A A+ A++

Spółka ElectroMobility Poland w grudniu minionego roku ogłosiła, że fabryka polskiego samochodu elektrycznego Izera powstanie w Jaworznie, na 118-hektarowej działce, należącej do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Docelowo w fabryce pracę znajdzie 3 tys. osób, a kolejne 12 tys. miejsc pracy ma powstać u dostawców i kooperantów Izery.

Przedstawiciele EMP poinformowali, że budowa fabryki ma się rozpocząć w III kwartale 2021 roku, natomiast pierwsze pojazdy z taśm zakładu mają zjechać w 2024 r.

Lasy Państwowe nie zgadzają się na wycinkę pod budowę fabryki Izery

Budowa fabryki miałaby się wiązać z wycinką ponad 230 ha lasu (pod sam zakład i inwestycje towarzyszące). Przeciw takim planom zaprotestowało Nadleśnictwo w Chrzanowie. Negatywną opinię w tej sprawie wydała też  Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach.

– Lasy Państwowe są za rozwojem elektromobilności, oraz realizacją kluczowych projektów na terenie województwa śląskiego. Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach wydała negatywną opinię jedynie do pierwszych propozycji, jakie złożyło ElectroMobility Poland. Opinia wydana była po otrzymaniu od Nadleśnictwa Chrzanów opinii wspomagającej, także negatywnej – przekonuje Marek Mróz, rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach.

Dodaje jednak, że obecnie trwają rozmowy ElectroMobility Poland i Lasów Państwowych. – Staramy się wypracować takie rozwiązania, które będą akceptowalne przez każdą ze stron – przekonuje.

Przedstawiciele Izery: 70 proc. terenu pod fabrykę to drzewa i krzewy trwale uszkodzone

Paweł Tomaszek, rzecznik spółki ElectroMobility Poland, podkreśla, że 70 proc. terenu przeznaczonego pod budowę fabryki Izery w Jaworznie stanowią “zadrzewienia i zakrzaczenia”, które należą do kategorii „trwale uszkodzonych na skutek działalności przemysłowej w miastach”.

– W przeszłości był to obszar intensywnej działalności przemysłowej, a kilkudziesięcioletni proces jego rekultywacji w kierunku leśnym nie zakończył się sukcesem. Na analizowanym terenie i w jego sąsiedztwie brak jest form ochrony przyrody, przy równoczesnym występowaniu drzew silnie zdegradowanych, uszkodzonych i o wtórnym pochodzeniu. Potencjał siedliskowy tego obszaru jest stosunkowo niski – wyjaśnia Paweł Tomaszek.

Harmonogram rozpoczęcia budowy fabryki Izery “niezagrożony”

Rzecznik spółki przypomina, że ze względu na “niezadowalające i przedłużające się efekty procesu rekultywacji” terenu, na którym ma powstać fabryka, prezydent Jaworzna nie wydał nowej decyzji na jego dalsze przedłużenie. – W Studium Uwarunkowań Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego teren uznano jako strategiczny obszar do inwestowania – argumentuje.

Czy brak zgody na wycinkę drzew może wpłynąć na zmianę lokalizacji budowy fabryki? Paweł Tomaszek przyznaje, że teren w Jaworznie, który wybrano pod inwestycję, jest jedynym na terenie województwa śląskiego, który spełnia kryteria bazowe dla tego typu przedsięwzięć i umożliwia jego rozpoczęcie jeszcze w tym roku. Zdaniem przedstawiciela spółki EMP harmonogram rozpoczęcia prac jest jednak niezagrożony.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStrażacy z Kędzierzyna-Koźla wreszcie mają nowy wóz z drabiną. Już niedługo będzie jeździć na akcje
Następny artykułMatura 2021: Przykładowy arkusz z matematyki