A A+ A++

W 1980 roku świat oniemiał, kiedy BMW zaprezentowało model R 80 G/S. Dzięki uniwersalności, możliwości jazdy zarówno po asfalcie, jak i z dala od niego oraz komfortowi wymyślono nazwę “turystyczne enduro”, czy jak kto woli “przygodowe enduro”. Dzięki sukcesom sportowym (np. zwycięstwa w rajdzie Paryż-Dakar Huberta Auriola i Gastona Rahiera), swoim właściwościom oraz trwałości motocykle z serii GS zdobyły ogromną popularność. W ciągu ostatnich 40 lat fabryka sprzedała ponad 1,2 miliona sztuk BMW GS klientom na całym świecie.

BMW GS – 40. urodziny

Z okazji urodzin BMW przygotowało 3 rocznicowe modele:

  • F 750 GS
  • F 850 GS
  • F 850 GS Adventure

Wszystkie motocykle z serii F charakteryzuje niczym nieograniczona przyjemność z jazdy dzięki pewnemu prowadzeniu na drogach o dowolnej nawierzchni, imponująca moc silnika oraz przydatność zarówno na co dzień, jak i podczas dłuższych podróży. Nawet gdy do celu prowadzą tylko drogi szutrowe. Na każdym z nich przygodę masz na wyciągnięcie ręki.

BMW F 850 GS i BMW F 850 GS Adventure dzięki doskonałym osiągom sprawdzą się w czasie codziennych dojazdów w mieście, weekendowych wycieczek (nieważne czy po szutrach, czy po asfaltach) oraz podczas turystycznych wojaży z pełnym ekwipunkiem i pasażerem.

Natomiast nieco mniejsze i lżejsze BMW F 750 GS to ukłon w stronę motocyklistów chcących wkroczyć do świata turystycznych enduro.

Z okazji rocznicy BMW Motorrad dodało wersje w nowych malowaniach, które podkreślają dynamikę i nadają wyglądowi świeżości, ale na tym nie koniec. Za sprawą rozszerzonego wyposażenia standardowego oraz nowych pozycji na liście wyposażenia dodatkowego modele z serii F zapewniają teraz jeszcze bardziej intensywne przeżycia. Przygoda nigdy nie była tak blisko!

BMW F 750 GS, BMW F 850 GS i BMW F 850 GS Adventure – co nowego?

Najbardziej rzucającymi się w oczy zmianami w BMW F 750 GS, BMW F 850 GS i BMW F 850 GS Adventure są nowe wzory oklein oraz lakieru. Wzrok przykuwają również zgrabne ledowe kierunkowskazy, które teraz należą do wyposażenia standardowego. Nie tylko turyści docenią gniazdo USB znajdujące się po prawej stronie kokpitu.

BMW jak nikt dba o bezpieczeństwo – to pierwszy na świecie koncern, który wprowadził ABS do motocykli (w 1988 r.). Pod tym względem fabryka z Monachium nie idzie na kompromisy, dlatego w rocznicowych modelach standardowym wyposażeniem są systemy ABS Pro i DTC (Dynamiczna Kontrola Trakcji) zapewniające jeszcze większe bezpieczeństwo zarówno podczas hamowania (również w złożeniu), jak i przyspieszania.

We wszystkich trzech modelach, tak jak dotychczas, za napęd odpowiada mocny czterozaworowy, dwucylindrowy rzędowy silnik o pojemności 853 cm3. Za jego chłodzenie odpowiada ciecz, a paliwo dozuje nowoczesny wtrysk paliwa. Osiągi są przekazywane na tylne koło przez sześciobiegową skrzynię oraz lekki łańcuch napędowy.

Już w czasie projektowania jednostki napędowej inżynierowie uwzględnili przyszłą normę Euro 5. Dzięki dwóm wałkom wyrównoważającym rzędowy twin zachwyca płynną pracą, spontaniczną reakcją na gaz, imponującym momentem obrotowym oraz niskim zużyciem paliwa.

W BMW F 750 GS nadal generuje on 77 KM (57 kW) przy 7500 obr/min i rozwija maksymalny moment obrotowy 83 Nm przy 6000 obr/min. Z kolei w BMW F 850 GS i BMW F 850 GS Adventure w dalszym ciągu dostępna jest moc 95 KM (70 kW) przy 8250 obr/min i moment obrotowy 92 Nm przy 6250 obr/min.

