- BMW pracuje nad kolejnym aktywnym systemem bezpieczeństwa – tym razem kontrolą trakcji.
- System ten będzie przewidywał jakość nawierzchni i uczył się jej.
- Do działania wykorzystane zostaną kamery i mikrofony.
Być może to tylko wrażenie, ale wydaje mi się, że okres pandemii, szczególnie związane z nią odwołanie najważniejszych imprez targowych, dało producentom więcej czasu na opracowywanie nowych pomysłów. Patenty sypią się zewsząd niczym grzyby po deszczu – nie pamiętam chyba tak aktywnego okresu z przeszłości.
W kwestii technologii BMW nie chce ustąpić pola, stale dowodząc swojej pozycji awangardy technologicznej. Ostatnio po raz pierwszy miałem okazję sprawdzić działanie aktywnego tempomatu w R 1250 RT i powiem tak – jeśli nowy system, nad którym pracuje niemiecka firma działać będzie tak samo dobrze, to jestem za.
Chodzi o adaptacyjny system kontroli trakcji, wykorzystujący zestaw kamer oraz czujników akustycznych. W odróżnieniu od tradycyjnej kontroli trakcji, która reaguje dopiero na sygnały otrzymywane z czujników ABS lub zawieszenia, nowe rozwiązanie pozwoli systemowi wcześniej przygotować się do działania.
Informacji dostarczać będą kamery zamontowane w przedniej owiewce, na błotniku i przednim widelcu, a także czujniki akustyczne w przedniej i tylnej dolnej owiewce. System będzie skanował nawierzchnię przed motocyklem, zaś z pozyskanych w ten sposób danych tworzyć będzie w czasie rzeczywistym trójwymiarową mapę nawierzchni.
Rozwiązanie wydaje się mocno futurystyczne, ale w gruncie rzeczy chodzi o bardzo prostą rzecz. Otóż wielu z nas ma swoje ulubione trasy, którymi często jeździ. Adaptacyjna kontrola trakcji stworzy własną mapę nawierzchni takich dróg, która następnie posłuży do perfekcyjnego dostosowania ustawień zawieszenia oraz działania kontroli trakcji i ABS. Ale system działać będzie także podczas pierwszego przejazdu takim odcinkiem – po prostu za każdym kolejnym razem będzie się doskonalił.
Jaka miałaby być rola czujników akustycznych? Przydadzą się one podczas zmiany nawierzchni, na przykład z asfaltowej na betonową. Sensory wychwycą tę zmianę, ponieważ na każdej nawierzchni opony wydają inny dźwięk. Informacja pozyskana w ten sposób także wspomagać będzie działanie kontroli trakcji.
Z dzisiejszego punktu widzenia taki system może wydawać się zabawny i niepotrzebny, ale kiedy BMW w 1988 roku po raz pierwszy zastosowało w motocyklu system ABS, wielu motocyklistów też pukało się w czoło.
Przeczytaj także: aktywny tempomat w motocyklach BMW
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS