wybudować drogi dojazdowe. Most ma połączyć ulicę Nieczaja z ulicą Gawryłowa. Obie oraz ul. Kacza mają być rozbudowane. Co prawda miasto z Polskiego Ładu na samą ulicę Kaczą otrzymało 11,5 mln zł wsparcia, lecz w tym przypadku samorząd również będzie musiał zabezpieczyć niemały udział własny, bo cała inwestycja jest szacowana na 16,3 mln zł.

To nie wszystko, bo przebudowy wymaga też skrzyżowanie ul. Szkolnej z ul. Kościuszki oraz Kołowrót. Tam powstanie rondo, a opracowaniem projektu zajął się Zarząd Dróg Powiatowych w Krasnymstawie. Realizacja inwestycji jest niezbędna, bo bez niej ciężkie samochody, które będą poruszać się nową przeprawą mostową, nie przejadą przez skrzyżowanie w istniejącym kształcie. Samo przedsięwzięcie wraz z wykupem gruntów pochłonie kolejnych kilka milionów złotych. Wiele wskazuje na to, że do tego zadania dołoży się również starostwo, bo ulica Kościuszki ma status drogi powiatowej.

Dziś już wiadomo, że most i przebudowa ul. Gawryłowa pochłoną blisko 55 mln zł. Wykonawca inwestycji został wybrany. Oznacza to, że tylko do tego zadania samorząd będzie musiał dołożyć około 24 mln zł, co zdecydowanie przerasta budżetowe możliwości miasta. I choć burmistrz Miciuła w pierwszych tygodniach swojego urzędowania zdecydował o zaciągnięciu kredytu w kwocie 5 mln zł, a ostatnio rada miasta zgodziła się na emisję wartych 10 mln zł obligacji komunalnych, może okazać się, że to nie wystarczy. Krasnystaw prowadzi też inne kosztowne inwestycje, jak choćby przebudowę pływalni, budowę sali sportów walki, dróg miejskich, na które również musi zabezpieczyć udział własny. Do tego dochodzą jeszcze wydatki bieżące…

Bez pomocy finansowej z zewnątrz zaplanowanych przedsięwzięć o charakterze inwestycyjnym miasto niestety, nie udźwignie. Burmistrz Miciuła doskonale zdaje sobie z tego sprawę i szuka dodatkowego wsparcia. Na razie możliwości, zwłaszcza jeśli chodzi o programy unijne i rządowe, są mocno ograniczone.

Tymczasem budowa nowej przeprawy mostowej przez rzekę Wieprz jest mimo wszystko niezbędna, bo ekspertyzy z 2016 r. dotyczące istniejącego mostu przy ul. Mostowej nie pozostawiły żadnych złudzeń. Po ich wykonaniu należało natychmiast przystąpić do jego remontu i następnie wprowadzić ograniczenie tonażu do 3,5 tony. To też oznaczało, że miasto musiało zdecydowanie przyspieszyć przygotowania związane z budową nowej przeprawy. Ta, według planów, ma być gotowa w 2026 roku.

(d)

News will be here

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGKS się rozrasta
Następny artykułЗеленський вручив нагороди лікарям і пораненим військовим у Інституті травматології та ортопедії