BMW F 750 GS teraz w trzech wersjach

Nowe BMW F 750 GS: w niemetalizowanym kolorze Light White, w stylu Sport lub jako „Edition 40 Years GS” z rozszerzonym wyposażeniem standardowym.

Niemetalizowany Light White to kolor podstawowy nowego F 750 GS ze środkową osłoną zbiornika lakierowaną w kolorze pojazdu. Matowo czarne obręcze, czarna kierownica i czarno-czerwona kanapa zapewniają miły dla oka kontrast.

Kolejną nowością jest BMW F 750 GS Sport w metalizowanym kolorze San Marino Blue. Przyciemniana przednia szyba stanowi wyraźnie sportowy akcent. Pasują do niej obręcze w metalizowanym kolorze Granite Grey, srebrna kierownica, a także czarno-szara kanapa oraz ocynkowana osłona chłodnicy. Wysoką jakość i dbałość o szczegóły BMW ma wpisane w swoje DNA.

Jednak wzrok najbardziej przyciąga BMW F 750 GS Edition 40 Years GS.  Napis na bocznych owiewkach „40 Years GS”  w połączeniu z żółtymi osłonami dłoni i czarno-żółtym siedzeniem z napisem GS jednoznacznie nawiązuje do ikony z 40-letniej historii serii GS: BMW R 100 GS. Obręcze w matowym kolorze czarnym, srebrna kierownica i ocynkowana osłona chłodnicy dopełniają ekskluzywny jubileuszowy wygląd.

BMW F 850 GS: trzy odsłony przygody

Nowe BMW F 850 GS jest dostępne w trzech wersjach: w niemetalizowanym kolorze Racing Red, w stylu Rallye lub Edition 40 Years GS z pakietem dodatkowego wyposażenia oferowanego w standardzie.

Nowa odsłona BMW F 850 GS w wersji podstawowej jest czerwona (niemetalizowany kolor Racing Red) ze środkową osłoną zbiornika polakierowaną w kolorze pojazdu. Z czerwienią pięknie kontrastują głęboko czarne rury widelca upside-down, czarne obręcze kół oraz utrzymana w czarno-szarym kolorze kanapa.

BMW F 850 GS w stylu Rallye wygląda zadziornie. A to dzięki metalizowanemu lakierowi w kolorze Racing Blue, handbarom, czarnym rurom widelca i czarno-czerwonej kanapie. Te dodatki wyraźnie podkreślają sportowy charakter. Wrażenie luksusu zapewniają złote obręcze szprychowanych kół,a trwałość ocynkowana osłona chłodnicy.

W tym gronie gwiazdą jest BMW F 850 GS Edition 40 Years GS w metalizowanym kolorze Black Storm z napisem „40 lat GS” na bocznych owiewkach. Ekskluzywne żółte osłony dłoni, złote obręcze i czarno-żółta kanapa z literami GS oznaczają, że nie pomylisz go z żadnym innym motocyklem. Czarne rury widelca i ocynkowana osłona chłodnicy stanowią kolejne charakterystyczne elementy jubileuszowej edycji F 850 GS.

Wyposażenie standardowe BMW F 850 GS zostało wzbogacone poprzez bardzo przydatne na co dzień elementy, a mianowicie regulację wysokości przedniej szyby oraz wyświetlacz TFT z ekranem o przekątnej 6,5 cala oraz możliwość sparowania telefonu z kokpitem motocykla.

BMW F 850 GS Adventure: kierunek bezdroża!

Adventure to w BMW przydomek zarezerwowany dla motocykli, które doskonale poradzą sobie z daleka od uczęszczanych traktów. Jeśli marzysz o wyjeździe np. na afrykańskie czy też azjatyckie bezdroża, to może być najlepszy wybór! Zawieszenia o większym skoku oraz dodatkowe akcesoria ułatwiają jazdę i chronią w razie gleby. W końcu nazwa zobowiązuje!

Na sezon 2021 również F 850 GS Adventure został przygotowany w trzech odsłonach: podstawowej Ice Grey, bardziej sportowej Rallye oraz Edition 40 Years GS

W wersji podstawowej robotę robią pomarańczowe oznaczenia modelu, które umieszczono na szarym tle (niemetalizowany Ice Grey). Mała rzecz, a cieszy. BMW F 850 GS Adventure nie zamierza ukrywać żądzy przygód. Zdolności terenowe, komfort i funkcjonalność w czasie podróży to sens jego istnienia. Utrzymane w czerni rury widelca i obręcze kół oraz szaro-czarna komfortowa, choć wysoko położona kanapa bardzo zgrabnie wpisują się w obraz całości.

Nowe BMW F 850 GS Adventure w stylu Rallye i metalizowanym matowym kolorze Kalamata podkreśla sportowy talent i zamiłowanie do przygód. Jedno spojrzenie przeniesie cię z dala od cywilizacji, mimochodem zaczniesz myśleć o przemierzaniu pustynnego bezkresu. Do całości idealnie pasują złote felgi oraz rury nośne widelca. Dynamika i elegancja. Sportowa szyba i położona na wysokości 890 mm rajdowa kanapa z czarno-szarą tapicerką wzmacniają zadziorny styl BMW F 850 GS Adventure.

Również w przypadku BMW F 850 GS Adventure wisienką na torcie jest wersja Edition 40 Years GS. Jubileuszowy model GS w metalizowanym kolorze Black Storm przykuwa spojrzenia logo „40 Years GS” oraz żółtymi handabarami. Lakierowane na czarno rury widelca, złote obręcze i położona na wysokości 860 mm kanapa z czarno-żółtą tapicerką podkreślają hołd dla całej rodziny GS. Dodatkowo do wyposażenia standardowego trafił bardzo czytelny, kolorowy wyświetlacz TFT z wygodnymi funkcjami łączności.

F 750 GS i F 850 GS: dodatkowe wyposażenie oraz oryginalne akcesoria BMW

Wszystkie nowe modele (BMW F 750 GS, BMW F 850 GS i BMW F 850 GS Adventure) możesz doposażyć w tryby jazdy Pro. W trybie Dynamic zmienia się charakterystyka przepustnicy oraz reakcja na gaz. Dzięki czemu, podobnie jak w napędzanych silnikiem typu bokser modelach R 1250 GS, uzyskasz większą dynamikę, co bezpośrednio przekłada się na przyjemność jazdy.

Ponadto w pakiecie z trybami jazdy Pro otrzymasz możliwość regulacji momentu hamującego silnika (MSR) oraz system dynamicznej regulacji hamulców (DBC). Kolejną nowością jest możliwość wstępnego wyboru maksymalnie czterech trybów jazdy, które możesz przypisać przyciskom na prawych przełącznikach kierownicy (Uwaga! W BMW F 750 GS tylko w połączeniu z wyposażeniem dodatkowym Connectivity).

Teraz jeszcze większa uniwersalność i lepsze dopasowanie do oczekiwań każdego motocyklisty. BMW chcąc zapewnić łatwiejsze i stabilniejsze podparcie się nogami w czasie postoju opracowało maksymalnie obniżoną kanapę oraz zmodyfikowało system obniżania motocykla. Te akcesoria będą dostępne do wszystkich trzech modeli jako wyposażenie dodatkowe w niedalekiej przyszłości.

Dodatkowo zarówno “zwykłego” F 850 GS, jak i jego wersję Adventure będziesz mógł doposażyć w oryginalny uchwyt do zamocowania nawigacji (BMW Motorrad Navigator), dzięki któremu GPS nie będzie Ci zasłaniał kokpitu w czasie jazdy na stojąco w terenie.

Dotychczas to rozwiązanie było zarezerwowane wyłącznie dla maszyn GS Trophy i motocykli służb publicznych. W ofercie nadal znajdziesz standardowe „przygotowanie pod nawigację” tyle, że jest ono mocowane do mostków kierownicy.

Ponieważ przepisy prawa dotyczące homologacji motocykli nie będą pozwalały na możliwość całkowitego wyłączenia systemu ABS, tryby jazdy Enduro i Enduro Pro zostały do nich odpowiednio dostosowane. W trybie jazdy Enduro Pro (tylko BMW F 850 GS i BMW F 850 GS Adventure) nadal możliwe będzie całkowite wyłączenie ABS-u na tylne koło.

zobacz galerię

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNigeria: Krwawe starcie sił rządowych ze zwolennikami Biafry
Następny artykułNieudane kwalifikacje Moniki Brzostek