W zeszłym roku, na targach EICMA w Mediolanie zadebiutował całkowicie nowy BMW S 1000 RR o mocy 204 KM, więc bazujący na nim naked z jednym R w nazwie był tylko kwestią czasu. I oto jest!
Nowego BMW S 1000 R na bank nie pomylisz z poprzednikiem. Najbardziej w oczy rzuca się pojedynczy reflektor o trudnym do zdefiniowania kształcie (w opcji wersja adaptacyjna). Na pierwszy rzut oka kojarzy mi się on z R 1250 R i nie jestem pewien czy to dobrze… Zgodnie z bieżącym standardem oświetlenie wykorzystuje diody LED.
Podobnie jak poprzednicy tak i nowy S 1000 R bazuje na sportowym S 1000 RR. I podobnie sportowe podzespoły zostały przystosowane do użytkowania na zwykłych ulicach. Czterocylindrowy, rzędowy silnik jest teraz lżejszy aż o 5 kg(!). Został on na nowo zestrojony w celu poprawy osiągów w niskim i średnim zakresie obrotów. Spełnienie wymogów normy Euro5 obyło się straty mocy. Nowy S 1000 R dysponuje identycznym jak poprzednik stadem 165 KM przy 11 000 obr/min. Robotę robi również moment obrotowy 114 Nm przy 9250 obr/min.
Zobacz również nowa Honda CB 1000 R
Spełnieniu norm emisji spalin i hałasu nieco pomagają wydłużone przełożenia 4, 5 i 6 biegu. Do antyhoppingowego sprzęgła możesz dokupić opcjonalną kontrolę momentu obrotowego silnika (MSR). System elektronicznie ogranicza ilość momentu obrotowego przekazywanego na tylne koło. Chodzi o zapobieganie uślizgom tylnego koła spowodowanym zbyt gwałtownym dodaniem gazu lub zbyt agresywnym redukowaniem biegów.
Silnik jest elementem nośnym, a aluminiowa rama ma cieńsze ścianki i jest bardziej elastyczna w określonych przez inżynierów miejscach. To, według BMW, zapewni lepszą stabilność w dużych pochyleniach, a przy okazji pozwoliło zredukować masę o kolejne 6,5 kg. Jednak to nie koniec korzyści – dzięki temu, że jest węższa niż w poprzedniku, to nowy model ma smuklejszą talię, co oznacza wygodniejszą pozycję. Do tego wyostrzono nieco geometrię, a kierownica ma regulowaną pozycję (na mostkach) w zakresie 10 mm.
Hamulce i zawieszenia pochodzą wprost z S 1000 RR. Dotyczy to również półaktywnego zawieszenia BMW Dynamic Damping Control (DDC). Jest ono dostępne za dopłatą lub jako standard w wersji S 1000 R Sport.
Kolorowy wyświetlacz TFT również pochodzi z S 1000 RR, co oznacza, że ma przekątną 6,5 cala i zapewnia dobrą czytelność oraz intuicyjną obsługę. S 1000 R standardowo dysponuje kontrolą trakcji, ABS-em Pro z funkcją na zakręty oraz trzema trybami jazdy: Rain, Road i Dynamic.
W pełni konfigurowalny tryb Dynamic Pro jest dostępny w opcjonalnym pakiecie. Podobnie jak wspomniana kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), Power Wheelie, Dynamic Brake Control (DBC), czy światła doświetlające zakręty.
[embedded content]
Nowy BMW S 1000 R ma trafić do dealerów późną wiosną. Anglicy podali już ceny: model podstawowy ma kosztować 12 055 funtów, a bardziej dopasiony S 1000 R Sport z ulepszoną elektroniką i półaktywnymi zawieszeniami – 14 000 funtów.
Dane techniczne BMW S 1000 R (2021)
Silnik | chłodzony cieczą, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, 4 zawory na cylinder, rozrząd DOHC |
Pojemność | 999 cm3 |
Śr. cylindra x skok tłoka | 80 x 49,7 mm |
Stopień sprężania | 12.5:1 |
Moc maks. | 165 KM przy 11 000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 114 Nm przy 9250 |
Sprzęgło | mechanicznie sterowane, wielotarczowe w kąpieli olejowej z antyhoppingiem |
Skrzynia | 6-biegowa, przełożenie wtórne 2.647 |
Rama | grzbietowa z aluminium, silnik jako element nośny |
Zawieszenia | przód – widelec upside-down, śr. goleni 45 mm; tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator. Pełna regulacja lub zawieszenia półaktywne |
Hamulce | przód – 2 tarcze o śr. 320 mm, czterotłoczkowe zaciski, tył – tarcza o śr. 220 mm, jednotłoczkowy zacisk, ABS |
Rozmiar kół p/t | 3.50 x 17 / 6.00 x 17 |
Rozmiar opon p/t | 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17 |
Długość | 2090 mm |
Szerokość | 812 mm |
Skok zawieszeń p/t | 120/117 mm |
Rozstaw osi | 1450 mm |
Kąt główki ramy | 66° |
Wysokość kanapy | 830 mm |
Masa z paliwem | 199 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 16.5 l |
Średnie spalanie | 6.2 l/100 km |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3.2 s |
Prędkość maksymalna | >250 km/h |
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS